Gravid iFokus

Gravid

Etikettväntar-barn
Läst 914 ggr
Anonym
0

Frågor man får av bm?

Fick hemskickat massa papper jag skulle fylla i och ta med till barnmorskan vid inskrivningen. Och där frågar dem bland annat om man har haft kontakt med socialtjänsten. Har dem ens något med det att göra? Är det något dem kollar upp om man inte vill svara på det?

[TanatosNyx]
3

Jo man måste svara då barnet i magen är en egen individ och de jobbar för barnets rättigheter. Vägrar man kan det slå tillbaka.

Karmatarerskanise
0

Om man inte är ärlig och dom får reda på det lär dom ju bli misstänksamma.

[TanatosNyx]
1

ja det väcker misstankar, och kommer det då sedan fram att man har undanhållit den typen av information så ser det inte så bra ut, man förlorar förtroende.

Anonym
0

Frågan är vad för typ av kontakt dem syftar på då?

Karmatarerskanise
0

Förmodligen all.

Anonym
0

Okej. Tycker bara det låter sjukt att dem har med det att göra.. :/

Karmatarerskanise
2

Ma.  Du ska sätta ett liv till världen. Det är väl bra att dom kollar så att folk inte är direkt olämpliga som föräldrar på dom sett dom kan kolla?

[TanatosNyx]
6

Det handlar i första steget om att ta reda på om du behöver extra stöd och hjälp. Det finns mängder av föräldrar där ute som har/har haft kontakt med socialen, Vi har haft det utan bekymmer. Unga föräldrar tror jag slussas dit automatiskt? Alltså omyndiga.

De vill ha reda på om man har ett brottsligt förflutet, missbruksproblemtatik och liknande tunga grejor i bagaget. Har man haft tidigare barn som blivit omhändertagna vill de veta varför. Har man gjort oförlåtliga grejor (t.ex. pedofili) så omhändertas barnet direkt på BB. 

Har man däremot lämnat över vårdnaden pga t.ex. förlossningsdepression eller liknande så är det snarare så att de vill kunna sätta in extra resurser, t.ex. samtalsstöd och ev. medicinering åt mamman för att förhindra att det sker igen. De har i uppdrag att förhindra att barn skiljs ifrån sina föräldrar i onödan. Det är barnets rättighet till sina föräldrar och det väger väldigt tungt. Så tungt att även brottslingar får ha hand om sina barn så länge det inte handlar om just pedofili eller annat som innebär omedelbar fara för barnet.

Anonym
0

#7 Ja så de kan man ju se på det. Men vad gör dem då om dem anser en olämplig? Låter en gå hela graviditeten och sen kommer och tar ungen av en eller? F*n vad jag hatar socialtjänsten. Helt värdelösa är dem och ställer bara till massa krångel och problem mer än vad som fanns innan dem la sig i…

Anonym
0

#8 Dem kan väl inte sätta in medicin mot ens vilja heller? Vet att den medicin man får äta som gravid heter citalopram och den mår jag kattskit av.. Så den kan dem ju bara roa sig med att ens försöka. Har för några månader sedan avslutat en behandling med antidepressiv som inte gjorde nytta för fem öre. Och misstänker faktiskt att sköldkörteln kan vara boven bakom depressionen den här gången. Skulle ha kollat upp den men de har kommit annat ivägen. Usch vill inte ens höra talas om socialtjänsten efter allt jag fått vara med om som dem är inblandade i… De förstör ju folks liv när dem "måste" och har sina "Max 4 månaders" lögner som sen ändå drar ut på över 1,5 år… Usch. Dem kan lika gärna lägga ner i vissa kommuner för där gör dem ändå ingen nytta…

[TanatosNyx]
0

sköldkörteln måste du ta prov på omgående om du misstänker den, det kan påverka bebisen i magen. Det är vanligt blodprov.

Nej dom kan inte tvinga på dig mediciner, såvida du inte får förlossningspsykos som dom måste häva. Men då är vi inne på extrema lägen och katastroftänk. :)

Karmatarerskanise
1

#9 Tror det krävs mycket för att de ska ta barnet. Men som ovan skrev kan dom sätta in stöd och andra resurser för att hjälpa.

Om det är något allvarligt kan dom säkert säga att du tex måste äta medicin, gå på möten, eller göra pisseprover för att få behålla ditt barn.

Det beror ju helt på vilken kontakt man haft med soc och varför. Är det för att man mått dåligt kanske man bara behöver ett samtal med psykolog. Är det pga missbruk lär man få göra oförberedda drogtester länge.

Anonym
0

#11 Vet inte vad man får för symptom om de är sköldkörteln heller. Vet bara att vi har mycket problem med den i släkten :/ och att jag kollade den sist innan förra grav och att jag skulle fortsätta kolla den regelbundet sen ifall att

[TanatosNyx]
0

man kan få så många olika symptom att jag skulle få skriva flera a4 med text. Men har du det i släkten så se till att få den testad snarast, även om den har testats förr.

Anonym
0

Ja jag får göra det :/

Karmatarerskanise
1

Får man fråga vad som står i soc papper som gör dig orolig?

Anonym
0

Skickar PM om det.

OlgaMaria
1

Man tar inte barn ifrån föräldrar i Sverige annat än i otroligt extrema fall. Du behöver inte oroa dig. De vill bara fånga upp mödrar som kan vara i behov av extra stöd. Och jag tror inte att du måste fylla i om du inte vill. All mödravård är faktiskt frivillig så det kan ju inte finnas några tvång.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Karmatarerskanise
0

#17 Ok :)

Anonym
0

#18 Tack för svar! Tack allihopa. Känns betydligt mycket lugnare nu :)