Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1568 ggr
MamsenTramsen
1

Ska du vaccinera dig??

Hej på er!

Nyfiken på hur ni andra resonerar kring att vaccinera er mot säsongsinfluensan?

Vad jag förstått rekommenderas det efter vecka 16, efter RUL.

Hur ska du göra?

mollyt
1

Jag vaccinerade mig i fredags, gick in i v22 idag. Jag jobbar inom sjukvården och träffar många (ofta sjuka) patienter dagligen. Tidigare har jag nog aldrig blivit sjuk i influensa vad jag vet… Men jag pratade med de andra på mitt jobb och med min bm. Sedan läste jag att det rekommenderas att man ska vaccinera sig om man är gravid i trimester 2 och 3. Jag läste också att om jag bli sjuk i influensa kan vara direkt skadligt för bebisen och jag skulle inte förlåta mig om det hända något.

MamsenTramsen
1

#1 Tack för ditt svar! Vet du, eller någon annan, på vilket sätt influensa hos mamman kan vara skadligt för bebisen? Handlar det om stressen som den eventuellt höga febern och möjliga andningssvårigheter kan medföra för bebisen? Eller kan den drabbas på annat sätt?

Theres
0

Jag vaccinerade mig förra året när jag var gravid. I år kommer jag nog inte göra det då jag aldrig har gjort det annars :)

golf.ifokus.se

Intehärutandär
1

Det görs inte här. Dvs informeras inte hos BM. Det jag vet är livsfarligt är om barnet smittas med streptokocker (B).

lkmf
1

Vaccinerad mig i förra veckan v33 då min barnmorska sa att risken är ökad för lunginflammation om jag skulle bli sjuk. Då jag jobbar som lärarvikarie är ju risken ganska överhängande för smitta.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Anonym
1

Tackade nej idag. Har tagit influensavaccin ett år och aldrig varit så sjuk som den vintern och våren, säkert 15-20 förkylningar.. Normalt har jag max 1-2 så jag litar hellre på mitt immunförsvar i fortsättningen 😃 //Tvåan

probiotica
0

Ja jag är också kluven i detta:-/ går in i vecka 35 men känner mig osäker. Har inte tagit något sådan förut och de lutar åt att inte ta den:-/ har dock ett sådant jobb där jag jobbar mkt administrativt. Men men man vet aldrig ändå

Pippiluren
2

Som gravid har du nedsatt lungkapacitet och syreupptagningsförmåga dels pga ökat buktryck då alla organ inklusive lungor trycks uppåt och dels för att bebis kräver blodtillförsel. Det ökade trycket gör att lungorna inte får lika stor plats, tänk er att inte få ta djupa andetag när du är andfådd. Detta gör att lungorna klarar en influensa sämre och mamman blir sjukare, inte allt för sällan krävs intensivvård. Influensan startar ofta som ett virus som det ju är för att sedan övergå till en sekundär bakterie infektion då man har nedsatt immunförsvar. Allt detta blir i sin tur en stor belastning för barnet. Om socialstyrelsen rekommenderar att gravida ska vaccinera sig är jag övertygad om att de har tillräckligt med kött på benen för den rekommendationen. Jag hade lätt vaccinerat mig.

sisela
0

Jag gjorde det bara. Har inte gjort det förut men jag blir alltid så sjuk när jag väl blir sjuk. Galen hosta i många veckor och så, och det hade jag aldrig klarat nu. När läkaren dessutom sa att det var rekommenderat för barnets skull, tyckte jag inte det var så mycket att tveka om.

[GråHäxa]
0

Det känns ju som att man absolut borde vaccinera sig. Hade inte gjort det annars men nu är det nog dumt att låta bli. Är det sin vårdcentral man skall kontakta för att vaccinera sig eller?

[Thiah]
0

Har redan så dåliga lungor att jag vaccinerade mig som gravid. Jobbar dessutom med barn så det kändes bäst. Skulle aldrig vaccinera mig annars

Pippiluren
0

#10 din vårdcentral eller annat vaccinationsställe som finns. På vissa ställen måste man boka tid så att de hinner beställa hem vaccin. Det ni ska tänka på är att man ska vaccinera sig så fort som möjligt så att kroppen hinner bilda antikroppar innan influensasäsongen drar igång ordentligt. Så ut och vaccinera er allihopa :)

JeFo
0

Vaccinerade mig också som gravid då de rekommenderade det. Var dessutom gratis när man var gravid och tillhörde risk grupperna.

JossanH
0

Jag skulle aldrig vaccinera mig som gravid. Det är dessutom väldigt omtalat om huruvida just influensavaccin ens hjälper (några få procents chans att det fsktiskt skulle ge antikroppar mot rätt stammar). Många vittnar om att de blir otroligt sjuka efter vaccination plus att det för mig finns alldeles för lite forskning om huruvida detta vaccin är säkert att ta under graviditet.

Sajtvärd på Iller.ifokus