Gravid iFokus

Gravid

Etikettlilla-barnet
Läst 1564 ggr
probiotica
0

Baby och minusgrader

Bekanta till mig har sagt att man inte skall ta ut sin baby i för många minusgrader pga att de inte är bra för luftrören?. Nybliven förvirrad mamma:-) hur tusan gör de som bor i Norrbotten då? Ja har en hund som ja måste gå ut med så de blev som dilemma här! Vad är rätt fel?

Sarah
0

I call bullshit :) Många barn sover ute i vagnen året runt. Jag har med Elva till stallet nästan varje kväll. Skulle väl inte ta ut en nykläckt bebis i - 30, men lite äldre i - 15 20 utan problem.

Linusidah
0

Japp, håller med #1. Bor i norr och har låtit första barnet sova ute i vagn så gott som året runt, kanske inte i extremkyla kring - 30 och under men annars utan problem, han är född i juni så han var ca 5-6 mån när han sov ute i kyla. Dessutom hängde han med på promenader och till stallet ända från början. Andra barnet som är nyfödd nu har inte börjat sova ute än (för han har inte fått in så mycket till dygnsrytm och han hade låg födelsevikt så han har typ noll i extrahull) och är bara ute korta stunder, typ mellan hus och bil i babyskyddet, eftersom det har hållit sig mellan -20 och -30 sen vi kom hem från BB.

Intehärutandär
0

Min son är född mitt i vintern och vi var på första promenaden så fort vi kom hem. De är isolerade i sin barnvagn. Det man ska tänka på sedan, då de sitter upp är att passa sig för köldskador på kinderna.

mollyt
0

Att andas kall luft är inte bra för luftrören i det långa loppet - många elitidrottare som är ute får astma på grund av att de tränar/andas in mycket kall luft. Men jag har svårt att tänka mig att det här går att applicera på bebisar… Det borde inte vara sämre för deras luftrör än för dina att vara ute i kylan. Jag har dock ingen källa på detta utan det är bara en åsikt.

Sarah
0

Träna är ju en helt annan sak. Är jobbigt att bli anfådd i kyla.

[Thiah]
1

Fast riktigt små barn är känsligare om de inte är vana vid minusgrader. Är det över -15 skulle jag fundera mer än en gång på att gå en promenad med en som bara är 4 veckor gammal. Här rekommenderar de (sjukvården) att man håller sig inne vid starkare minusgrader och riktigt små barn.