Vad behövs till barnvagn?
Jag har bestämt mig för att köpa en Emmaljunga-vagn till min bebis. Men med tanke på att det är mitt första barn så vet jag ingenting om vad man behöver till en barnvagn. Jag tycker att sånt är svårt :P
Vad behöver man egentligen till en barnvagn? :)
En liggdel att stoppa bebisen i 😛 och så småningom en sittdel.
Man kan ha lakan, dinglisar och diverse attrialjer, men inget måste. Många har åkpåse eller lammfäll och filtar på vintern.
Regnskydd och insektsnät kan vara praktiskt. Finns billiga universalmodeller.
Reflexer är aldrig fel heller.
Personligen hade vi en mjuk kudde i vagnen för att bebisen skulle ligga mjukt och stilla med huvudet. Även om man har superfjädring så skumpar det. Vi köpte en spjälsängskudde och tryckte ner så den gick upp lite gosigt på sidorna också.
Insektsnät brukar finnas integrerat i sufletten på Emmaljunga. Regnskydd brukar också följa med, dock är deras egna regnskydd inte alls särskilt bra så kan vara en idé att köpa ett annat om man brukar vara ute i regnet. Lammskinn, åkpåse och reflexer är det enda jag köpt till min Emmaljungavagn. Men det beror ju lite på vad man vill ha. En mobil gjorde jag själv också förresten. Kan vara kul för bebis att ha något att ligga och titta på, dock inget måste såklart :)
Regnskydd och myggnät ingår i Emmaljungas vagnar :)
Vi har en åkpåse mini i vår, och ett lakan men det är nog allt.
Vi hade fårskinssfäll och filt till Joel. Han avskydde dinglisar tills han var närmare året
Okej, så egentligen bara liggdelen, en åkpåse och regnskydd och myggnät som brukar följa med Emmaljungan? :) Måste man ha fårskinnsfäll eller räcker det med åkpåsen? Är nämligen vegan :)
Jag tycker att det var svårt att veta vad skulle ha till vagnen då jag gick in på Emmaljunga och bara på skoj skulle sätta ihop min egen barnvagn och då kunde man välja till så himla mycket saker, så jag blev så osäker på vad man egentligen behövde och vad som bara var onödiga grejer :P T.ex. fotsäck trodde jag var viktigt, men det gissar jag är till för när bebisen kan sitta upp i vagnen när det börjar bli kallt? :)
#2 Vad mysigt din lilla bebis verka ha det där inne :)
#5 Fotsäck brukar också följa med om du köper en Emmaljunga. Iaf om du hade tänkt dig en duo combi. (Dvs med sittdelen och liggdel) Håller med, det finns massor med tillbehör man kan köpa om man vill. Men det nödvändigaste följer med. Jag tycker åkpåse har vart guld värd då jag har hund och kunnat lägga ner han som han är, ev med en liten filt om det varit jättekallt, sen när man kommer in kan man bara öppna upp åkpåse och låta han fortsätta sova utan att han blir för varm :) Men inte ens det har ju alla, det beror väl lite på vad man har för behov och tycke och smak. Man kan ju ha täcke/filt istället men då får man ju klä på barnet ordentligt under om det är kallt.
Du har fått bra råd, vad jag kan bidra med är vad Du absolut ALDRIG ska ha; tyg framför sufflett. Vet att det säljs speciellt sydda för att passa hålet. Det är ren livsfara för barnet. I sommar då Du vill skydda för sol, vänder Du endera vagnen eller köper ett vagnparasoll.
Kan tipsa om en super bra grupp på FB som heter ''Barnvagnar'', den har ungefär 28000 medlemmar med en rad av mammor som ägt ett 50 tal vagnar och kan allt in i minsta detalj om alla märken! Också jätte bra köp och sälj.
Enda varningen med den sidan är att man lätt blir besatt av barnvagnar och tillbehör xD Jag väntar på min 4 vagn nu sen bebis kom… haha.
#7 Hm… Jag har faktiskt inte funderat på modell ännu, verkar också svårt :P Men jag vill gärna att hjulen fram ska kunna vridas :)
Skönt att höra att det som man behöver följer med!
#8 Oj, jag har inte kommit så långt att jag har koll på vad "tyg" och sufflett är :P Men varför är tyg en livsfara?
Vagnparasoll låter bra då man kanske inte alltid kan vända på vagnen bort från solen :)
#9 Tack för tipset! :) Haha, fjärde vagn? Jag som trodde att man bara behövde en :P
#11 Luften blir stillastående under sufletten om man täcker för, så barnet kvävs ihjäl
#13 Usch! :S Men om barn kvävs ihjäl av tyg, varför säljs det ens kan man undra (om det nu gör det) :/
Precis som TanatosNyx skriver så ökar plötslig spädbarnsdöd rejält då babyn inte får luft. Det kan dessutom bli en bastu. Ingen aning varför det säljs.
#15 Fy vad hemskt. Jättebra att du sa det, för sådant kan ju vara svårt att veta om ingen berättar för en. Sufflett ska det vara :)
Suflett har nästan alla vagnar, det är skärmen man fäller upp över babyn. Det är när den inte räcker till som folk tenderar att hänga saker för öppningen.
Jag brukar hänga en filt på sidan som på bilden, men det vi menar är att man aldrig får täcka för helt framför bebisen.

#17 Jaha okej! Då är jag med 🙂 Jag har som sagt mycket att lära nu inför mitt första barn 😃
#19 Ja, nu när man vet hur farligt det är så borde det vara kriminellt! Man kan undra om de som säljer dessa har egna barn?
Det är hemmapulare som är i farten och syr dessa.
Okej när man förlänger sufletten, INTE okej när den hänger ner.
Såhär ska dom användas
http://www.bonti.se/wp-content/uploads/2014/01/1369043805_982.jpg
#22 Ja, så luften kan cirkulera.
Jag har en emmaljunga (Superviking) . Jag köpte vagnen (chassit + liggdelen) och så köpte vi extra en åkpåse bozz mini som passade liggdelen och emmaljungas eklusiv regnskydd. Något mer än så behövde vi inte i början .
När han blev äldre beställde vi sittdel och dyna. Det är dock bara Supervikingen som man kan beställa sittdel i efterhand eftersom den går att bygga om till syskonvagn. Deras andra vagnar köper man sittdel i ett paket.
För mig så ingick inget regnskydd, fotsack eller myggnät. Det får man köpa till extra om man vill.
Det finns en grupp på facebook som heter Emmaljunga som är jättebra! :)
vet ej hur det är med just emmaljunga vagnarna men bor man på ett ställe där det lätt blir endel snö/slask om vintrarna är det inte att rekommendera att ha roterbara hjul på vagnen då det blir väldigt svårkört, vet att vissa vagnar har en spärr som gör att man kan ha hjulen roterbara när man vill och fasta när man vill, så det funkar ju men just de roterbara hjulen på vintern är ingen hit :) min syster jobbar med att sälja och montera barnvagnar+bilbarnstolar och hon brukar nästan alltid rekommendera emmaljunga när folk ska köpa vagn så tror du gör ett bra val där! :)
Det enda jag anser att man behöver är en liggdel som går att fälla bakåt, en åkpåse om det är kallt när bebis föds, ett regnskydd och reflexer.
Lammfäll behövs inte, fotsack har vi aldrig haft utan haft åkpåse eller tjock filt när barnet blivit större. Med äldsta sonen så lade vi tidningspapper under madrassen i liggdelen för att hindra kylan underifrån och sen låg han i overall mellan filt och filt. Frös aldrig, trots vinter. Mellanbarnet hade vi lammfäll till, och för oss var det toppen att ha då han växte ur mjukliften tidigt så man kunde bilda en sovgrop i liggdelen men får lika bra med tex åkpåse, täcke eller filt.
Tex till vår syskonvagn finns endast 1 regnskydd och mjukliftar. Dvs 2åringen får sitta med filt vid riktigt kallt väder, om vi går ut då ;)
Extra reflex på barnvagnar är nästan ett måste kvällstid. Håller typ på att dö alla gånger man är ute och kör bil och möter en mamma och barnvagn utan reflex som går på vägsidan.