Gravid iFokus

Gravid

Läst 550 ggr
Svartram
0

När blir man nekad ivf

Hej, vi ska till kvinnokliniken och träffa kurator i morgon som första steg i vår fertilitetsutredning.
Jag är sen ett halvår tillbaks diagnostiserad med PCO.
Nu är jag dock rädd att vi ska bli nekade då min sambo är riskgrupp för covid och har utvecklat OCD som han går i terpi för mot för att bli smittad av covid.

Jag är så otorligt rädd för att vi ska bli nekade på grund av att han har psykiska problem just nu.

Annars är han världens bästa. Han jobbar med barn vi har stabil ekonomi bostadsrätt sen flera år och spar pengar.
Hur mkt krävs de för att bli nekade? Är livrädd då vi försökt i ett och ett halvt år och min PCO är så stark så jag har noll egna ägglossningar.

Rookie89
0

Har du pco så kommer du nog i första hand få hjälp med att stimulera din egen ägglossning. Eller har du redan fått hjälp med det kanske?
Annars får ni nog hjälp ett tag innan det blir vidare till ivf. Förhoppningsvis kommer du lyckas få egen ägglossning och inte behöva gå vidare med ivf :)

Vi har precis tagit prover som behövs inför remissen till ivf och har ett möte med läkaren om några veckor, så vi vet inte än vilka kriterier som behövs för att kunna gå vidare med ivf än.

Hann1
0

Hej! Vi har precis blivit satta på väntlista för en utredning så är ny på ämnet. I vilket skede träffar man en kurator? Pratade med en barnmorska idag på telefon och då kom det fram att BMI får inte vara över 30, och jag ligger visst precis på gränsen. Ska ta tag i träning och mat för att bli av med några kilon så det inte är det man faller på i alla fall.

Nu är jag som sagt ny inom ämnet och har därför NOLL koll på kriterierna för allt detta, men om din sambo nu har sökt hjälp och går i terapi för de psykiska besvären så visar väl det lite på en vilja att bli bättre? Utifrån det du beskriver så är det kanske inte en helt obefogad rädsla från hans sida heller när han nu är i riskgrupp med. Håller tummarna för er att det inte ska spela någon större roll ur utredningens perspektiv.