Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 733 ggr
Misaem3
0

Vad ska jag göra

Hej Igår hade jag sex men kondomen gick sönder. Det har gått två dagar sen min ägglossning och jag läste då att akut p piller inte hjälper för att det bara skjuter upp ägglossningarna. Jag har p-piller som jag tänkte börja med när min mens kommer men kan jag ta dem nu och isåfall hindra en graviditet? Jag vet inte om jag ska ta ett akut p-piller iallafall eller vad jag annars ska göra för jag inte ska bli gravid. Vad hade ni gjort? Mvh orolig tjej

Svart ängel
0

Jag skulle tagit ett piller iallafall och hoppats på att det skulle göra att ett eventuellt befruktat ägg inte fäster. Vad har man att förlora liksom 🤷🏻‍♀️

[elic]
0

Hej!

Förstår att du är stressad och orolig nu, men allt kommer lösa sig. Jag har också varit i din situation, så jag vet hur det känns.

Att ta p-piller kommer antagligen inte hjälpa för det förhindrar bara att äggstockarna släpper ett ägg, och de brukar ta flera dagar för att börja verka. Jag skulle säga att du borde ta ett akut p-piller ändå, det finns en sort man kan ta upp till fem dygn efter man har haft oskyddat sex. Mitt tips är att om du är under 26 så bör du ringa till ungdomsmottagningen imorgon på morgonen, kolla var din närmsta ligger och ring den, det finns information på umo.se. Då kan du även få det gratis, och de vet vad det bästa är i just din situation. 

Om du är över 26 så vet jag inte om det finns någonstans du ringa och rådgöra, möjligtvis 1177 men de är bara sjuksköterskor och inte barnmorskor. Jag tycker ändå att du bör gå och köpa ett akut p-piller på ett apotek i så fall.

Om personen du hade sex med kan ha haft en könssjukdom bör du testa dig för det med, bara så att du tänker på det.

Jag vet att det är svårt att hålla sig lugn i en sådan här situation, men det kan kanske hjälpa att tänka att det är väldigt få som blir gravida på bara en gång.

Lycka till och styrkekramar till dig!

Pawz
0

Tror att akut p-piller ("dagen efter-piller") även hindrar ägget att fästa. Du kan ringa till närmaste MVC och rådfråga. Lycka till! 🌸