Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 874 ggr
Dexterr
0

Sjukskriva sig?

Började på ett nytt jobb för två veckor sedan o arbetar med barn i åldern 3-5 så är rätt tufft ibland. Men smärtan jag haft ungefär hela graviditeten har blivit värre dom senaste veckorna vilket gör att arbetet påverkas. Rätt som de är så låser sig hela baken o smärtan strålar ner mot låren. Och då måste jag sätta mig o har svårt att komma upp efter de, har konstant brännande smärta bak också.. Pratade med bm o sjukgymnast o fick en tid nästa vecka.. Dom sa att man kunde sjukskriva sig en vecka själv o sedan ska läkare göra det. Problemet är att jag får så dåligt samvete att redan sjukskriva mig efter två veckor på nya jobbet :( det är förövrigt dom som tvingat mig till att ringa sjukgymnast då dom själva vart med om detta.. Annars hade jag pinat mig igenom alla dagar o då hade de nog inte blivit bättre heller. Vem ringer man om man ska sjukskriva sig en vecka? O hur stor chans är de att läkare sjukskriver en? Vet att i v6 när jag hade smärtor i magen o uvi så ville dom sjukskriva mig några dagar men ja vägra.

Maria
0

Fem arbetsdagar får man vara borta från jobbet utan intyg från någon läkare. Då dras en karensdag första dagen och övriga dagar får man 80% av lönen.

Sjukskriver dig gör du till din arbetsgivare.

Gäller det längre tid än så behöver man ett läkarintyg.

/Maria

Ceciliaolucifer
0

Första veckan ringer du till din arbetsgivare. Sen behöver du läkarintyg från läkare. Boka tid hos läkaren på MVC. Jag vet inte vilken vecka du är i men du tjänar ingenting till att pressa dig. Jag har fått mkt bra övningar av sjukgymnasten som har hjälpt mkt.

Madde
0

Du kan ju sjukskriva dig i upp till 1 vecka dvs dag 1 till 7. Man jobbar oftast 5 dagar i veckan. Sen från dag 8 behöver man läkarintyg och då ringer du till läkaren. Det du gör är att du ringer din chef och berättar att du inte mår bra och att du kommer vara hemma och att du inte vet hur länge. 

Vilken vecka är du i? Jag har själv varit sjukskriven sedan vecka 21+0  pga mitt jobb och att jag har haft foglossning och väldigt ont i min mage och är nu i vecka 36+6.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Dexterr
0

Jag är i v21. Jag var borta tor-fre förra veckan. Åkte till jobbet idag men gick snabbt hem då de verkligen inte gick :(. Ska ringa jobbet o prata med dom tänkte jag, känns så fel att sjukskriva sig redan nu men har kanske inget val. Är rädd att chefen ska bli sur o irriterad för de anställt någon som redan måste sjukskriva sig :/

Zadeira
1

Uppenbarligen var du gravid redan när de anställde dig. Om det är ett problem med din sjukskrivning redan nu så skulle de inte anställt dig från början, då man aldrig kan förutspå hur en graviditet går.

Aristarcos
0

orkar du inte jobba, så finns ju knappast något annat att göra åt det än att sjukskriva sig.  Så prata med en läkare för sjukskrivning…