Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 1875 ggr
Miowi
0

Bränna på livmodertapp

Jag var i höstas hos gynekolog då jag sedan januari blödig väldigt mycket efter sex. Testat klamydia och de tog cellprov som först visade tecken på inflammation så jag fick antibiotika och sedan ny tid ca två månader senare där de gjorde undersökning där de tog en liten bit (minns verkligen inte namnet på undersökningen) förnamn dubbelkolla att det inte var några cellförändringar, vilket det inte var. Fick förklarat att blödningarna skulle kunna varit pga inflammation men jag har också en livmodertapp som är känslig, många blodkärl som ligger väldigt utsatt till som kah förstod det då det nästan stack upp lite ur mynningen (de ritade en bild försökte förstå så gott jag kunde men kan inte alla termer). Gyn bad mig avvakta och se om blödningarna avtog annars skulle vi få bränna en liten bit på livmodertsppen så det inte finns en massa ytliga kärl som brister, detta skulle göras med lugnande dvs inte narkos. Hon påstod att det inte påverkar fertiliteten något men kollar man andra trådar på internet verkar det vara annorlunda. Någon härnsom har erfarenhet av detta och hört huruvida en sådan behandling påverkar graviditeten?

[TanatosNyx]
0

Det beror på om dom menar att de tar bort så kallade myom eller utför en konisering, dvs skär bort en konformad kil ur tappen :) Myom är liksom små knutor kan man väl kalla det.

Intehärutandär
0

Konisering är otroligt vanligt och påverkar inte fertiliteten. De tar en bit av tappen bara. Tänk på att tappen utplånas vid varje förlossning, ändå får man fler barn efter.

Miowi
0

#1 De ska inte skära bort något, utan förklarade det som att detta skulle vara precis som att etsa näsan, dvs bränna ytliga och känsliga kärl.

#2 I detta fall skulle de inte ta bort någon bit utan bara bränna på ytan, så då kan jag väl känna mig trygg med att det förhoppningsvis påverkar ännu mindre. Gynekologen sa att en konisering inte påverkar utan om man gör fler gånger, får väl förhoppningsvis spara den första gången till en annan gång (så pass olycksdrabbad som jag är hehe..)