Gravid iFokus

Gravid

Etikettertipsråd
Läst 1928 ggr
Melliaa
0

Sköljmedel? Parfymfritt?

Har en fråga ang. att tvätta babykläder, hittat massa olika info på olika sidor, vissa hävdar att man absolut inte får ha sköljmedel, kunde öka risken för eksem o allergi?? Blir inte kläderna sträva då utan sköljmedel? Hur gör ni när ni tvättar bebisens kläder? Och vanligt tvättmedel med lite parfym ska man inte heller ha, stämmer det? Tack på förhand!!

Lilolizeit
0

Vi använder inte sköljmedel till något vi tvättar och det är inte strävt alls. Men vissa saker "behöver" dock torktummlas lite efter åt, typ handdukar. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
0

Vi har haft det precis som förut med sköljmedel och tvättmedel.

Intehärutandär
0

Kör med t ex Neutral innan. Sedan kan Du prova det vanliga. 

Min son är superallergisk emot vissa luftburna dofter som parfym, doftljus, tvåler osv på affärer och vissa tvåler, parfymer, deos m.m. Och andra tål han hur bra som helst fast de innehåller parfym. 

Prova Dig fram.

soundtrack
0

Jag gick över till parfymfritt tvätt- och sköljmedel när dottern föddes och har inte bytt tillbaka. Nu mår jag illa av doften på vanligt sköljmedel…

[Synnerlig]
0

Vi har inte bebis än men kör bara med Grummes parfymfria ändå för vår egen skull :) och som Soundtrack säger så mår jag också illa av doften från vanligt sköljmedel nu :P Våra kläder är inte sträva :)

[TanatosNyx]
1

Jag är redan så satans allergisk så parfym är bannlyst i det här hushållet. Men man bör undvika parfymerat ja, och sköljmedel är väl i princip bara gifter av olika slag. Tyvärr blir vår tvätt brädhård så vi använder parfymfritt sköljmedel, sånär som på neonatalkläderna jag ger bort. Det får inte förekomma sköljmedel i dem.

fridaas
0

Vi kör med neutrals tvättmedel här hemma och har alltid gjort pga allergier hos mig. Sköljmedel använder vi aldrig, torktumlar allt istället, vilket gör det mjukt samt tar bort det mesta av allt hundhår som fastnar på kläderna

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Sarah
1

Ser inte poängen med sköljmedel till ngt. Bara massa extra kemikalier. Gör som ovan och tumlar de saker som man kännas sträva.

[WickedAlly]
1

Man kan använda ättika istället för sköljmedel om man har några plagg eller så som blir extra sträva :)

Jag bytte ut till parfymfritt när Wille kom men det gled snabbt över till vårt vanliga igen, använder även sköljmedel någon enstaka gång.

[TanatosNyx]
0

Vi har använt ättika utan framgång tyvärr

Destany
2

Använder tvättmedel med doft o sköljmedel med doft o sonen har aldrig haft några problem med det

[Thiah]
0

Vi använder sparsamt sköljmedel. För oss har det hjälpt med statiska stickade kläder. Ättika hjälper bara mot kattkisslukt hos oss.

Pontiac57
0

Jag använder parfymfritt tvättmedel och comforts "baby" sköljmedel. Lite doft och kläderna blir mjuka och doftar endast lite

mollyt
0

Vi tvättar med tvättmedlet Ocean (http://www.oceanshop.se) som är utan parfym konserveringsmedel, parabener och zeoliter. 

Vi använder ibland några droppar sköljmedel på en del av vår "vuxentvätt" då vi har katter och det gör tvätten mindre statisk (= fastnar mindre katthår). Men inte på bebiskläder, filtar, tvättlappar osv.

[WickedAlly]
0

#10 Konstigt, här fungerar det alltid. Kanske beror på hur ens vatten är.

mollyt
0

#15 ja, jag brukar använda ättika när vi tvättar typ träningskläder och sådär. Bra som uppfräschare tycker jag!

[TanatosNyx]
0

Enligt kommunen har vi mjukt vatten, skitsnack säger jag. Jag hade inte dessa problem ens när jag bodde mitt i uppsala centrum! Jag skojar inte när jag säger att jag kan hålla handdukar och mindre badlakan rakt ut. Jag hade älskat torktumlare till alla handdukar och badlakan, men inte till bebiskläder, trikå/jersey blir förstört i tumlare.

Melliaa
1

Tack för alla svar!!! Vi har inte tillgång till torktumlare riktigt men annars kan man ju stryka kläderna (om man har tid och ork)… Förstår att man kan göra på olika sätt och man får testa sig fram vad som funkar bäst. Kanske får börja med helt parfymfritt och ev. utan sköljmedel och sen ju äldre (och tåligare?) bebisen blir, byta till det man själv har?