Slutat med p-piller efter 17 år...
Då är det dags för mig att skriva av mig. Än så länge vill jag vara anonym, däremot är jag 34 år och har aldrig någonsin försökt att bli med barn. Men jag har funnits på iFokus under många år. Har även läst väldigt mycket här och känner att det här är den bästa och mest intressanta sidan att dela sin glädje och sorg med. För 26 dagar sen slutade jag med mina p-piller. Dvs att jag tog de sista sockerpillerna på kartan. Så nu går jag och väntar på att se om min mens kommer igång. Är nog första gången jag riktigt väntar på att den ska eller inte ska komma. Efter att ha läst om många här som har haft svårt att bli gravid så förutsätter jag att det kommer ta lång tid att bli gravid när jag ändå är 34. Däremot tycker jag att min kropp beter sig annorlunda mot hur den brukar bete sig när jag ska ha mens. Brösten är superkänsliga och är ömmar. Ville väl egentligen bara skriva av mig.
Det är inget ovanligt att kroppen beter sig lite hur den vill då du du medicinerat med detta i så många år.
Man kan ju aldrig heller veta om det går snabbt eller sakta för kroppen att ställa om sig och få ur alla hormoner.
Men skulle väl säga att köpa ägglossningsstickor kan ju vara bra. :)

Memento mori

Medarbetare för Julen
Du kan få helt andra symptom nu än vad du haft vid mens med pillerna. Så du är beredd på det och inte hoppas för mycket.
Jag förväntar mig inte alls att vara gravid än. =) Däremot så känner jag hur kroppen beter sig annorlunda. Hur har era kroppar reagerat när ni slutat äta P-piller?
Har gjort det nu av olika skäl. Måste ta det för att inte bli sjuk och ha mer ont än jag redan har.
Men har aldrig egentligen märkt så mycket av hormonerna, utan jag vet att med minipiller så hade jag blödningar. Annars har jag sällan känt något. Kroppen känns som den brukar

Memento mori

Medarbetare för Julen
Känner med dig, efter att jag gått på preventivmedel sedan jag var 14 så slutade jag när jag var 21 år, mycket ändrades med både för och nackdelar. Inte över en natt men under de närmsta åren. Nu slutade jag iof inte för att försöka bli gravid, men ville bara lägga till det, att förändringar förmodligen kommer att ske, för eller senare. Nu har du tyvärr inte åldern på din sida men än är det inte för sent att bli gravid, jag håller alla tummarna för dig och jag hoppas att du uppnår det du vill, ge inte upp :-)
#6: Vilka för och nackdelar var det för dig?
Önskar dig lycka till :) Jag slutade med ppiller efter 7 år, men inte för att bli gravid (blev sedan gravid i år & har nu en dotter). Slutade januari 2013 & för mig tog det över ett år för kroppen att "återställa" sig. Jag har väldigt oregelbunden mens vanligtvis, bara några enstaka gånger per år då jag har en hormonrubbning, så det spelade säkert in. Hoppas det går snabbare för dig, håller tummarna :)
#7 den stora fördelen var att jag inte var så oförklarligt nere mest för jämnan, kan ha berott på andra saker med men p medlen har nog haft ett finger med i spelet. Jag tappade även några extrakilon jag länge burit på. Även detta kan berott på annat med jag.tror det påverkat. Nackdelen var att mensvärken som jag tidigare aldrig haft kom smygandes och blivit värre och värre gör varje år och jag har ingen koll på när mensen kommer.
När jag slutade med ppiller efrer 8 r pga att jag jämt va deprimerad så blev mensen regelbunden direkt men första ägglossningen gjorde grymt on i flera dagar men jag mådde i det stora hela bättre. Jag blev sen gravid efter 4 månader
#9: Jag hoppas verkligen inte att mina menssmärtor kommer tillbaka som jag hade en gång i tiden. De var outhärdliga. Men det är väl lika bra man är beredd om det händer.
#10: Jag har själv känt av att jag inte mår riktigt bra av mina P-piller. Jag har humörsvängningar som bara den. Så hoppas verkligen att de ska försvinna. I alla fall de värsta.
#13: Jag skriver ner allt för att ha koll på när jag har eller inte har mens.
Om jag inte gör det kommer jag inte veta när det är dags för mig att ha mens. Förut hade man ju koll med hjälp av P-pillerkartan på 28 dagar.
När jag slutade med p-piller i maj 2014 så hade jag tagit dem i… hm… 8 år ganska exakt. Jag tycker nog att det gick ganska fort innan mensen kom igång och var regelbunden, jag tror att det gick lite längre tid än innan (nu 30 dagar, innan 28). Jag blev gravid i december 2014 men fick missfall i februari, där tog det mycket längre tid för kroppen att återhämta sig än efter att jag slutade med p-pillerna. Jag blev gravid igen på midsommar 2015 :)
Sådär då har jag fått mens.
Det som är mest intressant är att min mens beter sig exakt som den gjorde för 17 år sen. Jag har haft väldigt lite mens under tiden jag har käkat p-piller men inte längre.
Känns som ett tecken på att kroppen börjar gå tillbaka till sitt vanliga ja. Däremot har jag inte den mensvärk jag hade en gång i tiden och det känns positivt. =)
Så nya tag till nästa ÄL. =)
Vad bra, då går det nog förmodligen åt rätt håll :-)
Jag är 38 år, ätit p-piller sen jag var 17. Gravid i vecka 39, så visst går det :)
#18: Det låter lovande. Tog det lång tid för dig att bli gravid efter att du slutade med p-piller?
Nej det gjorde det inte, kroppen ställde tillbaka sig rätt snabbt. När vi sedan försökte blev jag gravid på första försöket men fick missfall i vecka 8. Där fick jag mig en liten törn, inte det att jag inte kunde bli gravid utan jag blev rädd att den psykologiska spärren skulle börja spöka (jag tror den kan ha en stor inverkan på folk) men jag klarade mig och blev gravid (igen) 2-3 veckor efter missfallet. :) Lycka till, ta det i din takt, du har mer år att spela på än mig. Sen finns det hjälp att få OM ni skulle behöva det. <3