Gravid med extrem tandvärk
Någon som har haft tandvärk i ena sidan både i över och under käke, de kommer och går under hela dagen och jag börjar bli galen av detta, bokade en akut tid idag då detta är olidligt. Försökt googla och verkar som man kan få tandvärk. Tänkte mest om ngn varit i samma sits och om de fanns ngn vanlig anledning till det eller om det var pga graviditeten
Kan det inte vara bihålorna? Jag har haft väldigt mycket nästäppa under mina graviditeter och det kan ge besvär i bihålorna.
Jag har ingen förkylning men kan de vara bihålorna ändå’
Har ju inte ont i bara överkäken undran även nedre
Tandvärk kan man få utan koppling till att man är gravid.
No shit 😅 de vet jag väl är inte född under en Sten utan nu undra jag om ngn har haft så under graviditeten och att de inte varit ngt ”fel” på tänderna
#5: Lite långsökt sammankoppling.
Okej då jag var till tandläkaren idag så var de inget hål eller infektion utan kraftig inflammation i tandköttet pga graviditeten troligtvis såå njaa inte speciellt långsökt
Skönt att du fick reda på vad det var och kan få hjälp. Jag har aldrig hört talas om infektioner p g a graviditet, men jag har väl haft tur då.
#7: varför skulle man få inflammation pga graviditet
Låter mysko
#9: bland annat för att tandköttet kan bli skörare och svullet när man är gravid och då lättare få inflammation. Sen om man mår mycket illa och måste äta lite och ofta så ändras syrorna så att munnen är lite mer utsatt.
Det är inte alls ovanligt att man rekommenderas att vara extra noggrann med sina tandrutiner under graviditet, just för att det är lite känsligare än annars.
#10: ok