Annons:
Etikettförsta-trimestern
Läst 2050 ggr
[postmortum91]
7/31/15, 7:29 PM

kub test?

Vad har ni för tankar kring kub testet?
Jag skulle nog vilja göra det mest för att få bekräftat att jag har en bebis i magen, för vem orkar vänta till vecka 18? :P

Annons:
Intehärutandär
7/31/15, 7:58 PM
#1

Vi gjorde det då jag var 35 år och det erbjuds alla här då. Var skönt att få reda på att hon var frisk, vilket obduktionen visade senare med. Inga kromosom-fel alls. 

Var mysigt att få se pluttan och få en vink.

Velinga1984
7/31/15, 8:33 PM
#2

Vi ska göra KUBtest just för att detta kan vara vårt sista utav medicinska skäl; kan hända att min kropp inte klarar mer än 3 kejsarsnitt. Jag vill inte genomlida en hemsk graviditet med flertal kräkningar och sen kejsarsnitt för ett barn med tex Triosomi 18 och liknande. Vi kommer behålla vid DS men inte vid krpmosomfel där barnet kommer lida.

fluffis
7/31/15, 9:03 PM
#3

#0

Jag har lite andra tankar än vad du har 🙂… men visst kan jag förstå att det inte är så lätt att vänta alltid. Men en portion tålamod behöver man förmodligen sen när man har barn så sitt tålamod är alltid bra att träna på 😉

Nä… men ärligt talat så får man vara inställd på att en KUB-undersökning faktiskt är en form av fosterdiagnostik och inte något som man gör bara för att vinka till bebisen. Jag tror att det är viktigt att vara förberedd på att något faktiskt kan vara fel, även om det kan vara skönt att veta att det sällan är det.

Jag har själv gjort en KUB-undersökning, mestadels pga att jag är över 35 år. Min barnmorska ville att jag skulle kolla på den här filmen innan. Kolla gärna på den, den är informativ.
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Graviditeten/Fosterdiagnostik/Fosterdiagnostik---film-pa-svenska/

bohan85
7/31/15, 9:25 PM
#4

jag gjorde det för att jag ville få veta om vi hade någon förhöjd risk för det som undersöks.

Silent_Hill
7/31/15, 9:28 PM
#5

#3 Skulle precis skriva samma sak själv! Tummen upp 

Ska man göra kub test så ska det vara för att man vill veta om det finns en ökad risk för kromosomförändringar. Inte för att man "inte orkar vänta". Även om jag har full förståelse för att man har en längtan av att få se bebisen Glad

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

fridaas
8/1/15, 9:11 AM
#6

Vi gjorde ett kubtest på andra barnet för att få se så att han inte hade några cystor på sina njurar så som första barnet har. Detta är ingenting man brukar kolla förrän på RUL men då vi var så oroliga gjorde de ett undantag och det var inga fel, varken då eller på RUL. Sen var det för att vi skulle få veta om eventuella kromosomfel och för att få se den lille där inne.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
[TanatosNyx]
8/1/15, 9:14 AM
#7

Vi gjorde också KUB för att se så bebisen verkade frisk i bättre tid än vid RUL, då en abort skulle bli mycket jobbigare fysiskt. Vi fick se Alvin balansera på huvudet 🤪 men vi valde att tolka honom som frisk ändå 😉😂

[WickedAlly]
8/1/15, 11:59 AM
#8

Vill man bara göra det för att se bebisen så kan man ju boka ett privat ul istället, och inte slösa på sjukvårdens resurser i onödan tycker jag :)

Upp till toppen
Annons: