Tvinga mig ta tabletter? Hjälp
Hej!
Jag har varit sjukskriven 25% pga både lätt foglossning och svårt illamående.
Sist jag var hos barnmorskan var den en annan där som jag inte alls kände förstod mig. Min foglossning frågade hon inte ens om. Mitt jobb kräver att jag går mycket och bär hela dagarna (inte tunga saker men konstant i 6 h). Mitt illamående verkade hon inte ta på allvar kändes det som.
Jag har gått ner 2,5 kg och varit nästan konstant sjuk för att jag inte får i mig ordentligt med näring. Jag får dock i mig vätska. Jag är i vecka 14 och varken illamåendet eller tröttheten har försvunnit ännu. Jag skulle egentligen vilja få sjukskrivning 25% lite längre eftersom det tar slut imorgon. Men hon ville inte ge mig det. Hon frågade om jag hade tagit åksjuketabletter, vilket jag inte har. Då krävde hon att jag skulle testa det först och om inget blev bättre skulle jag boka ny tid på ultraljudet vilket är om FYRA veckor. Och först då få mer sjukskrivning.
Fjantar jag mig eller vad tycker ni?
Jag vill inte ta några tabletter, jag är alltid skeptisk till att ta tabletter så fort det är något. Det finns faktiskt sjukt hemska biverkningar och det står även "ta i absoluta akuta fall under graviditet och under kortast möjliga tid" Det måste ju ändå betyda någonting. Även när jag inte var gravid tog jag aldrig värktabletter vid huvudvärk eller feber, just för att jag är emot överkonsumsion av läkemedel. Jag vill varken utsätta min och mitt barns kropp för tabletter. Kan hon verkligen kräva att jag måste testa på tabletterna? Varför kan jag inte bli respekterad över mitt val. Jag kommer vaccinera barnet, så jag är inte extrem men jag måste få dra mina gränser och känna att jag blir lyssnad på.
Mitt jobb är krävande, jag är typ säljare och kan inte gå till jobbet och underprestera för då riskerar jag inte att få förlängt kontrakt om jag inte levererar. Om jag då går till jobbet och mår illa och ska vara säljande är risken att jag misslyckas. Dessutom har jag ingen tillgång till toalett under 6 h och måste som sagt vara i ständig rörelse i 6 h och bära på material. Jag har under dessa 4 veckor som jag haft sjukskrivning kunnat få andra arbetsuppgifter av chefen, dock vet inte chefen om att jag är gravid än. Just för att skyddskonsulenterna avråder mig från att berätta än ifall mina kontrakt skulle påverkas då jag inte har fast.

Det är inte bm som avgör om du ska vara sjukskriven, det gör en läkare. Du kan själv boka en tid.
Jag säger som #1 säger, det är en läkare som sjukskriver dig. Så ring och boka tid själv :) Ja har varit helt sjukskriven hela graviditeten hittills (vecka 24 nu) pga extremt gravidillamående och extrem trötthet, idag jobbar jag mitt första pass efter min sjukskrivning. Ska testa och se om det går, annars ringer jag min läkare igen och då kan hon garanterat sjukskriva mig igen om hon tycker det är det bästa för mig. Jag mår fortfarande väldigt dåligt, men vill testa och se vad min kropp säger om att jobba igen. Jag äter lergigan comp varje dag för mitt illamående, hade INTE klarat mig utan dom!.. Ingen kan tvinga i dig tabletter, men av egen "erfarenhet" så hjälper i alla fall legigan comp mig så jag åtminstone kan ta mig upp ur sängen :) Hoppas du mår bättre och att det löser sig för dig!!
men sist sjukskrev en läkare mig, men sen sa hon att nästa gång skulle jag gå till en barnmorska. jag är helt förvirrad :S
Jag ringer alltid min barnmorska först så hon kan boka tid åt mig, jag brukar säga att jag fortfarande mår jätte dåligt och behöver träffa en läkare för att prata om jobbet och eventuellt förlänga sjukskrivningen. Och då fixar hon tid åt mig :) men min barnmorska är väldigt bra och lyssnar!.

#3 du missuppfattade nog, bm kan inte sjukskriva.
Nej det är alltid en läkaren som fixar med sjukskrivningen, så prova igen! Tabletter kan hjälpa så det kan vara värt att prova om inget annat funkar.
Jag testade alla tabletter men inget hjälpte. Kräktes från v 9 till v 24 typ av allt! Ville såå att det skulle fungera och hjälpa. Är också lite anti tabletter men efter att ha levt på toaletten ändrade jag mig. Tyvärr fungerade inget för mig. Var sjukskriven, av läkare, från v 9 till slutet. Efter v 24 för annat än illamående.
Det här kanske inte hjälper något egentligen, men det finns en typ av armband att köpa på Apoteket mot åksjuka som fungerar väldigt bra. Kanske värt att prova?
Medarbetare på Skor iFokus

Det är bara 4 veckor till bästa gång du kan diskuteraed sköterska/läkare. Det är inte lång tid.
#9 när man mår som TS gör är nog en arbetsdag rätt lång tid och definitivt 4 veckor!
Håller med #10 till fullo, en hel månad är typ evighetslång när man mår dåligt.
Utan att ha läst allt, man får helt enkelt väga vad som väger tyngst så länge det inte påverkar barnet; må bättre och lindra besvär eller helt avstå och ha samma problem alternativt att hitta alternativa metoder. Mvh Den som hellre plågas lite istället för att ta en Alvedon.

Bara 4 veckor… Haha! Att säga så till en gravid som mår dåligt är typ samma som att säga det till ngn som brutit benet. Du får träffa läkaren om en månad, det ska nog bli bra ska du se…
Håller med #13 till fullo, jag har precis som TS varit väldigt illamående från start, har blivit inlagd med dropp många gånger för det ända jag gjorde de första 20 veckorna va att ligga och spy. Jag klara inte ens av att va på jobbet en halv dag utan att känna att jag nästan skulle dö utan att överdriva. Jag har varit sjukskriven sen start pga mitt extrema illamående som nu har lätt till att min kropp inte mår bra alls. Jag är fortfarande sjukskriven (vecja 25 nu). Jag skulle ALDRIG klara av att bita ihop i 4 veckor!. Kämpa på TS :)
Ja, fyra veckor är lång tid när man inte mår bra. Usch och fy :-(

#13 Jag har en svår, kronisk bindvävssjukdom som innebär svåra smärtor varje dag. Sjukdomen gör att jag är svår att smärtstilla (maxdosen Naproxen känns knappt, då är det ändå ett starkt läkemedel) och jag har väntat på en läkartid i snart 6 månader. Så ja, 4 veckor är inte lång tid.
fast att gå till ett arbete och kräkas 30 gånger om dagen är inte så poppis heller, nu vet jag iofs inte hur pass dåligt TS haft det.. Men att gå och arbeta med känslan av magsjuka tror jag ingen skulle palla.
som jag skrev i #14 så skulle jag aldrig kunna va på mitt arbete just för att jag kräktes över 30 gånger om dagen, jag jobbar som personlig assistent åt en rullstolsbunden man, jag kunde INTE sköta mitt jobb alls.
Jag behövde inte ens öppna munnen när jag kom till sjukhuset utan dom sjukskrev mig på en gång. För mig skulle det inte funka att vänta i 4 veckor i alla fall!
Men jag förstår dig, så jag hoppas du får hjälp snart #16 så du slipper ha ont!
#16 det går inte att jämföra. (Jag har eds).
#16 jag kan gå i skolan med migrän, men inte när min mage krånglar så jag måste springa på toan och klökas hela tiden. Det är skillnad på problem och problem liksom
#19 Har man ett migränanfall så kan man knappast gå i skolan. Möjligtvis kan man gå mellan sängen och toan för att spy.
Det är skillnad på huvudvärk och migrän.
/Maria
#20 kraftig spännings- och spränghuvudvärk med illamående då. Fick höra av skolsköterskan att det var lätt migrän så jag la mig och vilade i ett mörkt rum tills det värsta gick över. Dagar de var riktigt illa fick jag dock gå hem, så klart Kan ha varit något migränliknande också, det berodde nämligen på mina ögon

Men, jag tycker att du ska ta tabletter för att se om det blir bättre. Känns inte helt ok att vara sjukskriven om man blir bra på piller som inte är skadliga.

#21 Det finns olika typer av migrän och det är inte alla som spyr. Jag vet eftersom jag är en av de som inte spyr, men fortfarande jobbigt eftersom jag inte kan se riktigt och domnar lätt i ansiktet 20 min till en timma innan huvudvärken (kallas migrän med aura)
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."
Alice Walker
Jag ber om ursäkt om jag fått fel info, men faktum kvarstår att det är skillnad på obehag och obehag Ett annat exempel: halsbränna och magont biter jag ihop på, men mensvärk och ägglossningsvärk får min totalt golvad resten av dagen (eller tills jag fått i mig pronaxen, panodil och lagt något varmt på magen)
Man kan visst sköta skola/jobb med vissa typer av migrän. Jag har haft vanlig huvudvärk som varit värre än några av mina migränanfall. Jag vet kroniker som arbetar heltid trots sprutbehandlad migrän.
#25 Det är klart men då behandlar man ju mot migrän och kan på så sätt få anfallen att utebli eller bli väldigt mycket lindrigare.
Jag äter själv Sumatriptan och har använt samma ämne i både sprutform, tabletter och stolpiller.
Vad jag menar är att när man väl har ett anfall så är det väldigt svårt att göra någonting annat än att vänta ut det eller att vänta på att medicineringen hjälper.
Alla kräks inte givetvis men är påverkade på ett eller annat sätt som gör att den dagliga verksamheten också blir påverkad.
/Maria
#26 Du får behandla migrän även som gravid. Jag vet de som klarar sig på alvedon också. Men det var inte det poängen var, utan att det är skillnad på olika smärttillstånd som IceTee säger. #9 Är ett inlägg som nog många får direkt tunnelseende av här inne. Det är svårt att förklara hur jobbig en graviditet faktiskt kan vara. Men av egen erfarenhet kan jag konstatera att migrän är rena barnleken i jämförelse. Det påståendet baserar jag på min egen migrän och min egen graviditet så klart, då det är det enda jag kan luta mitt påstående emot.
Mår man så dåligt så man inte klarar av att jobba eller gå till skolan så är det för länge att vänta 4 veckor på en läkartid?!?! Oavsett vad det är man har för problem, om man är gravid eller inte.
Jag tar inte heller tabletter om jag inte absolut måste, men har jag rejäl värk och alvedon hjälper så är det klart jag tar det så jag kan klara mitt jobb. Det är ju skillnad om det verkligen inte finns något som hjälper….
Får du inte hjälp av den BM du har nu så måste du ju kunna söka hjälp hos någon annan?
Uppdatering: Jag gick till en läkare och blev heltidssjukskriven till sista oktober. Tack vare min sjukskrivning förlorade jag jobbet (hade ingen fastanställning).
Illamåendet är nästan helt borta, det är inget jag skulle behöva vara sjukskriven för just nu iallafall. Foglossningen däremot är betydligt värre och igår tog det mig 3 minuter att resa mig från soffan och ta mig till köket, avståndet är 10 meter.
Jag har ingen aning om hur det fungerar med sjukskrivning när man är arbetslös, men om jag fortsätter ha denna värk som jag har nu så lär jag inte kunna jobba med något annat jobb heller. Vi får se längre fram hur det blir.
du fortsätter vara sjukskriven även som arbetslös, annars måste du "stå till arbetsmarknadens förfogande" för att få bidrag. 😕 sjukt trist med jobbet, de får ju inte peta någon pga graviditet, men de myglar ju runt det där plättlätt, framförallt om man inte har fast.