Gravid iFokus

Gravid

Etiketterinhandlapreparera
Läst 1066 ggr
[Synnerlig]
0

När ordna FP, bidrag osv?

Jag är gravid med mitt första barn och tror (hade oregelbunden mens de senaste månaderna) att jag är i v. 5.

När bör man ordna med föräldrapenning och allt sånt där. Och vad finns det egentligen som man måste förbereda (som inte handlar om att köpa saker till bebis)? Typ olika bidrag osv? Finns det något som jag bör/kan göra redan nu? Hoppas att ni förstår min fråga 🙂

PerhapsimAnna
1

Såhär tidigt behöver du egentligen inte börja oroa dig för att söka några bidrag. Ta bara hand om dig själv och se till att du och bebisen mår bra.

Det är efter RUL (rutin ultraljudet) som du kommer få ditt gravidintyg som du sedan behöver skicka in till försäkringskassan tillsammans med ansökan om tex gravidpenning (om du har ett fysiskt påfrestande jobb där de handlar om tunga lyft så får du gå hem 60 dagar innan beräknad födsel)

Senare ansöker du om föräldrapenning från det datum du fött din lilla bebis! Det finns massa matnyttig information ang de olika bidragen på försäkringskassans hemsida! :) Hoppas det hjälpte lite grann!

[Synnerlig]
0

#1 Det låter skönt att jag inte behöver tänka på någonting ä!

Tack för hjälpen 🙂

PogoPedagog
0

Det du ska göra snarast om du inte redan gjort det är om du har en partner bestämma vem som ska vara ledig och ungefär hur mkt. Märkligt nog finns det många som inte tar upp detta innan de skaffar barn och sen blir besvikna när den andra inte har alls samma tankar kring hur fördelningen ska vara.

[Synnerlig]
0

#3 Vi tycker nästan alltid lika så det blir nog en bra fördelning tillslut 😃 Däremot är vi båda osäkra på hur vi ska dela upp det för att få ut så mycket bra som möjligt ur det. Skulle nog vilja att både jag och sambon är hemma ett tag med bebis i början så att inte min sambo missar något i början t.ex. 🙂

Intehärutandär
1

Modersintyget får Du v. 20 som Du skickar in till försäkringskassan. Alla praktiska förberedelser kan Du börja med nu. Bättre nu än sen, för Du vet aldrig hur Du kommer må på slutet.