Gravid eller inte
Eftersom att jag råkade använda progesteronkräm för många dagar innan beräknad ÄL, så blev allt förskjuten. Fick lh-Peak 10 juli och hade positivt äl-test 9,10 och 11 juli. Hade tydligt vattnigt sekret och sen äggvitesekretet, mjukt och öppet cervix. Efter detta, blev det krämigt sekret som har hållit i sig. Kände tydligt molvärk/stick i ena sidan, som alltid vid ÄL.
Är idag på äl+19 och bim+7. Ingen mens i siktet. Men neg på gravtest. Tempen har betett sig konstigt, då den stigit under BIM. Jag är dessutom låghormonare och lågtempad.
Vad tror ni? Fler med liknande erfarenhet? Fler som ändå plussat sent, trots ojämn tempkurva och låghormonare?
#0: vad visar den blå kurvan ?
Enligt kurvan borde du haft ägglossning typ 26te-27de juli så går inte säga än
#5: Det stämmer inte… Hade äl-Peak 10 och positivt äl-test 9-11 juli, plus äggvitesekretet då…
Man måste inte ägglossa för att man har det lh kan peaka flera gånger när kroppen försöker släppa ett ägg men det är inte säkert det släpper bara för det och enligt din temp har du inte ägglossat s0 tidigt som appen säger utan snarare 26-27 kan va progesteronkrämen som strulat till det.
#9: förstår , men en ägglossning ska följas av höjt progesteron, dvs högre temp och det har inte du.
Så en ägglossning kan inte gått igenom redan 11e tex
Tempen ska höjas med ca 0,5 grader om en ägglossning gått igenom ( för en del 0,3 och en del nära en grad högre )
Förstår att det är svårt att inte lita på kroppen men vissa saker kan man inte tala bort.
Hade du varit gravid hade du haft mycket högre temp tror jag , då den ska höjas ännu mer då
#10: Nu är det så att jag är både låghormonare och har låg temp normalt. Så den stiger inte så jättemycket… Tempen är olika från person till person. Men nu vet jag iaf vad ni har för tankar… Jag försöker inte prata bort nåt. Men vi lämnar det där… Tack.
#11: förstår , men även om man har låg temp så ska din kropp följa din kurva 😊
Säg att en person har 36,5 före ÄL då ska den personen ha nära 37 eller mer efter. Har man 35,9 före ÄL ska man ha ungefär 36,4 efter. Oavsett vad man börjar på så följer kroppen samma cykel och förändringar i temp då allt handlar om progesteron och hormoner som styr vår cykel.
Låghormonare är ett begrepp som gör mig förvirrad för oavsett vad så måste din kropp producera hcg om du är gravid
Så är du så långt efter ÄL och är gravid så skulle ditt hcg fördubblats varannan dag sen ägget fäste.
Säg att du hade ÄL 12:e, ägget fäste 19:e. Då skulle det dag 26 vara nog högt för att synas på ett graviditetstest.
När ett ägg fäster ser man också det rätt tydligt på tempen. Har varit gravid 4 ggr och varje gång tar tempen ett skutt upp när ägget fäster.
Vill inte låta pessimistisk men vissa fysiologiska faktorer är avgörande i vår cykel
#11: lycka till 🌷