aktiviteter när man är gravid
Jag pluggar på distans, men utöver det så har jag verkligen inget att sysselsätta mig med. Vad sjutton kan man hitta på? Vilka aktiviteter kan man utöva när man är gravid? Det står stilla i mitt huvud så jag är tacksam för alla tips och idéer :-)
En annan grej jag funderar lite på, jag och sambon är väldigt sugna på att bowla nån dag, men jag är osäker på om jag kan göra det..? (Tänkte om det kan vara nån fara för barnet med tunga lyft - bowlingklotet, osv) Vad tror ni? :-)
Du får nog känna efter själv vad du klarar. Beror lite på hur långt gången du är…Jag levde efter att så länge det känns bra så försöker jag träna och leva som vanligt… Så jag red fram till v 32, då började magen bli ivägen och musklerna satt inte där de brukar… Annars yoga, simning, styrketräning, promenader, gå på bio, träffa vänner och familj… Vila!!! Det blir det mindre av sen!
Ett bowlingklot är inte så värst tungt - det finns ju dessutom väldigt många olika att välja på, så du behöver inte alls välja något tungt klot. Går absolut bra att bowla!
Förslag på aktiviteter:
1. Lär dig virka/sticka/sy
2. Träffa vänner, ta upp kontakten med gamla bekanta, hör av dig till släktingar och familj
3. Städa, rensa. Ta tag i städprojekt som man inte brukar göra i veckostädningen så att säga.
4. Planera för bebisrum
5. Laga lite roligare mat. Pröva nya recept.
6. Gå promenader. Ta med kameran.
7. Läs en bok.
8. Lär dig ett nytt språk eller fräscha upp något som du lärt dig i skolan. Jag använder Duolingo-appen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vad gjorde du innan du blev gravid?
Vecka 32 nu för mig och förutom plugga så blir det mycket netflix och sticka/virka. Men sen är jag också sjukskriven för foglossning och klarar inte av så värst mycket fysiska aktiviteter.
Tack för alla tips :-) problemet är att jag har så fruktansvärt lite energi i kroppen så jag orkar inte ta tag i några större projekt tyvärr. På morgonpromenaden med hunden är det knappt att jag orkar ta mig hem ibland, pga hela kroppen känns som att jag sprungit ett maraton samt att jag får sån huvudvärk :-/ Men sy och sticka, det är jag faktiskt lite sugen på att göra! :-) Innan graviditeten så friidrottade jag.
Allt hänger ju på vad din kropp orkar, tunga lyft orsakar nog inga skador på bebisen :-) Däremot ska man kanske undvika aktiviteter där man kan utsätta magen för fysiskt våld utifrån, även om bebisen är väldigt skyddad och förmodligen tål en del där inne så är det ju dumt att chansa :-)