Det här med jod
Jag är så förvirrad! Började googla på kostråd för gravida och har hakat upp mig på jod. Det står att man behöver mer jod och att det är viktigt när man är gravid. 175 mikrogram rekommenderas som dagligt intag för gravida. Men det står också att det är minst lika viktigt att inte få i sig för mycket jod, för då är det inte heller bra. Jod finns det mycket av i bl a ägg och fisk. Fisk ska man äta mycket av. 2-3 ggr i veckan. Samtidigt rekommenderas det att man alltid använder jodberikat salt. Ägg äter jag massor av varje dag så det måste jag skära ner på tänker jag för annars blir det ju för mycket jod. Men om man ska använda jodberikat salt OCH äta mycket fisk som det är mycket jod i, blir det inte för mycket jod då? Det verkar lätt att få i sig för mycket jod om man äter som jag, ägg varje dag och varierad mat med fisk och kött. Ska jag ändå äta jodberikat salt som man rekommenderar eller skippa det eftersom jag som sagt äter flera ägg varje dag? Har aldrig hört andra gravida oroa sig eller diskutera jod men börjar man läsa om det så är det svårt att inte bli nojig. Hur ska man veta att man får i sig tillräckligt men inte för mycket? Och hur går rekommendationerna att äta mycket fisk ihop med att bara använda jodberikat salt när man samtidigt varnar för att för mycket jod är farligt? Mycket fisk, ägg och jodberikat salt blir tillsammans mycket jod. Eller? Hjälp mig.
Jag kan inte svara på din fråga. Det enda jag vet är att man ska äta jodberikat salt. Jag slarvar med fisk och har gjort mina tidigare graviditeter med. Första graviditeten tog jag alla kostråd mer allvarligt, nu tänker jag inte så mycket. Tänk de finns ju dem som kräks hela graviditeter och trots dropp borde det ju vara osäkert om de får i sig allt jämt….. Barnen föds ju oftast friska ändå. Folsyra är viktigt, samt undvika opastöriserade mjölkprodukter samt typ brieostar. Och salt med jod är viktigt. Sedan fisk 2-3 ggr i veckan tror jag kan vara svårt om man inte är fiskfantast… Finns ju omega kapslar också.
I och med att fisk ansamlar så mycket gifter och skräp så tror jag på en inte allt för stor konsumtion. Jodberikat salt behöver man inte äta om man tex äter kelp istället. Jag tror att risken för att överdosera jod är liten.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det är först om man äter stora mängder alger som har högt innehåll av jod som man kan behöva oroa sig för att överdosera. Ex wakamesallsd på sushiställen. Ängel kan man mumsa i sig några dl om dagen utan att det blir för mycket. Jag räknade på intaget då jag gillar wakame…
#1 Ja, jag tror jag kommer ha svårt att äta så mycket fisk. Vill ta Omega 3 tillskott men överallt står det att man helst ska få i sig det via kosten och att man ska rådgöra med barnmorska innan man tar det som tillskott. Känns ändå som att jag vill ta det oavsett. Jag tror jag också tar alla kostråd lite väl allvarligt eftersom detta är min första graviditet. Folsyra tar jag. Men eftersom jag äter så mycket ägg som det är mycket jod i så kändes det som att jodberikat salt skulle bidra till att det blir för mycket istället. Läste någonstans att 1 tsk salt med jod i täcker dagsbehovet. Då lät det så mycket med salt, ägg och det jod man får i sig om man skulle äta fisk till middag t ex.
#2 Ja det har jag också tänkt på. Men odlad fisk skulle alltid vara säkert? Nej jag har svårt att tro att jag skulle äta fisk tre gånger i veckan. Max en gång. Det jag är rädd för att få i mig för mycket jod ifrån är ägg eftersom det äter jag ca 6 st varje dag. Står olika på olika sidor hur mycket jod det är i men enligt en sida skulle 6 ägg vara precis på gränsen för det rekommenderade dagliga intaget för gravida (175 mikorgram) och då finns inget utrymme för jodberikat salt tänker jag. När man tittade på 100 g av olika varianter av fisk så var det oftast långt över 100 % av det rekommenderade dagliga intaget för icke gravida (150 mikrogram) så med en fiskmiddag, mina dagliga äggrätter och jodsalt känns det som att det blir en överdosering. Någonstans måste jag ha fått det om bakfoten…
#3 Det har jag också funderat på. För det står mest att man ska undvika just alger pga det skadligt höga intaget av jod. Och sånt äter jag inte. Men jag har tittat på hur mycket jod det finns i ägg och fisk t ex och när man räknade på det, hur det skulle bli med 6 ägg som jag dagligen äter, jodberikat salt till maten och en fiskmiddag så blev det långt över det rekommenderade dagliga intaget. Jag får som sagt i mig en rejäl dos jod av ägg varje dag och om jag då ska försöka äta mer fisk för omega 3 t ex så blir det för mycket. Eller så har jag missuppfattat något eller räknat fel.
#1 #2 #3 Ta detta som exempel. Kokt torsk ska innehålla 270,9 mikrogram jod, alltså 180 % av rekommenderat dagligt intag. Låter ju jättekonstigt? Man kanske äter mer än 100 g också. Så plus mina ägg jag äter varje dag. Blir ju galet mycket. Man rekommenderas 175 mg som gravid och maxtaket är 250 tror jag det var. Detta blir ju långt över det.
http://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/n%C3%A4ringsv%C3%A4rde-torsk-file-kokt.html
tror inte du behöver vara orolig, skulle man vara helt nitisk skulle man inte få äta någonting, det enda man kanske får tänka på är att inte översalta maten :P lev som vanligt var försiktig med fisk från insjöar och östersjön, vissa ostar och påläggskött mm som det står på livsmedelsverkets sida..

Jag äter visserligen inte fisk, så jag inkluderade inte det i mina beräkningar :) men wakame ligger högst av all mat nästan
#8 Jag vet och jag vill verkligen kunna leva som vanligt och inte hålla på och räkna och oroa mig. Men när jag började grotta ner mig i detta och räknade så fick jag väldigt svårt att släppa att det verkar som att jag en vanlig dag får i mig så pass mycket mer jod än vad som är rekommenderad och så har jag i bakhuvudet att det ska vara farligt. Jag måste ha räknat något fel… Har mailat och frågat Livsmedelsverket så får se om de kan ge klarhet i hur man egentligen ska tänka kring jod :)
Jag motsätter mig att man måste äta fisk 2-3 ggr i veckan. Det låter alltför överdrivet och speciellt med tanke på att fisk kan innehålla en massa gifter. Jag äter fisk endast ett par gånger i månaden pga att det är egentligen inte så hälsosamt.
6 ägg om dagen låter väldigt överdrivet i mina öron och det är bra om du skär ner på det. Måtta med allt! Tänk bara lite förnuftigt och så borde det jämna ut sig. :)
#11 Ja jag skulle ha svårt för att äta fisk så ofta oavsett men har börjat förstå att det nog inte är så hälsosamt. Konstigt att man får såna rekommendationer överallt då.
Jag äter lågkolhydratskost för min mage inte tål annat, därför har omelett varit stående frukost/lunch på jobbet för mig och det är därför det blir så mycket ägg. Tycker du att det låter överdrivet för att det blir mycket jod eller bara för att det blir väldigt ensidigt i allmänhet? Hört det förut att jag äter lite väl mycket ägg men är en vanemänniska och tycker ägg mättar så bra och omelett är så gott :)
#12 Alltså det låter som om det blir väldigt många ägg på en dag och jag tror väldigt mycket på måtta med allt. :) Du kan behöva försöka hitta någon annan sorts frukost/lunch så du kan få in en mera varierad kost. En alltför ensidig kost brukar sällan vara hälsosamt och det är ännu viktigare att få en mera varierad kost då man är gravid kan jag tro. Det är vad jag har fått för mig åtminstone. :)
#13 Det låter väldigt vettigt och jag har som sagt fått höra det mycket innan men nu inför graviditet så känns det än mer viktigt och värt att ändra om lite i vanorna :) Svårt dock att variera när man inte äter så mycket kolhydrater men jag får anstränga mig ordentligt och se till att det blir mer varierat. Sallad till lunch är väl lätt att variera tänker jag. Nötter och avokado kan vara en bra frukost för mig tror jag. Tacksam för dina synpunkter :)
#5 i Norge finns restriktioner gällande odlad lax och gravida och med all rätt. Odlad lax innehåller extremt mycket kemikalier, bland annat mycket flamskyddsmedel som är extremt giftigt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#15 Tack för infon! Känner mig mer och mer övertygad om att jag inte behöver börja äta mer fisk i alla fall. Kan fortsätta göra det så sällan som nu. Undrar varför de rekommenderar så mycket fisk som 3 ggr i veckan. Kanske för att det är en viktig källa till Omega 3 och D-vitamin. Men funderar på att ta tillskott istället av det istället.
#16 de rekommenderar ju även lättprodukter, vilket är skit många gånger.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#17 Exakt vad jag också tänkt! Jag ställer mig frågande till många av de råd man får och har sen många år tillbaka gått min egen väg när det gäller hälsa och kost men just eftersom graviditet är ett nytt, helt okänt ämne för mig så är det lättare att bli osäker. Man tar de råd man får liksom och vet inte bättre. Skönt att få lite nyanser här.

Man rekommenderar lättprodukter för att totalt intag av fett inte ska fyllas av fett från ex mejeriprodukter. Man ska fylla intaget med ex vegetabiliska oljor och inte så mycket animaliska. Om man inte rekommenderar lättprodukter så fyller genomsnittssvensken sitt fettintag från mejerier och då finns inget utrymme för nyttigare fetter.
#19 och med vegetabiliska oljor får man i sig alldeles för mycket omega 6. Dessutom får du, med många lättprodukter, i dig betydligt mer processad mat. Margarin kommer tex inte inom dessa väggar. Dessutom bildar oljan transfetter vid höga temperaturer så smör är ett bättre alternativ om man tex ska steka i det. Vi äter mängder av fett i den här familjen. Både från mejerier och andra källor så som nötter och frön men även en liten del olja. Jag tycker Livsmedelsverket är totalt snett. men det vet du ju redan ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#20 Vi äter likadant i vår familj :)

#20 Jodå, det vet jag :) Jag vill bara belysa vad som ligger bakom de officiella rekommendationerna.