Erfarenhet av grupp b streptokocker?
Hej! Jag har precis fått reda på att den uvi jag har beror på grupp b streptokocker. Har fått antibiotika idag (eftersom jag är allergisk mot penicillin) och läkaren på förlossningsvården sade att under förlossningen så måste jag få antibiotika intravenöst för att förhindra att barnet blir smittat. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag har blivit så himla rädd efter samtalet med läkaren :(
Du behöver inte oroa dig, tänk på att det är positivt att man har upptäckt det och att du får behandling så att du inte smittar bebis vid förlossning. Jag är själv bärare av GBS(förkortning), det är egentligen ingenting som går att behandla bort utan snarare lindra så att du är symptomfri. Många kvinnor bär på detta utan att visa symptom och utan att få behandling, det är mycket ovanligt att barnet blir sjukt trots att risken finns(utan behandling då). Grattis till graviditeten! :)
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Hej! Tack för snabbt svar. Hur gick det för dig vid förlossning, om jag får lov att fråga? Fick du antibiotika intravenöst och blev din bebis(ar) smittad? Jag läste att det kan gå väldigt illa om bebisen blir smittad och nu känner jag mig så skyldig för att jag har något som kanske kommer skada det lilla livet inom mig. Jag var tveksam till om jag ens skulle ta antibiotikan jag fick nu, eftersom det inte är bra att ta under en graviditet men jag tror inte jag klarar av 6 månader med en uvi. Tack igen för att du tar dig tid att svara.
#2 Mitt första barn blev förlöst med planerat snitt, men då pågrund utav en helt annan orsak än GBS. Man kan föda vaginalt trots GBS eftersom att du får behandling. Vet flera som har GBS och som utan problem fött vaginalt, deras barn mår alldeles utmärkt. Skulle rekommendera dig att följa läkarens råd och ta behandling mot din uvi eftersom att man är extra utsatt under graviditet för njurbäckeninflammation. Ta hand om dig själv och försök att inte känna allt för stor oro inför detta, det kommer bli bra :)
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Antibiotikan tror jag inte är någon fara. Jag har fått fyra antibiorikakurer på typ tre månader för en uvi som inte vill släppa. Nu senast fick jag ett uttag på 100 tabletter och ska fortsätta ta en om dagen efter den vanliga kuren, ev ända fram till förlossningen om jag förstod läkaren rätt. Jag är i vecka 15 nu och tänker försöka lita på att de vet vad de gör, frågade flera gånger just om det var någon fara för barnet eftersom det blivit så himla mycket tabletter. Blev lugnad av en i min gravidgrupp också som jobbat som skk på urologen, hon sa att det var en helt normal procedur och att jag inte skulle oroa mig.
#3 Jag funderar på om det är säkrare med kejsarsnitt? Jag förstår att risken för att barnet blir smittat är liten då man får behandling vid förlossning men borde inte risken vara ännu mindre vid kejsarsnitt? Det är väl något jag får fråga läkaren om. Tack för all din input. #4 Den antibiotikan du tar, har den en rekommendation om att den inte ska tas under graviditet? Min har det och det är vad som gör mig orolig. Läkaren sade förstås att jag ska ta den eftersom jag har symptom (uppenbarligen får få symptom av gbs) men jag tycker ändå det känns oroligt. Vad segt för dig att behöva ta en sådan himla lång kur :( Hoppas du mår bättre snart.
#5 Oj, nej. Bara att man ska rådgöra med läkare innan man tar dem. Då förstår jag din oro, hoppas allt går bra för dig ❤
Antibiotika är helt ok att ta under en graviditet. Många måste faktiskt göra det så det ska du inte alla oroa dig över. Strep b är inget ovanligt på det viset. Nu vet de ju också om det och kan behandla dig för det innan bebisen anländer. Jag tycker du kan andas ut och känna dig lugn. De vet nog vad de gör.:)
Jag hade också GBS och blev, liksom du, nervös för detta. Fick då veta att det är vanligt att kvinnor får det under graviditet. Jag fick antibiotika intravenöst under förlossningen och det gick jättebra. Ut kom en frisk och pigg liten kille. Efter förlossningen är de jättenoga med att kolla så barnet inte blivit smittat, mest som en extra försiktighetsåtgärd. Det verkar vara otroligt liten risk att bebisen blir smittad om man fått behandling. Kram
#7 #8 Tack för era svar! Jag känner mig lugnare nu. Jag uppskattar att ni tog er tid att svara. #8 Detta kommer bli mitt första barn så jag har ingen egen erfarenhet av hur en förlossning går till. När du fick antibiotika intravenöst, var det i en spruta eller i droppform? När under förlossningen fick du det? Jag tänker att det är viktigt att antibiotikan måste vara på plats i blodomloppet när vattnet går för att skydda bebisen, eller hur funkar det? Tack för din tid och lugnande ord, kram ❤