Noll koll på äl
Jag och pojkvännen försöker med bebis men förra månaden kom inte ägglossningen när den skulle så efter ett tag gav jag upp på att testa. Nu skulle jag ha ägglossning igår men cb digital har inte gett utslag igår eller idag. Jag har lite ont i magen sen 2 dagar och flytningarna ser lite trådiga ut. Är dessutom jättekåt. Då jag inte haft koll på ÄL tidigare så vet jag inte riktigt vilka symptom man ska leta efter. Började testa 8/3 men ingen smiley än. Har jag missat ÄL eller är magont och trådiga flytningar tecken på att det är på gång? Känner mig så ledsen 😞 är 34 och vi försöker med vårat första.
#0: Ägglossning kan variera från kvinna till kvinna men också inom ens egna spann. Vanligen kommer ÄL runt dag 12-16, men olika faktorer kan påverka sådant.fertilt sekret kan man ha upp till 1 vecka före ÄL och även lite molande värk så kanske testar du för tidigt ?
Man kan även mäta sin basaltemp för att ta reda på när eller OM ÄL sker. Före ÄL har alla en lägre temp och efter ÄL stiger tempen mellan 0,5-1 grad ( även variationer där också såklart).
Man ska ta tempen varje morgon samma tid i minst 2 månader för att lära känna sin kropp. Bäst är en termometer med 2 decimaler.
Vet du inte säker att du har ÄL kan du besöka gyn när du har dina trådiga flytningar och då kan de se om du har en ledande blåsa som ska / kan bli ägglossning.
Glömde skriva .. en för tidig ÄL kan leda till omogna ägg och en alltför sen till ägg med segt skal, vilket heller inte är optimalt. Så försöker ni bli gravida och det inte händer något alls inom 6-8 månader så skulle jag kontakta en klinik för att se att du ägglossar. 34 är i sig ingen hög ålder, men vi vet ju hur det är med kvinnlig fertilitet. Den kan dala snabbt efter 35 ( individuellt såklart ) och förutsättningarna blir sämre. Men med rätt hjälp kan de flesta ändå bli gravida 🥰
Lycka till ❤️