Planer på att skaffa barn :D
Tja, jag är en tjej på 15 vårar och lever i ett stabilt förhållande. Ända sen jag var en liten flicka som lekte mamma, pappa, barn och med dockor har jag velat bli ung mamma.. I början pratade jag och min kille bara om vad vi skulle göra om jag blev gravid oplanerat, men nu den senaste tiden har suget för att skaffa barn blivit större. Ser mammor med små bebisar och barnvagnar hela tiden så det börjar ta kol på mig. Jag vet att det är jätte stort ansvar och att de inte alls handlar om bara för att mysa och sötheten, är medveten om att det även blir problem med ekonomin ifall man inte jobbar och bara bor hemma. Har även börjat kolla runt på jobb som jag kan jobba halvtid, dvs efter skolan och vissa helger, så därifrån kan man få lite pengar iaf.
Det enda jag undrar är hur det blir med utbildningen när barnet väl kommit, då jag kommer börja gymnasiet strax runt barnet födsel. Gymnasiet jag tänkt ansöka till har blockschema, dvs halvdagar. Men de kommer inte vara tillräckligt, tror ni man kan försöka lägga upp en stabil planering om hur man ska göra första året innan barnet börjat på dagis? Under graviditeten kommer utbildningen troligtvis att fungera då jag redan pluggar hemifrån ganska ofta, då all material finns på nätet och jag har kontakt dygnet runt med mina lärare, men annars går halvdag i skolan. Sen undrar jag vad man kan få för ekonomiska stöd om man är såpass ung? Vet att man får barnbidrag och föräldrapenning, men kan man ansöka om något till ekonomiskt stöd?
Jag råder dig att vänta tills du har gått färdigt gymnasiet. Du hinner med att skaffa barn efter det. ordnad ekonom underlättar enormt att vara förälder samt att även om man känner sig stor vid 15 års ålder så har man fortfarande mycket kvar att lära inför vuxenlivets alla frågor.

Jag håller med 1# råder dig att vänta tills gymnasiet är avklarat och du hittat något jobb innan du skaffar barn. Som svar på dina fråga så vet jag att endel studerar 50% och är föräldralediga 50% hur det funkar på din skola vet jag inte, det kan bara din skola svara på. Och nej jag tror inte du har rätt till något annat än barnbidrag och föräldrapenning då dina föräldrar fortfarande har försörjningsplikt för dig och får barnbidrag för dig. Sen är det inte alls säkert att du kan studera hela graviditeten du kan få krämpor och problem som gör att du inte klarar av det oavsett hemstudier eller inte. Du blir säkert en jättebra mamma men jag tycker det är dumt att planera att skaffa barn när man är 15år du är rent krasst inte mer än ett barn själv.. jag säger allt detta i ren välmening ts och jag längtade också i din ålder, fick mitt första barn när jag var 21år hade då hunnit gifta mig, köpa hus och fått jobb.

Hittade det här på nätet om socialbidrag till minderåriga. Dina föräldrar är skyldiga att försörja dig så länge du går kvar på gymnasiet eller är under 18 år. De är inte skyldiga att försörja ditt barn, dvs deras barnbarn. Man kan få underhållsstöd eller underhållsbidrag från barnets pappa. Barnet har rätt till barnbidrag. https://soctanter.malmo.se/fraga/1358
Kolla med försäkringskassan om du har rätt till föräldrapenning när du pluggar.
Bli först myndig, det underlättar en hel del.
Det finns liksom ingen orsak till varför du ska behöva skaffa barn så här pass tidigt. Lär dig själv lite självkontroll. Det skadar ju inte att vänta.
Det finns så många som vill och som även skaffar barn då de inte ens är myndiga. Det är inte särskilt smart tänkt alls, så snälla var lite smart. Du måste ju nog veta att det lönar sig att vänta ett par år till, eller hur?
Förlåt om det här låter väldigt negativt men jag tycker att det blir bara väldigt krångligt och skapar ännu mer problem för dig om du försöker få barn då du är minderårig. Det är liksom inte meningen att barn ska få barn just för det komplicerar allting ännu mer.
Studera helst färdigt, skaffa lägenhet, flytta ihop med din kille och se hur ni ens fungerar då ni bor tillsammans. Du vill väl att barnet ska ha de allra bästa förutsättningarna, eller? Du kan inte liksom bara tänka på dig själv och vad du vill ha. Du måste faktiskt tänka lite längre och så och fundera på över vad du faktiskt kan erbjuda barnet. Skulle ju vara väldigt fint om du har redan en utbildning och ett jobb samt redan bor ihop med din kille då ni väl skaffar barn.
Du har en massa tid på dig, du behöver inte skynda på något.

Kan bara hålla med #4.