Blödning tidig graviditet
Måste få skriva av mig, och be om råd och hjälp av er som har varit med om samma sak. Är gravid i vecka 8 (7+1).
Har haft molande mensvärk till och från i några dagar, vilket jag vet att normalt under graviditeten.
Imorse hade jag mensvärk och som små kramper i magen, och när jag gick på toa så var det blod. Som riklig mens, mörkrött. Har haft det hela dagen idag och mensvärken har inte gått över riktigt än och nu blöder jag lite.
Vet att man kan blöda under graviditeten av olika anledningar och det behöver inte vara något allvarligt alls.
Ringde 1177, och hon jag kom i kontakt med sa att jag skulle ringa gyn imorgon. Hon sa att det troligtvis var ett missfall, tyckte det var riktigt onödigt av henne att säga så. Hur kan hon dra en sån slutsats via telefonen? Det var som att mina förhoppningar att det här bara är en normal blödning försvann.. usch
Är så fruktansvärt ledsen och vet inte vart jag ska ta vägen..
Har någon varit med om samma sak?
Fy vad jobbigt. Har inte varit med om det, men hoppas du får svar av nån här som har och kan ge lite hopp. Man brukar väl ha väldigt ont vid missfall? Lät som en okänslig kvinna, man kan ju som du säger inte bedöma sådär över telefon.. att man vågar säga att det troligtvis är missfall, liksom tänk om det inte är? Så dumt att du ska gå och vara orolig i onödan då.
Vill bara skicka en stor kram! Och hoppas allt blir bra ❤️
Hej! Jag fick missfall tidigare i år, jag var i vecka 6 någonting om jag inte minns fel. Jag hade väldigt ont i magen och mådde illa dagarna innan jag började blöda. Jag var sängliggandes. Ja, det var verkligen dåligt att henne att säga så - när jag ringde om mig i februari fick jag komma in direkt (detta var en lördag). Då hade 1177 tekniska problem och barnmorskemottagningen var stängd så jag ringde förlossningen (jag vet ju att det inte var rätt men jag var alldeles förtvivlad och bara ville dit för att få hjälp). Jag fick komma in med en gång och de tog prover och gjorde undersökning.
Men som sagt hade jag väldigt ont och jag liksom kände på mig att det var ett missfall, jag kände mig så tom och med en gång slutade brösten att ömma.
Hoppas att det går bra för dig och att 1177 hade fel! Jag håller tummarna!
När man är gravid så blir slemhinnorna känsligare och det är inte alls ovanligt att små blodkärl spricker med resultatet att man blöder.
Jag blödde rejält och med klumpar en helg men det var inget missfall. Vet flera som blött under hela graviditeten utan fara för bebisen.
Precis, det fick jag också höra när jag ringde till förlossningen för att höra om de kunde hjälpa mig. De sa att det inte alls behövde vara det men jag fick ju i alla fall komma in och kolla.
Det kommer säkert att gå bra, vi håller tummarna!
#4 Jag förstår oron men försök att inte fundera på det. Missfall sker sällan utan någon sorts smärta (menar då rejälare än mensvärk).
Mensvärk är väldigt vanligt när livmodern växer och det får man tampas med hela graviditeten.
När jag fick mitt missfall i februari så hade jag inte speciellt ont, kändes precis som vanligt.. hade lite lätt mensvärk och blödde som en "normal" mens. Jag säger som miika, jag kände mig tom när jag börja blöda vid mitt missfall och alla symptom försvann på 1 sek kändes det som.. Men nu är jag gravid igen i v 19 och har haft jätte ont och blött runt v 6, va säker på att det har missfall igen. Men det vart det inte :) Så man kan blöda utan att det är någon fara, ring gyn imorgon så du kan lugna dina nerver! Jag förstår precis din känsla av att inte ha koll över läget när man blöder. Kram på dig!!!
Jag har varit med om samma sak 2 gånger. Ena gången blev det missfall, andra gånger kom det ut en liten Alvin.
Tusen tusen tack allihopa för svaren och att ni delar med er. Även fast man googlar att det i vissa fall är lugnt och normalt Så känns det skönt att få ventilera med Er härinne. Ska ringa gyn Så fort dom öppnar imorgonbitti. Håller tummarna att allt är bra med lilla mini därinne. Tack ännu en gång, ni är guldvärda !
Syster blödde också, länge. Alla var negativa mot henne också. Hon fick ingen hjälp heller i början med att få reda på något. Hon hade missfall nån månad innan hon blev gravid igen. Precis som andra så beskrev hon missfallet med tomhet och hon hade sjukt hon. Hon har varit med om mycket men värre smärta än missfallet hade hon inte haft. När hon blev gravid igen började hon blödde ganska snabbt, V5-6 tror jag det var. Kom varje gång hon var på toaletten. Sen blev det som mens för att avta och bara bli när hon var på toaletten… Alla sa att det var missfall men hon kände aldrig någon tomhet. Hon fick efter mycket om och men göra ett VUL och då såg man bebis men inget hjärta, sen fick hon komma tillbaka två veckor efter och då var allt som det skulle. Hon blev tillsagd att blöda inte var normal och absolut inte den mängden, de sa att det kunde vara ett dött foster och jag vet inte allt…. Hon är nu i v 27 trotts massa blod. Så fort hon anstränger sig blöder hon. Hoppas du får ett bra svar!
Tack för alla svar tjejer! Kom precis hem från gynakuten där det gjorde ett ultraljud. Tyvärr visade det sig att det var ett missfall. Orkar inte skriva mer nu. Ville bara tacka er ännu en gång :) kram på er
beklagar 🌺
Beklagar! Stor kram på dig! Kom tillbaka när du orkar mmalinn!
Åh vad tråkigt 😔
Det bar verkligen tråkigt att höra! Jag beklagar:-( Men snart kommer det en ny chans och då kommer det att gå bra! Försök tänka positivt och (som jag har fått höra tio tusen gånger och som jag inte tyckte hjälpte när man var i den situationen men som faktiskt är sant) så tänk på att det helt enkelt inte var meningen den här gången, det hade inte kunnat utveckla sig till ett barn och då är det bättre att det händer nu, tidigt, än senare. Usch, det låter hemskt men det fick jag höra från alla läkare och barnmorskor… Krya på dig i alla fall och snart är ni redo igen!