Gravid iFokus

Gravid

Etikettkänsliga-situationer
Läst 2811 ggr
[postmortum91]
2016-01-26 15:51
5

Amning - förnedrande

Innan jag blev gravid skulle jag absolut inte amma.
Det kändes jättehemskt och jag hade bestämt mig. Sedan när jag blev gravid så ändrade jag tankesätt och bestämde mig för att göra det för barnets skull. Dock än idag, i vecka 35 känns amningen läskig och obehaglig, det är någonting jag bävar över, även om jag bestämt mig för att jag ska amma. Imorse låg jag och fungerade på VARFÖR jag känner som jag gör och kom fram till ett svar. Undra om någon känner igen sig…

Mina bröst har hela mitt liv ansetts som något sexuellt, något jag ska gömma undan. Brösten har alltid förknippats med någonting som pojkar/killar och män velat komma åt, med eller utan min tillåtelse. Mina bröst har hela mitt liv varit mitt heliga tempel som jag fått försvara från otillåtna taffsanden och de har hela livet setts som en kroppsdel som ska tillfredsställa män. Därför krockar det helt plötsligt när barnmorskan och alla sidor råder en till att "ge bröstet så ofta barnet vill". För även om jag VET att barnet behöver bröstet till mat och ingenting annat, så säger en främmande källa till mig att erbjuda mina bröst (som jag alltid förknippat som sexuella) så ofta som en annan individ vill, till sitt eget behag. Det strider mot allting jag någonsin fått höra och nånsin fått lära mig. Så varje gång jag läser det, att barnet ska få bröstet så länge det vill, eller "ge bröstet" "erbjud bröstet" så klingar det fel i mitt huvud, för mina tidigare erfarenheter förknippar det med någonting helt annat, så det har slagit fel i huvudet på mig när det gäller amning. Att "erbjuda" mina bröst "så ofta" bebisen vill, känns förnedrande. Även om det inte ska göra det, även fast jag VET att jag inte borde känna så, för det är mer naturligt än att män ska taffsa på dem. Jag kommer "erbjuda" mitt barn bröstet hur ofta det vill, även hur olustigt det nu känns, men jag önskar att det inte kändes olustigt, att det bara kändes självklart och naturligt.

Är det någon som känner igen sig?
Jag hoppas att mina känslor kring amning förändras dagen då jag ser mitt barn på bröstet och när det söker efter min bröstvårta. Jag vill inte känna som jag gör.

LoAEmma
2016-01-26 16:37
1

Jag känner igen obehaget inför amning, idag känns det som att inte kommer amma faktiskt men det ändrar sig lite från dag till dag.
Känner absolut igen dina tankegångar, det är svårt att ställa om sig från hur det alltid har varit.
Men kanske gör hormonerna sitt till att det kommer kännas helt annorlunda sen när bebben är här.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Velinga1984
2016-01-26 16:44
2

Innan första barnet så kände jag nej nej nej inför amning men blev så inpräntad av alla att man skulle amma om man brydde sig om barnet. Det var dåliga mammor som valde ersättning , och man skulle definitivt tycka om det när man väl ammade. 

Suck, jag avskydde det och jag grät i princip konstant vid alla amningar vilket gjorde att bebisen blev störd och blev inte mätt. Slutade amma när han var runt 2 veckor, och handmjölkade ur mängder av bröstmjölk i början dels för att undvika mjölkstockning samt underlätta bytet till ersättning.

Andra barnet vägrade jag amma, och kommer även vägra amma barnet som kommer i mars :) Så nej, alla ändrar sig inte och alla tycker inte om att amma.

[postmortum91]
2016-01-26 17:20
1

#1 Skönt att jag inte är ensam :)
#2 Varför tror du att du inte gillar att amma, är det samma för dig som för mig tror du, att du förknippar brösten som något sexuellt? Jag hoppas att jag kan ändra mig och må bra i mitt ammande när det väl blir. Tänkte prata med barnmorskan om det i förebyggande syfte också.

[TanatosNyx]
2016-01-26 17:51
1

Det är jättevanligt att känna såhär :) flr många (men inte alla) så hjälper förlossningshormonerna till, allt kring sex är bara som att trycka på en av-knapp. Men mår man inte bra av att amma så gör det inte. Flaska är ett ypperligt hjälpmedel. Om man stukar foten och får en krycka, är man dålig om man använder den då? Hjälpmedel som hjälpmedel :) ibland behöver man flaska för att må bra.

Sarah
2016-01-26 18:14
0

Kände samma. Tänkte ändå att jag skulle ge det en chans. Funkade väldigt bra. Men vi gav lite ersättning ändå från början så jag kom iväg lite. Sen blev det mer och mer ersättning och då hon blev 5 månader slutade jag amma helt. Smidig nedtrappning och avslutning.

[Synnerlig]
2016-01-26 18:40
3

Jag vill amma mitt barn för att jag vill att det ska vara så naturligt som möjligt + att det blir billigare än att behöva köpa mjölkersättning 😛 Men jag känner samtidigt igen mig i det du säger, tycker också att det klingar fel. Jag tror att jag försöker att inte tänka på det allt för mycket och att det är på det här sättet det är menat att vi ska mata våra barn 🙂

JeFo
2016-01-26 22:10
1

Med första var jag lite orolig för hur det skulle vara. Främst för att mina bröst är väldigt känsliga. Är dom som får igång mig… Men för min del var det inga problem. Tänkte inte ens tanken när jag väl hade min bebis och det var absolut inget sexuellt med och amma. Brösten visste mycket väl att de var bebisens och inte makens. Gillade inte alls att han var där förens amningen var avslutad.

Pontiac57
2016-01-26 22:41
1

För mig va amning något som va självklart men skrämmande. Jag ville inte "flasha tissarna" för andra än min man eller låta nån röra dom. Men när lillen kom ut såg jag fram emot amningen och tyckte tom att det va irriterande att han sondades första dygnet. Det kom så naturligt att barnmorskorna och barnsköterskorna både såg mina bröst och rörde vid dom när dom hjälpte mig få till det. Idag trivs jag riktigt bra med att amma :)

LoAEmma
2016-01-27 12:52
1

Bra tråd!

*Det blir som det ska*

LoAEmma
2016-01-27 14:01
1

Läser på om amning och flaskmatning, rekommendationer osv. 

Mycket bra artikel här!

http://www.sydsvenskan.se/sverige/landet-dar-mamma-ska-amma/

*Det blir som det ska*