Gravid iFokus

Gravid

Etikettallmänt
Läst 1511 ggr
emmaaaa
1

"Mensvärk" eller växtvärk?

Jag är gravid i vecka 21 och har de senaste dagarna börjat känna som "mensvärk" vid nedre delen av magen, verkligen inte så att jag får jätte ont och kanske till och med inte ens ont, men det känns tillräckligt för att jag ska "reagera". Jag vet inte vart jag fått för mig det, men jag har fått för mig att man inte ska känna mensvärk så här efter halvvägs in i graviditeten?!. Jag tänker att jag typ ska starta igång någon förlossningen. Men det kanske är växtvärken jag känner av? Min pojkvän sa senast igår att "åååh gud vilken stor och mysig mage du fått, en riktig gravidmage" "den måste verkligen ha växt på sig på bara någon dag", vilken den har haha. Det stramar och drar en hel del om magen, som jag antar är ett tecken på att magen växer också :) Men självklart drömde jag inatt att jag födde ut ett barn för tidigt, en 3 centimeters bebis med svans (?!?!?hahah) och då blev jag såklart nojig… inte att jag ska föda ett barn med svans hahah utan att jag ska föda förtidigt (vilket jag såklart förstår att ingen vill).. Eller hur känns sammandragningar? :)

Sarah
0

Det är växtvärk, kommer då och då under hela grav. Sammandragningar kan känns olika mycket, men magen blir stenhård som en fotboll under tiden.

Silent_Hill
0

Din livmoder växer ju hela graviditeten så det är klart du kan ha växtvärk Glad När man får sammandragningar så blir magen hård. Man brukar kunna känna hur det stramar åt ett tag för att sedan bli som vanligt igen.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

emmaaaa
0

#1 åh skönt att höra, då är det alltså inget att gå och oroa sig över :) Jag hade mega växtvärk i början av graviditeten, så mycket att jag kräktes av smärta och svetten rann för jag hade så ont. Så jag känner ju igen "mensvärken" sen då, men sen försvann den i v 9, eller i alla fall den smärtan, men då kanske jag börjar känna av den nu igen då :) Aaaha okej, tack då vet jag hur det kan kännas också :) har alltid klurat lite på hur det kan kännas.

emmaaaa
0

#2 jo det är klart, märker ju ganska tydligt hur det växer och har sig där inne i magen :) hihi. Vilket jag förstår att den måste och ska göra :) Det var just känslan av "mensvärk" som gjorde mig nojjig.. Okej :), varför för man sammandragningar? Kanske en jätte dum hahah.

Silent_Hill
1

#4 Jo, jag förstår att man kan bli nojig 🙂 Sammandragningar är livmoderns sätt att träna upp sig på så att den kan göra ett bra arbete när det väl är dags för förlossning.

MVH Silent_Hill
Sajtvärd på Vetenskap & Bröllop
Medarbetare på Wicca

[TanatosNyx]
0

oavsett om det  är växtvärk eller braxton hicks så är det fullkomligt normalt 😃 du börjar väl bli lite tung nu för ligament mm. och bebis bökar på där inne.

emmaaaa
0

#5 haha ja, man är nojig för allt känns det som ;) Aaaha okej, så inprincip har alla sammandragningar eller? :) #6 skönt att höra :D ja så är det garanterat, börjar känna mig väldigt tung samt så får jag bara mer och mer ont i ryggen för jag svankar så mycket för magen växer haha. Sen har jag foglossning, men fick precis hem ett bälte som jag ska testa nu :)