Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1748 ggr
virrepirre96
0

Avlång bula vid naveln

Va nyss hos min mamma och hon kolla på magen och det första hon ser är att mitten av magen är "delad" som en rand mitten av magen längst upp och en bit ner och det ät som en grop fast som ett streck ? Sen att på båda sidorna av naveln så är det som 2 avlånga bulor ytliga men hårda som rör sig och jag känner i mig att det rör sig. Både jag o mamma såg ut som fråge tecken. Vad e detta? Fortfarande spänd mage och jag känner aktivitet :0 ? Rör sig lite runt om i magen. Ska till akuten i morgon. Men tänkte om nån visste nåt. Min mamma tror tvillingar :0 Obs plussat men svagt så e osäker och. Alla har plussat i 3mån som minst i min familj =/

Fien
1

Du plussade väl precis? Alltså är du i vecka 5-6? Din livmoder är fortfarande väldigt liten och embryot är vara några milimeter stort. Det har alltså gott om plats vilket gör att du inte kan känna aktivitet från embryot än. I takt med att embryot växer och utvecklas till ett foster så växer din livmoder. Just nu ligger livmodern nere vid blygdbenet. Först efter att halva graviditeten har passerat, det vill säga runt vecka 20 så är din livmoder i höjd med naveln. Förstföderskor känner ofta rörelser från fostret runt vecka 20. De rörelser du känner är garanterat från dina tarmar. Bulorna vet jag inte men skrev du inte en liknande tråd för någon vecka sedan? Kan vara brosk eller fetklumpar eller något? Ladda gärna ner en app där du kan följa din graviditet vecka för vecka så har du koll på hur embryot (och senare fostret)och din mage utvecklas. :)

[Thiah]
3

Vad menar du med att alla plussat 3 månader i din familj? Sen tror jag att du behöver få komma och prata med en bm och verkligen kolla om det finns ett foster + få info om graviditeten och vad som händer u kroppen. Det finns dom som menar att man som förstföderska kan känna fostret redan i v.12-13 men därom tvistar de lärda. Livmodern är så liten i början , samt långt ner och ändå är fostret långt ifrån livmoderns alla kanter. Sen låter din beskrivning mer som magmuskler och tarmar än foster. Tänk på att även tvillingar delar livmoder och är yttepytte små ännu. Kan ge exempel på oddvar som jag nu har i magen. I v.12 +5 beräknade dom att han var 65mm lång. I v.19+6 216mm. Så dom är inte stora ens då.

SuperLimm
2

Jag tycker du ska ta kontakt med en barnmorska alternativt din vårdcentral. Låter som du fått ett bråck på magen. Du kan alltid ringa 1177 och rådfråga. Akuten tror jag inte du behöver gå till utan det räcker säkert med vårdcentralen.

Mvh Linn

Baaazinga
1

Jag tycker du ska ta kontakt för att se om du är gravid med tanke på all osäkerhet och även till vårdcentral som Någon redan skrivit jag tror också bråck kan bete sig så. Rörelser är nog tarmarna kan man känna tydligt. Ibland tror jag själv att någon fortfarande är kvar i magen. Lycka till nu!

Alexzandra630
5

Jag hoppas verkligen inte du går till akuten för en sånn sak. Det är verkligen inte rätt vårdenhet. Ring VC idag istället.

[Smulan_88]
1

Sen då ökar hormonerna extremt fort när det är tvillingar, det är inte alls samma ökning som vid singelgraviditet. Så då borde det varit ett väldigt starkt + på testen.