Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1144 ggr
Tixy
2007-10-06 23:05
0

Lite funderingar..

… från en tonårstjej. :D
Ni får gärna flytta tråden om den ligger fel. ^_^
Sedan 13-års ålder har jag gått och längtat efter barn. Kanske för att flera grannar fått barn, kanske för att jag började känna mig rätt säker i mig själv efter en del kämpiga saker i uppväxten.

Men 13 är ju på tok för tidigt, det förstår ju även jag. Och då hade jag ingen vettig pojkvän heller, så det fick ligga undangömt i två år. Och nu har det blommat upp igen, värre än tidigare.
Nu har jag precis börjat skolan igen (år 9), efter nästan 2 års uppehåll pga skolvägran från min sida. I våras fick jag även diagnosen Asperger Syndrom, vilket innebär att jag är halvautistisk, men har blivit gladare sedan jag fick diagnosen.

Och nu till lite frågor, angående föräldraskap, som jag funderar på..
- Hur klarar en tonåring ekonomin som gravid/mamma, om släkt (föräldrar, mormor och syskon) inte kan skjuta till hur mycket som helst? Får man hjälp genom något extra bidrag?

- Kan man bli ifråntagen barnet för att man är tonåring och inte har stabil ekonomi?

- "Behöver" pappan bo nära, eller klarar man sig som mamma bra med släkt och vänner?

Mvh Jenny :)

bubbelbubbel
2007-10-07 20:03
0

hm, jag skulle tro, jag vet inte säkert, att det är socialen som får ta hand om ekonomin om man inte reder det själv.
vilket nästan är omöjligt att göra när man är 15.
och det är väl inget mål att sträva efter.
men jag skulle inte tro att dom tar barnet för en om man inte har en stabil ekonomi, det krävs nog mer för det, ett missbruk tex.
och det är väl klart att man klarar sig som mamma utan att pappan bor nära, men det kan ju vara att föredra om pappan finns i närheten, inte bara för sin egna skull, utan för barnet skull, men det är ju klart man klarar sig, det gör man väl alltid :)

jag tycker ändå man ska vänta tills man gått ut skolan, träffat någon man vet man verkligen vill ha barn med, och skaffat sig en stabil ekonomi.

Tixy
2007-10-07 20:39
0

Tack för svaret, bubbelbubbel. :)
Självklart har jag inte tänkt skaffa barn än, men om man inget frågar, får man inget veta.. ;) Är ju bra att veta lite sånt om det av någon anledning händer, antingen mig eller någon vän. :)

bubbelbubbel
2007-10-08 22:59
0

det har du helt rätt i :) alltid bra att vara lite förberedd!

LinLin
2007-10-10 15:05
0

Tänkte lite på din sista fråga.. det är klart mamman klarar sig bra, men barnet då? Jag tror personligen att det bästa för barnet är att ha båda föräldrarna nära (då inte sagt att man måste bo ihop eller ens vara tillsammans).

Det är många som tappat kontakten med sin pappa pga att han är för långt bort.. det är ganska sorgligt plus att många ju faktiskt saknar sin pappa..

Tesan
2007-10-10 15:27
0

Ifrån egen erfarenhet så hade jag inte min far vid min sida under uppväxten…

inga ord kan beskriva smärtan man kände av att inte ha en far som barn…

andra kanske kännt annorlunda men som sagt detta är av egen erfarenhet…

Yeyewata
2007-10-10 20:47
0

Jag har inte haft någon far när jag vuxit upp och tycker inget speciellt om detta. Har inte känt någon saknad eller något nämnvärt. Men det kanske är en annan sak om man är kille, tror det ändå är väldigt bra att ha kontakt då.

lisette
2007-10-11 01:29
0

#0 kan ju berätta om min sambo och hans icke närvarande pappa.

min sambo har träffat sin pappa 3 ggr i hela sitt liv, hans pappa vill inte ha med sina barn att göra. pappan har 10 (!) barn med fyra olika kvinnor. det är bara de tre barnen som han bor med nu som han har kontakt med.

min sambo har lidit otroligt av detta, han har mått dåligt. även om han haft en kanonbra styvfar så har han ju saknat sin riktiga pappa. undrat hur han är osv.

tycker det är viktigt att pappan finns i barnets liv efter jag har sett vad det gjort min sambo.

en sak är bra i det hela dock, jag vet att han ALDRIG skulle överge vår son som hans pappa gjorde mot honom.

Tixy
2007-10-12 17:13
0

Tack för era svar! :)

Självklart skulle barnet få träffa fadern om h*n vill det.
Jag har själv föräldrar som är gifta och bor ihop, men vår relation är superdålig, kanske för att jag är smått omöjlig, det vet jag inte riktigt.