Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1256 ggr
[Synnerlig]
0

Hur går KUB-testet till?

Jag ska göra KUB-test imorgon och är lite nervös.

Kan ni förklara för mig hur KUB-test går till exakt?

fluffis
0

I den här tråden finns en del info om KUB-undersökning. Tycker du ska kolla på filmen som jag har länkat till (i tråden som jag länkar till), om du inte redan gjort det 🙂

http://gravid.ifokus.se/discussions/55bbb0898e0e7445a40000ed-kub-test

[Synnerlig]
0

Har sett den videon tidigare :) Men det är ingenting som kommer att ske vaginalt eller så va? Vet att det är någonting jag lär få vänja mig vid senare, men vill gärna veta det innan i så fall så man kan förbereda sig mentalt, så ingen plötsligt säger: "Då kan du ta av dig byxorna" :P Vad jag har förstått så är det bara ultraljud på magen och blodprov, va?

Och hur är det om man är överviktig? Syns det lika tydligt eller måste de trycka ner apparaten i fettet på en? :P

Sarah
0

Utanpå magen :) vaginala ultraljud görs bara väldigt tidigt eller om du ska kolla tappen.

[Synnerlig]
0

#3 Okej! :) Då har jag en sak mindre att oroa mig för, haha :)

Intehärutandär
0

Du får ta blodprov hos BM och några dagar senare ultraljud. Efter det, om risken är stor för fel, så får man överväga fler prov. Jag tog fostervatten prov, eller försök gjordes på förlossning. Det var väldigt obehagligt med nål genom magen.

[Synnerlig]
0

Hm… Jag har tagit blodprov hos BM men det var för snart fyra veckor sedan, är det det blodprovet de kommer att använda? Det är ingen som har sagt något annat till mig i alla fall. Bara att jag har en tid för KUB imorgon.

Intehärutandär
0

Ingen aning. Till oss sa dem att det ärviktigt att blodprovet är analyserat innan UL, så de har det resultatet med i beräkningarna om nackspalten. Kanske beror det på vart man går. Vi har BM-mottagning i min stad och förlossning/kvinnoklinik/spec mvc på Lasarettet i grannstaden.

[TanatosNyx]
0

Ja blodprov måste lämnas senast 1 vecka före ultraljudet, och det är ett särskilt prov som tas utöver vanliga prover under graviditeten. Utan provet kan de inte räkna ut sannolikhetsvärdet.

[Synnerlig]
0

Nu har jag gjort KUB-testet och fick se lilla bebis och allt såg fint ut 🙂 Men bm sa att jag hade tagit blodprovet 1 dag för tidigt (antar att hon menade blodprovet jag tog för längesedan hos bm för att kolla alla värden och så?), så jag fick en remiss och fick gå och ta ett blodprov efter ultraljudet. Så jag kommer att få svar i slutet på denna vecka eller början på nästa.

[Thiah]
1

#3 mitt kub gjordes vaginalt så det kan ännu behövas där.

[Synnerlig]
0

#10 Vilken vecka var du i då? :) Jag trodde att man bara gjorde vaginalt när man var i tidig vecka eller om det var någonting särskilt?

[Thiah]
0

Jag var i fullgångna 13v. Har fått höra att är man väldigt smal kan det vara svårt att se vid kub ocj då får det bli vaginalt.

[Synnerlig]
0

#12 Aha, okej :) Själv har jag en del på magen men det gick bra ändå och vi fick fina, tydliga bilder som tur är :)