Ni som gjort IVF
Ni som gjort IVF, kan ni berätta lite om processens gång?
Vi har genomgått fertilitetsutredning, utan att dem hittat nåt fel och väntar nu på att få komma till vårt första möte inför IVF.
#1 att man tar ägg och spermier och sedan sätter tillbaka ett eller flera befruktade ägg i kvinnans livmoder. Detta sker om man har problem att få barn eller exempelvis lesbiska har rätt att göra detta, dom lesbiska paren får då donera sperma. Man har tre försök på sig som är bekostat av landstinget och sen kan man göra det privat. Men det kostar.

Memento mori

Medarbetare för Julen
Såklart vet jag VAD IVF är för något!
Tänkte mig mest mer detaljrikt.. Då jag hört vissa fått sprutor och grejer.
#3 Vi sak på IVF, detta då vi har problem båda två, vi har fått massor med information, vilket ni med kommer få när de väl är dags för er.
Sprutor, ja de är det med, du kommer få ta sprutor allt från ett par dagar upp till två veckor beroende på hur din kropp producerar äggen. Du kommer få ta sprutor tills rätt mängd ägg är i rätt storlek enkelt förklarat. Därefter skall man ta en spruta för att kroppen skall starta släppning av äggen, detta skall man då göra dagen innan man skall ta ut äggen.
Sedan när man tar ut äggen så kommer man få smärtstillande osv då detta kan göra väldigt ont, men i långa loppet är detta oftast inte så stort.
Är det något mer du undrar över som jag kanske kan svara på?
Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln
#4 okej, sorry.. Lite het i känslorna nu :/ #5 Tack för bra svar :) Får man ta sprutor för äggproduktionen även fast man har ägglossning?
Jag kan rekommendera att lyssna på IVF-podden, det hjälpte mig väldigt mycket inför vår behandling. #6 i vanliga fall producerar kroppen 1-2 äggblåsor per cykel men när man gör IVF så vill man öka antalet äggblåsor och därmed också förhoppningsvis mängden ägg som man kommer få ut vid äggplocket och det är därför man får ta follikelstimulerande (stimulerar bildandet av äggblåsor) sprutor. För att kroppen inte ska släppa äggen i förtid får man även efter ca 5 dagar ta ytterligare en spruta per dag som förhindrar att ägglossning sker. Man tar sprutor i ca 10-12 dagar innan man tar den sista sprutan som är ägglossningssprutan och den gör precis som det låter, den gör äggblåsorna redo att släppa äggen. Ca 36 timmar efter den sprutan kommer äggplocket ske.

#2 IVF och insemination är inte samma sak. IVF sker utanför den egna kroppen. Insemination innebär att spermier sprutas in i livmodern. #1 Här kan du läsa om IVF https://sv.m.wikipedia.org/wiki/In_vitro-fertilisering
#6 Ja det får du, men om du har vanlig ägglossning är du säker på att ni blir skickade till IVF? :)
#9 Det kan ju vara manlig faktor? Att spermierna är slöa/dåliga simmare. Då behöver man hjälp med ivf.

#9, det behöver ju inte vara kvinnan det är "fel" på. Har mannen fertilitetsproblem kan det också krävas IVF.

Vi stod i kö för att påbörja ivf, inget "fel" på nån utav oss, jag hade ägglossning och makens spermier var bra men det ville sig inte ändå. Nu blev vi gravida precis innan vi skulle på första besöket så vi hann aldrig uppleva ivf svängen men jag önskar er stort lycka till!

#13, det är väl en fråga som hör hemma i en egen tråd, inte i en tråd där en person med barnalängtan har frågor om något hon i dagsläget har all rätt till. Ideologiska frågor passar kanske inte här och har inget med ts fråga att göra.

#13 är detta verkligen en kommentar som passar sig här? Tror du inte man har försökt på alla sätt innan man får hjälp med ivf?

#13 Hur menar du? Ska skattebetalarna betala för din/dina barns skolgång eller för din/dina barns sjukvård? Ofta är det generna som bestämmer om man är tex. ordblind, ens benägenhet för cancer, diabetes typ 1, barnlöshet etc.
Jag kan ha fel, men så vitt jag vet får man bara ett landstingsbetalt barn. En person som inte har några svårigheter att få barn på naturlig väg kan skaffa hur många som helst. Är DET en mänsklig rättighet?

#17 om du vill diskutera detta så får du skapa en egen tråd. Denna tråd handlar specifikt om IVF. Om du vill diskutera frågor om kostnaden så är det en ny tråd

#19 Som det står i tidigare kommentarer, skapa en ny tråd. Dina åsikter hör inte hemma i den här tråden. Har inget att göra med tåla eller inte tåla.
Bara så ni vet så är tråden rensad från OT.
#11 & #10 okej för när jag läser på exempelvis göteborg dit vi skickas står det nämligen inte med i kriterierna för att vara berättigad IVF de va därför jag undrade, men det kanske är olika kriterier i olika landsting :)
#9 Vi har ju genomgått utredning, där de inte hittat nåt "fel" på varken mig eller honom. Alltså, jag har ägglossning normalt