Gravid iFokus

Gravid

Etikettförlossningen
Läst 3647 ggr
oh-la
1

Förkyld. Två veckor till bf.

Tror jag hållet på att bli förkyld… Så himla typiskt! Har inte varit förkyld på evigheter och nu börjar jag bli täppt i näsan, skrapig i halsen och blåsor på tungan. Börjar bli lite orolig eftersom det bara är två veckor kvar till bf och det känns inte som jag är jättesugen på att vara sjuk. Någon här varit förkyld vid förlossningen? Och skulle jag nu bli förkyld, är det någon fara för bebis? Vill ju inte smitta en nyfödd. Några tips för att skynda på förloppet? Huskurer skadar ju inte tänker jag :)

soundtrack
0

Har nog aldrig hört talas om nån som varit sjuk under en förlossning. Däremot veckorna innan (det var jag tex) men sen hinner det gå över. Lite som att kroppen ser till att rensa ur all ev skit innan det är dags liksom :)

oh-la
0

Åhhh! Jag hoppas det inte håller i sig. Brukar bli riktigt risig när jag väl blir förkyld och det brukar hålla i sig länge med fruktansvärd hosta och elände. Hoppas det antingen är falskt alarm eller hinner ge sig…

Lojs
0

Jag var jätteförkyld när jag födde, det var skitjobbigt, men inte mycket att göra åt. Om bebis håller tiden hinner du säkert bli bra tills förlossningen! =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Sarah
0

Jag var verkligen apsjuk innan förlossningen och jag är övertygad om att det var anledningen till att hon inte föddes innan bf. När jag sen blev bättre kom det igång nästan direkt. Tror också på att många inte kommer igång av sig själva när de är dåliga. Håller tummar att du blir frisk snabbt

villavägen
0

Jag var dunderförkyld halsont under första förlossningen. Ingen fara att smitta barnet sa barnmorskan. Barnet har antikroppar. Hade haft magsjuk andra förlossningen bara dagen innan ( tvillingar). Det gick också bra. Jag var noga med handhygien båda gångerna.

oh-la
0

Tack för era svar. Blir jag sjuk blir jag ju sjuk, så mycket kan jag inte göra åt det även om det skulle suga ordentligt. Det jag är mest rädd för i så fall är ju att smitta bebis, för det vill jag ju inte. Känner mig dock lugnare… Antar att det ändå händer att kvinnor kommer in snorförkylda på förlossningen, framför allt i förkylningstider. Det som känns mest skit nu är att jag förutom att jag känner mig småsjuk och har sovit riktigt riktigt illa de senaste nätterna och är trött har en hund som skadat sig inatt och eventuellt dragit av en klo. Veterinären imorgon alltså… Sist vi var där ned katten åkte vi hem med tom transportbur, och även om det inte är så illa den här gången känns det skit. Just nu känner jag mig inte det minsta känslig *ironi*.

Fien
0

Jag var också superförkyld! Men kände inte direkt av det under förlossningen. Det gick väldigt fort alltihop så hade liksom inte tid att fundera över förkylningen…. Ammar man sedan så smittar man inte bebis då den får antikroppar via mjölken. Tror det dröjde mer än ett halvår innan vår lilla blev sjuk första gången… Lycka till!

Aristarcos
0

har själv dragit på mej en förkylning, mest snorig på morgonen, men har haft ont i huvudet till och från hela dagen, så har varit jobbigt att höra på en del kollegor idag.. orkar inte flams och försöka koncentrera sig. Sen att bebisen sparkar med under arbetstid gör ju ibland bara det att koncentrationen ändras :P

oh-la
0

#7, jag hoppas ju kunna amma. Däremot vet man ju inte om amningen funkar direkt, och jag tänker att antikroppar inte är direktverkande… Å andra sidan har väl bebis en del antikroppar med sig ändå… #8, hue, vilken mardröm… Här lever det om också, revbenen ligger riktigt illa till mest hela tiden vilket känns sådär… Jag har dock semester så jag går ju bara hemma och dräller. Jobbet hade inte gått nu… Var så trött det sista så jag höll på att gå under.

Sarah
0

Du smittar inte bebis :)

oh-la
0

#10, tack, skönt att höra :) hade känts hemskt annars… Då kan man i alla fall slappna av lite. Att jag är förkyld och det skulle vara jobbigt är ju inte så mycket att göra åt som sagt, bara bebis är safe.

Aristarcos
0

#11 jag har å andra sidan många veckor kvar är bara i v 27 ;) men jobbigt ändå med förkylning. Hoppas din förkylning går över snabbt så du får vara pigg ;)

Zelmabus
0

Jag var dunderförkyld med värsta hostan… Och eftersom hon ej ville komma ut självmant och det blev akutsnitt kan jag säga att det var inte så skönt att hosta nysnittad, annars inga problem, hon blev ej smittad