Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 7205 ggr
Telefonkontakt
0

Konstant hunger och proppmätt

Jag är i vecka 9 och sedan ett par veckor tillbaka så har jag varit konstant hungrig. Äter och så blr jag hungrig en kvart efteråt, riktigt vrålhungrig. Så jag småäter lite då och då för jag fårkraftiga kramper i magen om jag är vrålhungrig en längre tid..

Men när jag äter en varm måltid så är jag som vanligt vrålhungrig när jag börjar, men efter 3-4 tuggor så är jag så proppmätt så att det känns som om jag har ätit tre julbord på en dag. Men efter en kvart igen så är jag hungrig - igen. Så då fortsätter jag att äta min mat.

Hemma så funkar det att värma middagen hela tiden, men borta är det ju omöjligt. Jag mår förövrigt jättebra och har inga problem av illamående. Har varit tvungen att kräkas ca 4 ggr sent på kvällen och då har jag fått tvinga mig själv för att jag fått lite sura uppstötningar konstant. (har ingen kräkreflex)

Är det någon anna som varit/är med om problemet med att vara konstant hngrig tills man äter en varm måltid? Lider verkligen av detta och tror att det är fel på mig…

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Therese87
0

Kan det vara så att du har magkatarr?

FerretCrow
0

jag har exakt samma sak själv är jag i vecka 16, jag äter oxå hela tiden men när det väl blir varm mat tar det stopp precis som du beskriver, och är jag ute och shoppar eller bara hemma hos vänner måste jag ibland fråga om dom har en macka jag kan få för är jag hungrig för länge får jag ont i magen och sätter igång och kräks

Telefonkontakt
0

#1 har aldrig någonsin haft magsår eller magkatarr, så det är de tnog garanterat inte, och nu när #2 beskriver samma sak så tror jag verkligen inte det heller. :)

#2 Okej. Det är verkligen inge roligt. Har du tagit upp det med din BM? Nu är jag hungrig igen, så nu ska jag äta en banan till.. Missbrukar bananer här hemma, det kan väl inte vara så farligt?

Hannapanna
0

Jag har vart hungig konstant tidigare i min graviditet.. Nu blir jag hungrig ofta men inte hela tiden och jag får inte i mej mycket alls åt gången.. Som igår var jag sååå hungrig, köpte pizza och fick inte i mej hälften ens.. då blir man putt.. ;)

FerretCrow
0

#3 nej magkattar är det inte. jag tog upp det med min barnmorska och hon sa att det är helt normalt. kroppen orkar visst bara ta upp lite mat i taget under perioden när livmoder och annat växer. och bananer är inte farligt vad jag vet men man ska passa sig för att äta mycket apelsin.

#4 jo det känns jobbigt, det öppnade en thai resturang i våran by och vi åkte dit och jag handlade 4 små rätter och fick bara i mig tre friterade räkor och lite ris det va jobbigt.

Telefonkontakt
0

#5 apelsin behöver jag inte oroa mig för isåfall, fö jag får en massa munblåsor av dem så jag äter aldrig apelsin. Nu ska jag äta "frukost" lite rostade mackor. Muma. (har en kompis över så vi vaknade öfr en timme sedan)

DG
0

#5 Konstigt att dom sa att apelsin ska man passa sig för här sa dom att man ska äta mycket citrusfrukter och ingenting att apelsin skulle vara dåligt.
För sig så gillar jag inte apelsin, äter mandariner och klementiner istället :)

FerretCrow
0

det är något i citrus frukter som är starkt hellst i apelsiner. äter man mycket är det farligt för fostret sen kan det hända att barnet föds allergisk mot det

Believer
0

det är helt normalt. plus att det är bra att äta lite och ofta oxå när man är gravid. då får man inte lika mkt halsbränna.

FerretCrow
0

#9 jo jag har börjat fåtthalsbränna och sura uppstötningar nu så jag inte kan sova och bara kräks innan jag fått i mig mjölk eller fil

Believer
0

#10. mm. halsbränna är nått man får stå ut med tyvärr. Jag hade det nästan hela graviditeten. Men man kan underlätta det lite genom att äta lite och flera gånger, istället för få stora måltider. Halsbrännan försvinner inte, men det underlättar som sagt. Plus att om man småäter mkt så får man lättare halsbränna oxå.

FerretCrow
0

#11 ja små äter gör jag då inte utan det är frukost, lunch, mellan mål och sen middag vid 18-19tiden sen en macka innan jag sover.