Det här med namn
Jag förstår att man är nyfiken på vad blivande föräldrar har tänkt för namn på sitt/sina kommande barn, jag har själv varit lite nyfiken på en väns som ska ha barn nu vilken sekund som helst.
Men varför måste det komma en massa kommentarer? :(
Här sitter man i månader och funderar ut namn med sin partner och sen när någon lyckas få en att säga några av namnen en funderat på så ska det kommenteras, och gärna negativt.
"Det var ju ett konstigt namn" "Så kan hen ju inte heta" "Eh ja det var ju eeh fint" "Usch nä så hette en …. o hen var si eller så" osv osv.
Jag vill ogärna berätta namnen vi funderar på numer för vissa har svårt att hålla tand för tunga. Vi har inte en (i vår mening i alla fall) en massa konstiga/knasiga namnförslag, men inte heller de namnen som nu toppar namnlistorna.
Har ni också upplevt detta? Att folk har en massa åsikter om namn.
Att folk har åsikter hit och dit går inte att komma ifrån, men skillnad på om det kommer kommentarer på vilken bilstol en borde köpa eller vilket namn en ska välja…
Tråkigt när folk ska anmärka på allting :/ jag och min man pratade om sånt här redan när vi var 15, och då bestämde vi att båda skulle skriva ett pojknamn och ett flicknamn på varsitt papper. Sedan visa för varandra. Och av alla namn i världen så hade båda valt precis samma flicknamn, trots att vi aldrig nämnt det innan! Så när den dagen kommer i framtiden är namnvalet redan givet om det blir en flicka. Men däremot har vi hållt namnet fullkomligt hemligt för alla. Orkar inte höra samma kommentarer som jag får höra om namnen på t.ex. våra husdjur. "Näääe nu skojar du, haha, heter kaninen verkligen Pia!?!?"
Vi valde att inte berätta för folk förens bebisen var ute. Vi hat valt ett väldigt ovanligt namn som ingen annan i Sverige heter och har inte fått några kommentarer alls, känns dock som att vi hade kunnat få det om vi berättat innan då folk kan påverka. Nu är alla väldigt positiva och frågar mest var namnet kommer ifrån :) Stå på dig med att inte berätta om du inte vill. När folk frågade om vi hade namn klara så svarade jag att vi hade en lista men att den är superhemlig. Vissa började då komma med egna förslag men jag svarade bara att vi har redan namn som vi båda gillar och alla får vänta tills bebisen kommer och att jag inte ville prata mer om namn :)
Vi bestämde tidigt vad han skulle heta, men sa ingen förän han kom ut. Folk tänker nog inte på hur sårande det kan vara med en "dum" kommentar om ett namn man tänkte på länge.. Men har barnet väl kommit och namnet är bestämt så "kan" de inte klaga/ifrågasätta då det redan är barnets namn.. Tråkigt kanske, men jag är nöjd att vi gjorde så, lätt att själv börja tvivla på namnet man egentligen vet att det blir annars.. Nu har inte min son ett jätte ovanligt namn, han heter Samson, men okända som frågar vad han heter vill ofta göra sig roliga å fråga om han heter "samsung" vilket är jäkligt irriterande..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Nej precis. Folk kommenterar väl inte (eller i alla fall inte lika mycket) när bebisen väl är ute och har fått sitt namn. Men som du säger Lilolizeit, folk tänker inte på hur sårande det kan vara. Så himla tradigt att dom ska göra sig lustiga över din sons namn. Skönt att ni sluppit kommentarer mijoo, fastän ni har valt ett så pass ovanligt namn. 👍 I fortsättningen ska jag göra som ni gjort, att hålla tyst. ☹️
Jodå, jag har långt innan vi vart gravida vetat vilket namn jag ville ha men har fått så taskiga kommentarer att jag tappat suget för det. Nu har vi en liten gemensam lista på namn som vi håller för oss själva, dels för att slippa åsikter och för att ingen annan ska "ta" namnet först och sedan bli sur när vi döper våran unge till det för att vi "snott" namnet. Ja, det har hänt, fast vi inte hade barn, men den bekanta som visste om vad jag ville att mitt barn sa uttryckligen till mig att jag inte fick döpa min unge till det för då skulle hon bli sur, trotts att hon mycket väl visste vilket tjej och killnamn som jag hade velat haft då vi pratat om det.
Jag har valt att inte gå ut med namnförslag förrän bebisen väl fått sin namn. Under min första graviditet så berättade jag i hemlighet för min mor, som i sin tur berättade det för min syster. Min systers reaktion var, och jag citerar : "NEJ! Det är ett franskt bögnamn, så kan han inte heta. Hoppas det blir en tjej"
Idag , snart 12 år senare har hon accepterat namnet. Men jag får kommentarer om alla tre barnen då de har rätt ovanliga namn för åldern, ibland skrattar jag över deras idioti men oftast bryr jag mig inte. Vissa människor kommer ALLTID ha åsikter och tro att de har rätt att vara med att välja namn på andras barn.

Vi gjorde en lista under graviditeten som jag kortade av efter hand, sedan valde vi namnet efter att sonen hade fötts så vi kunde se lite vad som passade på honom. Det verkar som att de tråkiga kommentarerna kommer i förhand snarare än i efterhand, jag har i alla fall inte hört något trots ett relativt ovanligt namn.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Vi har varit helt förskonade, men mamma och pappa vet jag hade ett helvete med att namnge lillebror pga folks åsikter, även mina (jag var inte direkt gammal då heh). Däremot fick vi en del kommentarer om vårat flicknamn om det hade kommit en tös.
Jag tackar för denna tråden, kmr hålla namnval för oss själva nu :)
Ett av mina absoluta favoritnamn för en pojke var tydligen "helt ute, så omodernt - ni får tänka ut nåt annat" Vi står dock fast vid det pojknamnet (om det blir en pojke) - då vi båda tycker mycket om det. Flicknamnet har vi inte nämnt än och tänker inte göra det heller, vi gillar det och tänker inte låta andra lägga sig i vad vi vill att vårt barn ska heta.

Eftersom vi inte kollat könet på nån av barnen innan de föddes så har vi inte varit 100 på namnen innan. Våra anhöriga o vänner har faktiskt inte sagt nåt negativt. Det enda en kompis sa var att Elin var ett otippat namn då hon inte hört oss ha med det som förslag innan. Men tråkigt för er som råkat ut för negativa kommentarer. Visst jag har inte tyckt om vissa namn som mina kompisar döpt sina barn till men skulle aldrig säga nåt om det