Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1531 ggr
emmaaaa
1

Föräldrarkurs/ profylaxkurs? :)

Snart är det dags för mig och min pojkvän att gå på föräldrarkurs, den är i två delar. Vad kan man vänta sig sker där? Va gör man? Lyssnar på en BM? Grupparbeten? Har alltid varit lite skeptiskt till denna kurs och vi hade nog tänkt att inte gå förstå, men våran barnmorska boka in oss i alla fall…. Och sen kan man ju gå på profylaxkurs, vi har inte bokat ännu. Men är det värt det? :) har hört att profylaxen är "viktigare" än föräldrarkursen, kan det stämma? För visso kanske det är en smak sak va man tycker.. Vad har ni för erfarenheter av dessa kurser? :)

[Thiah]
0

Ingen aning vad ni ska göra men jag hade gärna tagit en profylax kurs

[TanatosNyx]
1

Jag gick ingen profylaxkurs, det gav sig självt under förlossningen. Inget jag skulle gå om jag skulle föda igen. Men många talar så gott om dessa kurser så de hjälper ju många :)

probiotica
0

Ja jag undrar detsamma skall också gå på föräldrakurs. Dock var de bara tre tillfällen?? Vad gör man? Jag har istället vart skeptisk till profylax. :-/ vet inte varför får bara rys att ligga och flåsa:-/

[TanatosNyx]
0

Jag flåsade inte nåt speciellt när jag födde, mer än att jag hämtade andan när jag krystade allt jag orkade. :)

[Thiah]
1

Jag flåsade däremot och skulle gärna lärt mig om hur jag skulle flåsat bäst. Skadar liksom inte ;)

bohan85
1

Jag gick mest för att träffa andra föräldrar. Då jag själv är barnmorska så var väl inte infon så viktig men för min sambo ansgå jag att det var viktigt. Hamnade i en underbar föräldragrupp och vi har hittat på saker efter att bebisarna kommit!

villavägen
0

Profylaxkurs känner jag inte är nödvändigt. Talar då bara av egen erfarenhet. Det finns säkert dem som tycker tvärtom. Det här med andningen gjorde dej själv under mina förlossningar. Inget jag ens behövde tänka på. Föräldrakurs gick jag med första barnet. Det var givande när man vad förstagångsförälder.

Intehärutandär
0

Föräldragruppen jag gick på  1999-2000 handlade om förlossningen och efter barnen fötts talade vi om relationerna mellan partners och utvecklingen hos barnen. Vi träffades sista gången med BVC och dess psykolog då barnen var 9 månader. 

Profylax har jag aldrig gått, det ger sig själv då man ligger där - det är svårt att andas fel.

[Miiika]
0

När börjar man gå på föräldragruppen?

emmaaaa
0

Tack alla för era svar :) jag hade helt glömt bort att logga in här och kika hihi! Vi är fortfarande lite fundersamma på hur vi ska göra… Men föräldrarkursen är i alla fall inbokad, så den blir väl av misstänker jag :) #9 vi kommer va i vecka 33 (32+1) när första delen av kursen är :) men vet inte om det är olika för varje landsting vilken vecka man ska va kring?!. :)

dragonstar
0

Jag skulle gå på dem if föräldrakursen. Bättre att gå och känna att man redan kan allt en att missa något. Kan du de så vet du ju att du är mer berädd än vad du kanske trodde.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

emmaaaa
1

#11 ja det har du så rätt i :) Prata med en kompis idag, hon är inskriven på att annat sjukhus/barnmorskemottagning pga att hon har en riskfylld (heter det så?) graviditet. Men hon gick precis på sin första del på deras föräldrarkurs och de va väldigt positiva och nöjda med första delen i alla fall :) Så jag hoppas att våran kurs kommer va lika bra fast att vi går på ett annat ställe :)

densomundrar
0

Känns som att jag vill gå föräldrakurs för att få veta mer om förlossningen och liknande, det verkar inte vara något vi kommer prata om hos bm, känns det som. Skulle vilja få med mig gubben men vet inte om hans jobb har utrymme för den ledigheten, kan dom neka? Kan han få ersättning för den förlorade arbetsinkomsten?

densomundrar
0

Om dom inte kan neka och han kan få ersättning så bör det vara lättare att få med honom, vill gärna att han engagerar dig lite han med och jag vill inte gå själv :-(

[Thiah]
0

Hos oss, Esbo Finland, var kurserna på kvällstid eller tidig förmiddag. Vet inte hur det är u Sverige. Men jag har tyvärr svårt att se att man skulle få ersättning för att gå på något som egentligen är frivilligt. :/

densomundrar
0

#15 ja, det är på förmiddagen men halva arbetsdagen kommer att gå bort på hans schema med kursens tid och pendling. Hade gärna sett att det var senare eller tidigare på dagen, men man får ju tyvärr inte välja. Får invänta svar på om någon vet hur det fungerar i Sverige, om arbetsgivaren kan neka och om det går att få ersättning.

jackiejohn
0

Vår föräldrakurs var förlagd på eftermiddagen/kvällen, vi gick 2 av 3 gånger sista gången orkade jag inte pga foglossning och sammandragningar 3 dagar senare var jag mamma. Kommer inte gå denna gången, var/är väldigt besviken på vad som gås igenom, de utgår från att alla går 40 veckor och får medel stora barn och att alla kan amma från start typ. Pratades om diverse bedövningar och ifall man gick över och behövde sättas igång.. Ingenting om ifall barnet behöver någon form av vård, överburna barn och barn födda i rätt tid behöver också ibland vårdas på neonatalen. Frågade om vad man kan vänta sig om bebis kom tidigare men blev bortviftad med frasen "det händer aldrig en förstföderska" Nä okej min kom bara 9 veckor förtidigt och det som lärdes ut på föräldrakursen hade jag ingen nytta av alls.. Men självklart upofattar vi saker olika och jag är glad att många upplever det positivt :)

klass_13
0

Vad jag har förstått så kan man få ersättning från försäkringskassan för att gå på föräldrakursen via mvc :)

densomundrar
0

#18 tack, får ringa och höra med dom, kanske kan man ta utav föräldradagarna? Vet du om arbetsgivaren kan neka?

klass_13
0

#19 tror att det är som de första 10 dagarna att de inte har rätt till det, men kommer väl säkert försöka. Min karl ska in och fixa allt nästa vecka med chefen, få se vad som händer

hellomissduh
0

Jag har läst att man har rätt att ta ut föräldradagar 60 dagar innan. Men vet inte om det gäller partner :/

[Thiah]
0

#21 gäller det oavsett orsak? (Bara en nyfiken fråga)

hellomissduh
0

Är inte så insatt tyvärr :p. Men läste nånting, (kmr tyvärr inte ihåg vart just nu) att blev man inte beviljad gravidpenning så kan man ta föräldradagar istället. Vet dock inte om det gäller bara för en dag eller bara mamman

mjioo
0

Man har rätt till att gå på föräldrakurs och kan då få ersättning från fk, om jag inte minns fel så räknas inte det som föräldradagar och jag tror inte jobbet har rätt att neka mer än att de bör på lite framförhållning. Jag tycker föräldrakursen som jag och min man gick på var jättebra, de tog upp en del om neo, igångsättning, svårigheter vid amning osv. så det varierar nog en hel del. Vi kunde välja att gå på en 6 timmars eller två 3 timmars seminarium, vi valde de kortare och är glad för det eftersom det var lite jobbigt att sitta så länge. Profylax struntade vi i men fick låna en film av ett par vänner som gått på det. Tycker absolut inte att det hade varit värt med nästan 2000kr som det kostar här för att lära sig det de gick igenom på kursen. Men jag har tidigare gått på kbt pga stress och fått många andningsövningar sedan tidigare. Föräldrakurs har jag inte gått på och blev inte erbjuden heller. Hos min mvc så var man tvungen att fråga om det men jag var så trött under graviditeten så ville inte lära känna nytt folk.

densomundrar
0

Tack, får kolla med fk :-) Hoppas att det var ok att jag ställde frågan här istället för att starta en helt ny tråd. #24 nu blir jag lite förvirrad, först skriver du att föräldrakursen du gick på var bra, sen skriver du att du inte gått på eller vart erbjuden föräldrakursen? :-/

mjioo
0

#25 oh skrev fel! Det är föräldragrupp jag inte gått på :) föräldrakurs är ju typ seminarium och föräldragrupp så träffar man andra blivande föräldrar.

densomundrar
0

#26 ja, då förstår jag. Vad tokigt det kan bli ibland :-)

densomundrar
2

Kan ju uppdatera svaret på min fråga om någon annan undrar. Man får ta ut föräldrapenning för att gå på föräldrakursen, det är bara att ansöka om den hos fk. Hon jag pratade med trodde inte att arbetsgivaren kunde neka en att gå kursen men var inte säker, men var noga med att tillägga att man bör säga till i god tid oxå. Så nu vet ni, till framtida bruk :-)

Ceciliaolucifer
0

Här är det uppdelat på tre föreläsningar. 1.Inför förlossning/profylax 2. Amning 3. Den nya familjen Jag hade bestämt mig för att tacka nej, men vi blev inbokade på kurserna så får vi avboka om vi inte vill gå nu. Nu vill jag gå på alla :)