Gravid iFokus

Gravid

Etiketthälsa
Läst 4232 ggr
[Synnerlig]
0

Ta bort leverfläckar i v.38?

Jag är så orolig just nu :( När min mage har växt och min annars väldigt djupa navel har börjat ploppa ut mer så upptäckte jag att jag visst har en leverfläck i naveln. Jag är dock osäker på om den ser normal ut. Den är upphöjd och känns torr när jag rör på den. Det känns nästan som en sårskorpa som man kan klia bort, men det gör jag såklart inte. Sen har jag en leverfläck på min högra underarm som är väldigt liten och platt men för någon vecka sedan så verkar det som att jag kliade bort en sårskorpa på den (jag är lite osäker för jag gjorde detta utan att titta) så det blödde pytte, pytte lite och efter det så blev det en ny sårskorpa på leverfläcken som jag har låtit vara. Grejen är att jag inte tycker att det ser ut som att sårskorpan krymper utan ser fortfarande likadan ut typ 1 vecka senare. Så nu är jag jätteorolig att jag har malignt melanom :'( Som tur är har jag tid hos BM imorgon så jag tänkte passa på att be henne titta på dem. Men om det är så att hon är osäker på vad det är kan jag då få dessa leverfläckar bortopererade nu när jag är i vecka 38? Någon mer som varit med om liknande?

Lorita
0

jag tycker du ska passa på och ta bort den nu när den är lättåtkomlig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Karmatarerskanise
0

Man bedövar bara området och tar bort leverfläcken. Det borde inte vara några problem.  Sedan skickas dom för test.

[Synnerlig]
0

#1 Ja, så känner jag också. Men när jag ringde 1177 och frågade så sa de bara att det kan man inte göra någonting åt när man är gravid :/ Men det borde man ju kunna.

[Synnerlig]
0

#2 Ja men precis, så jag tycker inte att det borde vara något farligt att ta bort fläckarna nu, men enligt 1177 så kunde man inte göra det när man var gravid :S

[Synnerlig]
0

Usch, vill bara få bort dessa fläckar nu på en gång :'( Jag antar att det inte är någonting som BM kan göra utan det måste väl en läkare göra, men jag hoppas att hon kan ordna en supersnabb remiss i alla fall :(

plommon1
0

Fråga BM och boka en läkartid för rådgivning :)

Velinga1984
0

Mitt tips är att be någon kolla. Jag fick höra att en av mina leverfläckar var ofarlig så den vägrade de ta bort. Men jag fick tips att "strypa" den, dvs ett tunt snöre lindas runt leverfläcken, snöret dras åt mer och mer tills man strypt tillförseln till leverfläcken. Till slut kan man klippa eller skära bort den själv.

Karmatarerskanise
1

#7 Vanliga leverfläckar är platta och går inte att strypa.

Velinga1984
0

#8 Konstigt för jag har flera upphöjda leverfläckar som läkare bedömt som ofarliga och vanliga. Sen missade jag iofs i TS beskrivning att någon var platt.

Karmatarerskanise
0

#9 Upphöjda har ett annat namn har jag för mig.

Det är vid förändringar av leverfläckar som tex blödning och förändrad utan och form som man bör låta läkare kolla på det.

Sådana som sticker ut så att man kan dra ett snöre runt dom har jag hört är ofarliga.

[Synnerlig]
0

#9 Det är kanske skin tags du tänker på?

Velinga1984
0

#9 Nej , jag menar leverfläck. Har överflöd av dem trots att jag opererat bort några och snörat bort några :) Det är läkare som sagt att även de upphöjda heter leverfläck.

teezan
0

Några av mina leverfläckar växte på höjden under min graviditet så kollade dem. De var jämna så därför var det ingen fara. Tydligen tar man inte bort leverfläckar lika ofta som tidigare, då de många gånger tog bort "för säkerhets skull", inte här i alla fall. Enligt hon som kollade mina var mina små svarta, platta eller de större fläckarna bra att ha extra koll på.

[Synnerlig]
0

Idag fick jag akuttid till vårdcentral och kollade upp leverfläckarna. Den på armen och i naveln var tydligen inte farliga. Visade en liten leverfläck på insidan av låret som har en svart prick i sig och då sa läkaren att hon var osäker och remitterade mig till hudläkare. Jag hoppas att jag inte hinner föda innan dess för jag vill nog ändå få bort den i naveln, särskilt när läkaren sa att jag ska hålla koll på den, men det är inte lätt då jag inte kan se insidan av min navel i vanliga fall :P