Kan inte bli gravid igen?
Hej! Ny här. För ca 3år sedan råkade jag bli gravid pga slarv med p-piller, fick missfall i v 6. Slarvade med pillerna i en vecka och blev gravid. Hade ätit dom konstant i 5år. Slutade med piller för 14månader (pga att jag mår dåligt av p-medel) sedan men vi skyddade oss med kondom dom flesta gångerna. Men dom senaste 6 månaderna har vi börjat försöka mer seriöst med att bli gravida. Men inget händer.. Blir så ledsen varje gång mensen kommer. Varför gick det så lätt förra gången? Trots p-piller? Och nu händer det ingenting :( har ju kunnat bli gravid en gång tidigare. Min pojkvän sedan 2,5år tillbaka har råkat gjort en tjej gravid innan. Så varför går det inte? Jag är 24 och min kille 26.
Är din menscykel tillbaka på det normala? Prickar ni in ÄL?
/Christine
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite lång video men bra om hur man förbättrar sina chanser genom kosten. Gäller både man och kvinna.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Får mens med ca 25 dagar som standard. Förra månaden var det 26 dagar. Funderar på om jag har för kort lutefas så det inte hinner fästa? Vi har haft sex varannan dag från mensens slut till en vecka innan mens varje månad.
#3 Progesteronbrist handlar det ofta om. Progesteron är det som gör att ägget kan fästa och växa utan att stötas ut. Missfall brukar bero på att progesteronnivån är för låg. Efter v 12 ökas progesteronet kraftigt och därför sjunker risken för missfall då.
Att förändra kosten hjälper som sagt många. Genom att skippa socker och kolhydrater så mycket som möjligt så sänks insulinet och då kan andra hormoner, som progesteron, komma i bättre balans.
Man kan också köpa naturligt progesteron-salva att smörja sig med då man vill bli gravid och åtminstone de första 12 veckorna av graviditeten. Lite vanskligt dock att sluta med den någon gång i graviditeten. Rekommendationen är att fortsätta fram tills det är dags för förlossning. Progesteron behövs hela graviditeten för att inte fostret ska stötas ut och slutar man smörja kan kroppen uppfatta det som att graviditeten ska ta slut nu.
#3 - Okej, men i vilket fall så har det bara gått sex månader, vilket inte är mycket. Hur är eran hälsa då? Äter du folsyra och blutsaft? Det är bra i förebyggande syfte och hela graviditeten. Du kan dra ner på koffeinintaget medan han kan dra upp på det, Du kan testa rosenrot från första mensdagen fram till ÄL.
/Christine
#5 Nehe, vad konstigt. Lägger in länken såhär då.
Först och främst så har det gått alldeles för kort tid för att det ska vara oroande 🙂 även om ni så prickar exakt på ägglossningen så är chansen för en graviditet bara 40%. Mycket lägre än vad man kan tro!
Sen har du varit gravid en gång, och din man har gjort någon gravid förr, så ni verkar ju vara fertila bägge två, så där kan man putta undan oron lite mer.
Sen måste jag bara flika in om missfall.. Det vanligaste är att något går fel under celldelningen i början när embryot bildas, så det inte blir livsdugligt. Att börja spåna om progesteronbrist redan är faktiskt bara dumt, det skapar onödig oro.
Det är sällan man lider av så uttalad progesteronbrist att man får missfall. Personer som drabbas utav detta får ofta upprepade missfall mellan vecka 6 och 12. Då krävs hormonbehandling för att hålla kvar graviditeten, och det krävs att en läkare är involverad och följer graviditeten med ultraljud, för om man fibblar med progesteronet så släpper inte kroppen ut missfall! Man får alltså MA om embryot dör. Så tänk dig noga för innan du ger dig på kroppens hormoner på eget bevåg, även om kosten nog är harmlös i sig att ändra på. Men om du nu mot förmodan ens lyckas påverka progesteronnivån med kosten nämnvärt, så bör du veta riskerna.
Jag är mer inne på Christines linje att underlätta en graviditet att bli till.

Tycker också att det låter lite galet att börja fundera på hormonstörningar redan. 6 månader är ingenting! Dessutom har man inte ägglossning varje månad.
Sen har folk lyckats bli gravida trots att de bolmat cigaretter i årtionden, folk blir gravida trots att de lever på skräpmat, folk blir gravida trots att de super osv. Men ska nog inte överdriva kostens betydelse för att bli gravid, om det inte handlar om att man inte kan bli gravid pga ex övervikt osv. Även om det såklart är bra att tänka på.
Jag slutade med p-piller i maj/juni och gjorde ett positivt graviditetstest 20 januari. Så det tog ett par månader för oss också, vi tänkte att det kunde bero på att jag haft p-piller i åtta år och då är det klart att det tar ett tag innan de liksom går ur kroppen…
För jag och min man tog det ca 3 år att bli gravid och då hittades inget fel på nån av oss då vi kollade efter drygt 1 år så jag tycker inte du ska bli stressad efter bara 6 månader.
Gången du blev gravid tidigare hade du helt enkelt tur eller otur beroende på hur man vill se på saken 🙂
l'm back
Jag kan tänka mig att det var lättare att bli gravid de andra gångerna för att du inte försökte! Stressar man över att få plussa så kommer kroppen bli mindre mottaglig för att den anser att man inte är i form att bli gravid! Fick det förklarat någon gång, och det låter rätt vettigt
Medarbetare på Skor iFokus
Får väll helt enkelt fortsätta försöka då :) Men känns så hopplöst då alla i min närhet verkar bli gravid så lätt.. Har 4 vänner som ska ha barn detta året och en som fick i december. Har BIM den 25e. Enda jag märkt är att jag behöver gå på toa och göra nr 2 minst 1-2ggr per dag. Annars brukar jag bara kunna gå på toa med 2-3 dagars mellanrum innan mens. Annars har jag inga symtom alls.. förutom lite lite illamående, men är förkyld så kanske beror på det.
#13 - Är du säker på att det varit så lätt för dom? Att det gått sex månader innebär inte att det är svårt för er ;) Och symptom behöver man inte ha för att vara gravid.
/Christine

Kan ju ha tagit fem år för kompisarna. De kanske bara inte pratat om det.
Mensen brakade igång inatt på dag 23.. Nya tag som gäller. Äter inga kosttillskott.. Vad rekommenderar ni? Allt förutom blutsaft, för det får jag inte ner
#16 Attans! Bättre lycka nästa gång. Folsyra och varierad kost duger fint!
Här har de fortfarande inte hänt nått..

Vad tråkigt :( har ni tagit tag i att söka hjälp?