Gravid iFokus

Gravid

Etikettplanerar-barn
Läst 1090 ggr
[Miiika]
1

När skaffa fler barn?

Hej! Jag undrar hur lång tid man bör vänta med att skaffa nästa barn? Om man ska se till tiden det tar för kroppen att återhämta sig. Vi fick barn 28/3 så det är ju inte aktuellt ännu men drömma får man ju göra (jag längtar redan efter att bli gravid - galet! Vi kommer sluta som Familjen Annorlunda:-p)! Ni som har barn i plural, hur lång tid väntade ni innan ni blev gravida igen?:-) Och hur länge väntade ni med sex efter förlossningen?

tlover
0

För kroppen har jag läst att det är bäst att vänta 2-3 år innan nästa barn föds men jag kan inte länka till var det var jag läste det då jag inte minns exakt var det var.

l'm back

Hannashusdjur
0

9 år så räknas man som förstföderska igen.. Vi blev gravida efter 8 månader med alla 3 barnen

MonicaLagerquist
0

Mina barn är födda februari 1983  tvillingar

december 1985

januari 1987

februari 1989

Stolt ägare till tre La permer

tlover
0

Själv är jag förresten bara enbarnsmamma än så länge. Det blev helt plötsligt så att vi ska flytta långt bort i tre år för studier så vi vill inte skaffa barn förren vi flyttar hem till släkten. Dom kommer ha nog jobbigt med att vara borta från dottern och vi kommer ju ha fullt upp med företag och studier

l'm back

Silent_Hill
0

Blev gravid med nr 3 när andra barnet var 6 månader vilket blev perfekt för oss :) Mellan ettan och tvåan är det hela 9 år och jag föredrar helt klart att ha tätt istället.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[Synnerlig]
0

Väntar mitt första men vi tror att vi kommer att vilja vänta 2-3 år till nästa föds :)

[WickedAlly]
1

Blev gravid sex månader efter att första föddes. Har 16 månader mellan dem, hittills en mycket bra åldersskillnad :) Hade sex två månader efter första tror jag, och typ fyra månader efter andra. Sprack som en tok.

[TanatosNyx]
2

haha förlåt, men det låter som om du menar att du sprack som en tok av sexet, typ som om du hade för bråttom efter förlossningen 😂

[WickedAlly]
0

Hahah, jag formulerar mig som en kratta. Menade inte det, haha. Sprack såklart av förlossningen :p

bohan85
0

Gravid nu med nr 2. Kommer bli 21 månader mellan dem. Vi väntade rätt länge med sex efter förlossning, ca 6 månader,  mest för att vi var trötta. Gick sönder en del vid förlossningen men det läkte fort. Haft som plan länge att försöka bli gravid med syskon när sonen blev 1 och går allt vägen så blir det så.

Sarah
1

Jag vill att kroppen ska vara lika stark som den var innan första graviditeten innan jag blir gravid igen. Är på god väg, men vill nog iaf ja minst två år mellan.

[WickedAlly]
0

#11 Mycket vettigt mål kan jag säga såhär med facit i hand. Efter två täta graviditeter kändes kroppen inte alls bra. Kändes som att ryggraden var en stel pinne och allt annat bara hängde och fladdrade runt om. Hade enormt ont i ryggen någon månad efter andra förlossningen.

Velinga1984
1

Har barn födda 2004. 2013 och 2016. Föredrog att ha 9 år emellan när mellanbarnet kom  än som nu 2 år och 3 månader emellan när tredje barnet kom.

Sarah
0

#12 ja det känns viktigare än en viss ålder mellan barnen, om det blir fler. Kroppen ska förhoppningsvis hålla många årtionden till och jag har redan många skador efter ridolyckor. Det tar ju tid att komma tillbaka efter en graviditet och jag vill ha ett bra utgångsläge. Spec då möjligheten att träna kanske minskar ännu mer om man har två barn :)

Juvela
0

Vår tvåa kommer i oktober, ettan fyllde 5 för en månad sen. Om allt går som det ska har vi funderingar på att sätta igång produktionen för trean ungefär ett halvår efter tvåan kommit. Får se hur vi och min kropp orkar/känner. :)

Destany
0

Sonen kommer vara 3 år när syskonet kommer. Första året efter han föddes så rekommenderade läkarna inte att jag skulle utsätta kroppen för en gravditet igen pga att mina organ var skadade efter Hf. Sen passade det inte med ett barn till men sen när vi började försöka tog det bara 3 mån innan det tog sig

zakkris
0

Är iofs inte gravid eller ens haft barn, men om man ser på mig och mina syskon samt deras barn så ser jag de som mest uptimalt att ha 1-2 år mellan barnen för då kan de ha stöd av varandra i skolan samt att de kanske kan ha mer gemensamt. Har märkt på¨min familj( alltså inte skrivet i sten) att är de 3 eller mer så umgås de inte lika mkt eller är lika nära varandra, men de är klart att de inte är så mellan alla.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Sarah
3

#17 är ju väldigt viktigt att fråga sig varför man skaffar fler barn. Gör man det för första barnets skull, eller för att man själv vill ha ett barn till och kan ta hand om det. Själv tycker jag att det är fel anledning om man gör det för att ge första barnet ett syskon. Syskonkärlek är absolut ingen självklarhet.

[Miiika]
0

Oj, vad många svar! Vad roligt:-) Vår dotter blir åtta veckor imorgon, och jag måste säga att jah är väldigt imponerad av folk som har en sådan här liten och dessutom äldre syskon! Jag ska på läkarbesök nu i veckan och prata om hur nästa graviditet kan komma att se ut. Man kommer kanske mäta för att se att bebisen verkligen får plats att komma ut och så kommer man göra tul för att hålla koll på storleken. En 4710-grams bebis ska jag inte föda igen, blir det en så stor bebis nästa gång med så vill de att vi ska veta vilka alternativ man kommer välja mellan (kejsarsnitt? Igångsättning tidigare?). När vi ska dit ska jag fråga hur lång tid de tror att kroppen behöver.

Niini
0

Alla kroppar är ju olika och jag tror på att man nog känner själv när det känns ok att skaffa nästa. Tog rätt länge innan jag kände mig redo för en till, i samma veva som sonen fyllde två bestämde vi oss att det börjar vara dags. Detta trots att E varit en väldigt "lätt" bebis och barn.

fluffis
0

Kan vara intressant att höra vad en barnmorska har att säga om saken så du får gärna uppdatera sen :) Vad kroppen orkar med är nog individuellt som någon är inne på. Sen beror det på ens mentala styrka. Vissa orkar med att ha ont bättre än andra. Om man nu skulle få ont vill säga. Det är helt klart en påfrestning för kroppen att vara gravid och föda barn.

zakkris
0

#18 nämde inte ens nått om de, det var frågan om tid mellan barn och jag svarade på de jag kände att jag skulle ha då jag sett att det är de som funkat i min familj, snackade inte ens om varför man skaffar barn, de är helt utanför denna tråden.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln