Gravid iFokus

Gravid

Etikettplanerar-barn
Läst 884 ggr
Glow487
0

Ägglossnings- och graviditetstest

Det känns som att det finns en djungel av ägglossnings- och graviditetstest, av olika varmärken och varianter. Jag blir helt matt när man ska handla, för jag vet knappt vad jag ska ha. :S Så jag har ett par frågor. - Vilka tester är egentligen mest pålitliga? Exempel som jag tänker på är dem välkända Clear Blue, Natural Cycles, Testlagret, RFSU. (Fler märken finns såklart) Jag har hört från ett par styckna att testlagrets test inte alltid är så pålitliga. Men alla test är väl mer eller mindre uppbyggda på samma sätt? Skräms man för att testlagrets tester är billiga/prisvärda? "Billigt = funkar inte" … eller vad är grejen? Jag vill hitta "rätt" test oavsett pris. - När är egentligen den bästa tidpunkten på dygnet att testa för ägglossning respektive graviditet? Jag har förstått det som att graviditetstest bör testas i så koncentrerad urin som möjligt, dvs i första morgonkisset. Stämmer det? Jag har även förstått det som att det kan vara bra om man tar ägglossningstest i urin från kvällen. Stämmer det? - Bör man undvika graviditetstest som säger sig kunna läsa av "tidig graviditet"? Hörde från en gynekolog att dem testen kan visa fel tydligen. Tankar om det? - Bör man undvika tester med digitala resultat. T.ex. som Clear Blues digitala tester? I så fall varför? - Vilket varumärke/vilka tester är du mest respektive minst nöjd med och varför?

[TanatosNyx]
0

det är inget fel på testlagret t.ex, har använt dem själv och kan rekommendera dem. De har haft någon dålig sändning och fått falska positiva utslag, så det florerar en hel del skitprat därför. Men allt som tillverkas kan bli fel i produktionen… även mjölken på ica kan vara dålig i paketet liksom..

Fien
0

Jag har fått falskt positivt med cb plus så dyrt är inte alltid bäst…. Testa ÄL på em/kväll ungefär samma tid varje dag. Du kan räkna ut när du ska börja testa beroende på hur lång menscykel du har, sök på typ ägglossningskalender så hittar du sidor för det. Grav test tar man lämpligast på morgonen, ffa om man är nära BIM…. Vissa plussar en vecka innan BIM, andra en vecka efter… Jag väntar iaf till BIM-2, men gärna till BIM beroende på om jag är hemma och så….

oh-la
0

Jag har bara kört cb digital och varit jättenöjd. Men jag har å andra sidan alltid tänkt att "det ger sig" och väntat tills mensen varit ett par dagar sen innan jag testat. När jag plussade i januari var min mens en vecka sen, så det tog inte många sekunder innan testet indikerade "gravid". Jag gillar att det står "gravid" eller "inte gravid". Jag blir tokig av att försöka tyda streck, ser ingenting och är helt värdelös på det :P

Glow487
0

Tack för era svar. :) Har aldrig tagit ägglossningstester tidigare så det blir lätt en massa frågetecken. Men nu när jag testat lite i ett par dagar så känner jag mig bekväm med det jag kört på. Har kört på testlagrets stavar så att jag kan se hur strecken blir starkare dag för dag. Man får en liten adrenalinkick när man ser att något är på G! ;) Sen kommer jag köra Clear Blues digitala stav som komplement när jag är osäker på streckens styrka. Tar även tempen och registrerar i min p-dator och i min natural cycles app. Det är väldigt roligt att spåra sin cykel på dessa sätt. Och nu har min temp under dem senaste dagarna stigit, och kvällens ägglossningstest har visat att jag är som mest fertil just nu. En underbar känsla om ni frågar mig! :)