Prednisolon och gravid
Ligger fortfarande inne och har nu fått ordination på prednisolon (kortison) för att få bort illamåendet, men har nu läst att det är farligt för barnen! Har fått två gånger varav ena gången kräktes det upp, ska sammanlagt ha i 3 dagar, funkar det inte slutar vi på lördag, funkar det planar vi ut medicinen from lördag tills jag är utan den. Men jag vill inte på något sätt påverka mina barn så dom blir sjuka!! Hjälp!!
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus
Nej du behöver inte oroa dig, riskerna är minimala. Jag diskuterade själv med överläkare på spec.mvc/förlossning/bb om kortison mot min extrema klåda. Det "värsta" som kan förväntas hända är att lungorna mognar i förtid, vilket ändå är hög risk att du kommer behöva kortison för att påskynda deras lungmognad om du hamnar i läget med riskerande prematurfödsel. :)
Så jag kan andas ut? Har legat och gråtit sen jag läste det!:(
Sajtvärd på degus.ifokus
ja du kan andas ut :) Just prednisolon är det "snälla" preparatet i kortisonfamiljen, det har en begränsad placentaövergång och därmed begränsad möjlighet till fosterpåverkan.
Det finns en något förhöjd risk för prematurfödsel, hjärt/kärlsjukdom och läpp-käk-gomspalt. Men det är låga siffror och riskerna gäller högre doser längre tid. Gravida ges lägsta möjliga dos så kort tid som möjligt när det gäller läkemedel som kan påverka foster.
Okej tack så jättemycket för svar! Får 30mg i tre dagar, funkar det bra (illamåendet blir bättre) så trappas det ner som med vanlig medicin, alltså mindre dos varje dag tills jag slutat helt. Annars slutar vi tvärt på lördag! Usch, man ska inte läsa på internet.. Är så glad att denna sida finns!
Sajtvärd på degus.ifokus