Gröna flytningar i graviditeten
Jag är gravid i vecka 30 och jag fick just en tjock grön flytning och tycker det är så konstigt. Jag hade aldrig det här i min förra graviditet. Det luktar inte illa och jag upplever inga andra problem med mitt underliv. Jag tänker ringa min gynekolog så småningom men vill absolut inte gå på en check up (bor i Belgien och det finns otroligt många coronafall på det sjukhuset där min gynekolog arbetar). Någon som har erfarenhet av det här och vet om det är normalt eller ej?
Kan det inte vara en bit av slemproppen som lossnat?
Kan vara svamp. Har aldrig haft det under graviditet dock. Förstår verkligen att du helst vill undvika att åka på kontroll.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
#1 Det är inte geleaktig utan mer "krämig" i konsistensen så det känns inte troligt att det handlar om slemproppen.🤔 #2 Jag har aldrig haft svamp men funderar om det skulle kunna vara det. Det verkar ju inte fullt normalt att få gröna flytningar.

Skulle säga svamp. Jag hade gröna flytningar när jag hade svamp och bakteriell viganos.
De bad mig att komma in på en check up igår och de ville kolla hur bebisen mådde och under 30 minuter så såg de att jag hade starka sammandragningar. Jag trodde det var vanligt att magen blir spänd och hård nu som då men tydligen inte. Det var minsann starka sammandragningar enligt dem borde inte ske så pass ofta som jag har upplevt dem i det här skedet. De tog tester och det hittade spår av uvi så de skickade in det till labbet och jag får resultatet på måndag. De ger inte medicin i onödan här så det känns ju bra åtminstone. Sen fick jag medicin utskrivet för svamp. Uvi kan vara orsaken till sammandragningar så det måste behandlas isåfall. Min gynekolog höll på med att hjälpa någon att föda och ville gärna att jag väntade en stund så hon kunde ge mig en grundligare check up. Hon ville försäkra sig om att min kropp inte började göra sig redo för att föda men som tur var så var allt stängt där nere. Efter 3h fick jag äntligen åka hem! Det blev en väldigt lång dag, speciellt för min man som väntade där ute på parkeringen. 🙈 Han ville prompt med ifall något skulle varit fel. Hela kvällen och natten hade jag starka och svåra sammandragningar men nu på morgonen mår jag bättre som tur är. Får hoppas att den här helgen går snabbt för jag vill gärna veta resultatet av proverna asap och få min uvi behandlad om det är vad jag har.😬 Hämtade ut min medicin för svamp idag och ska påbörja behandlingen ikväll. Ska bli skönt att få det åtgärdat åtminstone! Ett problem mindre! Sen visade det sig att jag hade glömt min moderskapsbok på sjukhuset… Typiskt, men jag får tillbaka den då jag ska på min 32 veckors kontroll 🙈
#5 Får jag fråga vilken svampsalva du fick utskriven? Min BM ger mig ingen svampsalva på recept utan rekommenderar de receptfria från Apoteket, eftersom de på recept är för starka för att tas vid en graviditet? Underligt hur det kan vara så annorlunda.
#6 Jag bor i Belgien så det fungerar annorlunda. Det jag fick utskrivet går även att få receptfritt men nu fick jag det billigare. Fick resultatet idag och det visade sig att jag inte hade uvi så ingen antibiotika behövs! Jag är så glad för det. Ska på kontroll nästa vecka. Har fortfarande jobbiga sammandragningar hela tiden…Kan ju vara normalt men det är otroligt tungt och svårt att få något gjort här hemma.