Gravid och inlagd sill
Ja, som rubriken säger så undrar jag över den inlagda sillen nu i juletider :) min barnmorska har åkt på julledigt så hsr just nu inte henne att fråga :) Jag har precis lagt in en omgång egen sill. Jag vet att man får äta typ Abbas sill men när jag googlat lite verkar det finnas olika besked om huruvida man egentligen ska äta egeninlagd sill eller inte eftersom den dels kan vara fiskad i Östersjön och dels för att lagen inte ska vara tillräckligt sur för att ta kål på bakterier. Någon här som pratat med sin barnmorska om detta någon gång? Jag hsr visserligen ätit hemmagjord inlagd sill vid flera tillfällen under graviditeten eftersom jag trodde att all sill var ok, men lika bra att kolla upp :) vad vet ni?
Jag följer tråden! Jag har hittills valt att hoppa över sillen då jag tänker mycket på östersjöfisk som jag valt att utesluta helt. Sedan vet jag inte huruvida jag är bekväm med att äta rå sill - även om den är inlagd. Jag blir osäker på bakterierna . Så jag kommer nog hoppa över sillen i år.
Fryser däremot in gravad lax i flera dygn med marginal. För den vill jag inte vara utan!
Men #1, om jag minns rätt gällande kallrökt/gravad lax så ska den upphettas till 70 grader. Hjälper inte att frysa ner, finns det listeriabakterie så växer det ändå.
Man kan alltid göra auberginsill, det gör jag varje julafton 👍
Tack #1 sökte och hittade detta: http://www.svd.se/forskare-andra-kostraden-till-gravida
Nu har min mamma hjälpt mig med att göra egen lax, alltså köpt färsk och fryst för att grava. Så jag kommer våga prova lite. Tolkade forskaren i SVD att han inte tyckte att färsk lax i sushi var någon risk (för att färsk fisk blev dålig innan det hann växa bakterier i den). Så för säkerhets skull så undviker jag all köpt färdiggravad lax, oavsett datum på förpackningen.
#3 har du något recept? Det låter spännande!
#5 Här finns lite vanliga varianter http://www.goodstore.se/?p=1389
Och från den här videon gjorde jag den med curry och äpple som var jättegod 👍 https://www.youtube.com/watch?v=FMc_vJCQy3s
Man skär bara auberginen i sillstora bitar som man sedan förväller i väldigt saltat vatten innan man blandar ner det i röran man gjort åt den. Väldigt enkelt 🙂
Såg nu i den första länken jag skickade att det står: "förväll i ca fem-10 minuter beroende på vilken konsistens du vill ha." men jag tycker att det låter lite länge. Har för mig att jag bara kokade i någon minut, typ 2 - 3 minuter. Men kolla till dem bara så ska det bli bra 😃
Tack #6 detta sak testas!
#4 Joo, färskt går :) Tänkte på vacuumförpackad vilket är vanligast att man köper. Vi har beställt närmare 1 kg färsk gravad o kallrökt! Kunde inte motstå när jag väntade ettan och kommer inte kunna motstå denna julen heller 😃
Åh #4 härligt! Vi kommer varmröka lax också, jag tycker att det är sååå gott 😍
Sambon gravar också själv (hans pappa jobbar på en fiskodling så vi har stenkoll på var fisken kommer ifrån också) så jag kommer nog äta lite grann jag med.
Det lät spännande med aubergine-sill! :) Nu har jag iaf lagt in vanlig sill (från Atlanten) och får väl se om jag vågar lita på att min egen inläggning tar kål på bakterier :) undrar dock, jag är fem dagar över bf och jag vet att listeria har ju tex en inkubationstid på flera veckor, hur är det med toxoplasmer? Såhär dags, med max ca en vecka kvar till bebis kommer kanske det ändå inte är någon fara?