Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 981 ggr
Sava
0

Tvättlappar i tyg

Alltså, jag förstår inte riktigt. Använd tvättlappar i tyg även till blöjbyten? Om det är bajs liksom… Tvättar man bort bajset mer tyglappen och sedan tvättar den? Eller är det bara vid kissblöjor?

[Thiah]
0

Till båda… Men jag har alltid tvättat barnens rumpor under en vattenkran utan medel eller trasor.

Sava
0

Hur gör du det? Håller du bebisen med en hand och tvättar med andra handen då? Får man bort bajsfläckarna och blir tvättlapparna verkligen heeelt rena när man tvättar dem? 90 grader eller? Tänkte om jag skulle använda handdukar och sy egna tvättlappar nämligen!

jackiejohn
0

Hemma tvättar jag av bebis i handfatet, samma grep på bebis som när man badar bebis fast omvänt. Och vaskar av stjärten men den lediga handen..funkar fin fint! Är vi på vift så har jag våtservetter.. Ja fläckarna går bort, när mina stora slutat med blöja så har det ju vid tillfällen blivit både kiss och bajs olyckor och vaskar du av det direkt och hänger i tex duschen om du inte tänker köra en tvättmaskin varje gång bebis bajsat så försvinner fläckarna. Enda gången jag fick ”kämpa” lite var med ett par vita trosor där olyckan hade fått torka in, då fick jag lägga i blöt med galltvål och gnugga av och till under ca 24h innan ett varv i tvättmaskinen .

mollyt
0

Vi har massor av små handdukar som vi använder vid blöjbyten, torkar av bajs med dem också (brukar torka bort ”det värsta” med blöjan som jag tar av. Sen tvättar jag med handduken (tvättlappen) och vatten bara. Har med mig vatten när vi är hemifrån och tvättar med handdukarna då med. Hemma så sköljer jag av bajset och liksom tvättar upp dem lite för hand och hänger sedan upp på duschkabinen så de får torka till. Sen lägger vi dem i tvättkorgen torra (så de inte möglar!) eller så får de hänga kvar på duschkabinen tills kommande 60-graders-tvätt ska tvättas. Om vi är hemifrån så lägger jag de smutsiga handdukarna i en påse och tar hand om dem när jag kommer hem. Nu är vi ettåring så stor att han oftast bara bajsar på morgonen (hemma) och inte behöver blöjbyte på det sättet när vi är ute.

Sava
0

Och bajspartiklarna försvinner alltså i 60 grader då?😀Blir mer och mer sugen på att börja använda tygtvättlappar😀👍