Bli gravid igen efter en sen abort
Är i vecka 15 och kommer genomgå en abort i början av nästa vecka. Vi blev oplanerat gravida och vi vill gärna försöka igen så fort det går, men jag har läst så mycket olika. Någon som genomgått en abort sent och sedan försökt bli gravid igen? Hur lång tid har det tagit? Vi tänkte börja försöka till sommaren, när kroppen läkt lite. Är bara så orolig att det inte kommer bli som vi vill, så därför vill jag veta lite hur det gått för andra som genomgått abort eller kanske sent missfall när ni började försöka igen.
- Redigerat 2023-03-24 14:04 av [Ellebellebi]
Hm nu förstår jag inte … ska du genomgå abort i v 15, men sen försöka bli gravid om 3-4 månader ?
#1, Ja precis. Och jag söker efter svar på hur det gått för andra när de försökt så tätt inpå en avbruten graviditet…
Ok det är ju inte min ensak .. men det låter bara drastiskt att gå igenom sen abort och sen ändå försöka bli gravid direkt igen.
Antar det finns starka skäl till att inte behålla detta barn ?
Jag kan bara säga att en sen abort ( eller missfall som är samma procedur ) är påfrestande på kroppen !
Jag fick sent mf och det var inte lätt varken fysiskt eller psykiskt.
#3: Jag har skrivit och ställt denna fråga i massa olika forum, för jag vill veta och kunna se lite ljus i denna hemska situationen jag och min man befinner oss i. I alla trådar har jag skrivit anledningen till att vår graviditet kommer avslutas och då har tråden fyllts med "har inget svar, jag beklagar" (givetvis uppskattar jag folks omtanke men jag vill samtidigt bara läsa andras historier och kanske få lite hopp att vi med kommer kunna lyckas) men nu har jag undvikit att berätta vad som ligger bakom detta för att få svar på frågan jag ställer. Men ännu en gång blir jag nu tvungen att förklara mig. Det är givetvis inget frivilligt, vi väntar ett barn med trisomi 18 vilket innebär att vårt barn är allvarligt sjuk och inte kommer överleva. Denna abort är ingenting jag vill behöva genomföra, och det är hemskt. Vi väntar ett väldigt önskat och efterlängtat barn, vill jag nämna. Och jag är också väldigt medveten om att detta inte är lätt varken fysiskt eller psykiskt.
Vi har bestämt oss för att försöka igen när kroppen har läkt, och jag vet att jag inte är ensam om att befinna mig i en sådan här situation och jag söker svar från de som kanske genomgått något liknande det jag genomgår nu.
Tråkigt att läsa vad du behövt gå igenom.
#4 Väldigt bra att förklara det i huvudinlägget, eftersom det inte kan tolkas så, så som du skrivit.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4: det hade varit enkelt att beskriva det i huvudinlägget eller åtminstone skrivit att det var oönskat , för det var inte så man tolkade det. Det enda du skrev var att ni blev oplanerat gravida.
Angående ny graviditet vet jag ej, vet bara att det är påfrestande för kroppen att genomgå abort
- Redigerat 2023-03-24 18:35 av cashili
#5: Det kan säkert vara bra, men jag ville faktiskt bara ha svar på frågan jag ställde och sedan inte behöva förklara mig eller för den delen behöva skriva ut vad jag och min familj genomgår just nu ännu en gång, det är redan tillräckligt för vår del.
Men jag inser nu att jag inte kommer få svar på min fråga här heller, för ännu en gång handlar min tråd bara om saker som inte ger mig något att gå på inför framtiden. Så jag lämnar det här, vi befinner oss liksom i sorg och det är redan tufft som det är. Tror det är fullt normalt att greppa efter halmstrån att saker kommer sluta lyckligt tillslut, utan att behöva förklara sig varför man söker svar på frågor man ställer.
Tack för mig.
Låter skittufft, TS. Har inte erfarenhet att dela med mig av, har du frågat sjukvården? De borde ju kunna svara på när du rent fysiskt skulle kunna vara redo men sen vet ju ingen hur du kommer må mentalt. Ta hand om dig i alla fall och läk innan ni börjar om, är väl mitt råd.
Lycka till i alla fall! ❤️
"I'm too old for this shit."
#7: för mig handlar det inte om att inte vilja svara eller tvinga fram något från dig. Men när du skriver att du blivit oplanerat gravid och ska göra en abort och undrar hur snabbt man kan bli gravid igen så är inte det första som kommer upp i mina tankar att du gör en ofrivillig abort pga medicinska skäl. Så därför kunde du bara utan detaljer ha beskrivit det så man förstod vad du menade. Utan korrekt info kan man lnte svara dig på din fråga.
Jag vet inte rent kroppsligt hur fort du kan bli gravid men eftersom jag själv fick ett sent mf så kan jag säga att kroppen kan lätt hamna i obalans efter att den tvingats stänga ner alla gravidhormoner abrupt. Det kan ta veckor eller månader före hormonerna går ur och före du går ägglossning igen. Det är tyvärr den krassa sanningen men jag hoppas din kropp är redo när ni önskar.
Tänk på att psyket inte alltid hänger med direkt så du kan behöva bearbeta det i efterhand.
Lycka till !
- Redigerat 2023-03-24 18:48 av cashili
#9: Utan korrekt info? Jag ser inte riktigt hur det skulle göra skillnad för mina förutsättningar att eventuellt kunna bli gravid om ett litet tag igen beroende på om aborten är frivillig eller ofrivillig… Jag söker liksom inte "korrekt info" utan jag söker historier från andra som befunnit sig i en liknande situation.
Däremot kommer vi givetvis inte försöka förrän jag läkt och nej, jag kan inte säga idag att jag är redo att försöka igen om bara några månader – men det spelar inte heller någon roll när jag bara vill veta hur det gått för andra att bli gravida efter en sen abort.
Jag sökte som sagt kort och gott ett svar från de som genomgått en sen abort och sedan försökt bli gravida hyfsat tätt inpå och hur det gått för de som befunnit sig i en sådan sits. Jag förstår också att det säkert kan se annorlunda ut för mig och att det kan ta lång tid för mig, jag vet liksom det och det är inte heller det min fråga handlar om! Men känner att det är rätt mänskligt att försöka se lite hopp när man befinner sig i en sådan här fruktansvärd situation.
Men jag lämnar denna tråd nu.
Tack för din omtanke #8 <3
- Redigerat 2023-03-24 19:01 av [Ellebellebi]
#10: inte förutsättningarna , svaren.
Lycka till & beklagar
- Redigerat 2023-03-24 19:53 av cashili
Har inga erfarenheter men rent spontant tänker jag att det kanske går att jämföra lite med att bli återställd efter en förlossning eftersom aborten sker så sent? Sen är det väl individuellt hur snabbt man läker psykiskt och fysiskt. Tänker kanske att du kan be abortmottagningen att följa dina HCG värden efter aborten för att se när de når under 5, det är inte förens då som kroppen kan komma igång med ägglossningen igen.
#0: hej!! Hoppas att du är kvar i tråden 🙈
Jag går igenom exakt samma som du, fick veta i vecka 16 att vårt barn hade en ökad mängd vätska i hjärnan. Efter prover & fler ul tog vi beslutet i vecka 18 att göra abort vilket var nu i lördags 💔
Vill egentligen mest veta hur de har gått för dig? Tog de lång tid för kroppen att återställa sig?
Kram!!! ❤️
#13 Tror tyvärr TS avslutat eftersom det är klamrar i nicket
"I'm too old for this shit."