Misstänker karpaltunnelsyndrom
Jag är i vecka 37 och jag misstänker att jag har fått karpaltunnelsyndrom i högra handen :/ Det började för två dagar sedan då jag kände att känseln var konstig högst upp på långfingrets topp men nu har det blivit värre och känseln har även börjat bli skum i pekfingret och det känns obehagligt :( Ni som fått karpaltunnelsyndrom under graviditeten hur har ni gjort? Har tid hos bm onsdag nästa vecka och om det fortfarande är ett problem så tänkte jag ta det med henne, men vad kan jag göra nu för det är obehagligt >_< Behöver jag vara orolig? Gick det över för er direkt efter förlossningen eller tog det ett tag?
Det är okej för mig om någon kan ändra min rubrik då jag precis såg att någon annan skrivit om karpaltunnelsyndrom. Kan bli förvirrande :P
Kontakta sjukgymnast/arbetsterapeut. Där får du skena till handen och tips på rörelser. Försök ha handleden så rak som möjligt :)
Barnmorskan kan inte göra så mycket åt det. Läkare kan ordna remiss till operation. Men skulle själv vilja undvika operation om det gick. Det går ofta över efter förlossningen. Och i dom allra flesta fall är det helt ofarligt. Jag själv har haft detta problem från och till i många år. Nu under graviditeten är det riktigt illa. I ena handen har jag känselbortfall dygnet runt och sover max 3 timmar totalt på natten i max 30 min i sträck på grund av kraftig värk. Har svårt att bära och greppa saker och tappar även saker ofta. Skenorna hjälper inte allt längre och ibland blir handen helt blå :( När det är så här illa kan det bli en permanent skada på nerverna så måste opereras. Men för dig behöver du inte oroa dig. Men kontakta domsaga nämnde så får du hjälp där :)
Jag hade det mot slutet, tror det började nåstans i veka 34-36 ungefär. Händerna somnade & gjorde ont men som redan skrivet försvann det efter förlossningen. Jag lindade händerna ibland men vet iinte om det hjälpte faktikt. Tittade på skenor men de var så dyra!
Jag hade också detta under det 10 sista veckorna ungefär. Hade inga skenor mot det dock. Det försvan så fort bebisen var ute i alla fall :)
Skenorna får man gratis hos arbetsterapeut och är mycket bättre än dom som finns på apoteket :) när det inte var så illa för mig hjälpte skenorna jättemycket. Att linda dom är inte alls samma sak utan gör det oftast bara värre.
i vissa landsting får man bekosta skenor själv, det är jätteskevt att det inte är lika i hela landet.
Tack alla för svar :) Jag googlade lite och fann att man skulle hålla händerna högre än hjärtat och göra lite övningar där man ska sträcka upp händerna och spreta med fingrarna och sen dra ner armarna igen och göra så några gånger. Det hjälper lite faktiskt. Och jätteskönt att höra att det gick över efter förlossningen. Man blir ju liiite nojig :P
Jag fick det mot slutet av graviditeten med vår minsta. Jag vaknade på natten av att både underarmarna sov och det värkte som jag vet inte vad :( Ingen rolig känsla alls!
Jag fick ha det så, i princip. Kunde haft någon skena men det blev inget med det. Det försvann när hon föddes, som GråHäxa också beskriver.