Gravid iFokus

Gravid

Etikettbarnlängtan
Läst 1269 ggr
[Memodom]
0

Hur ska man hantera sin barnlängtan?

Jag har sedan minst ett halvår tillbaka känt att jag verkligen vill ha barn. Alltså inte bara ha en gullig bebis utan att vara mamma och uppfostra ett barn från bebis till vuxen. Varje gång jag ser en barnvagn, någon med en gravidmage eller två syskon som spinger runt och leker känner jag hur jag verkligen längtar och vill. Varje gång mensen kommer blir jag lika ledsen även om jag inte ens försöker bli gravid för tillfället och använder skydd. 

Nu till det faktiska problemet. Jag är 19 år, har inte gått klart halva gymnasiet än och kommer antagligen behöva gå komvux. För min sambo ser det liknande ut och han vill verkligen inte ha barn på några år och skulle önska att jag gjorde en abort om det vi nu skulle hamna i ett sådant läge. Jag vet att det inte är en ultimat tidpunkt att skaffa barn just nu eftersom ingen av oss har en fast inkomst och inte ens en egen lägenhet. Trots detta så kan jag inte sluta tänka på att jag verkligen vill ha barn och försöker övertala mig själv med "Det ordnar sig, det skulle fixa sig". 

Har pratat om det med min psykolog för jag tänkte att hon kanske kunde tala mig ur det men hon tycker jag är stabil nog och skulle klara av att bli mamma, vilket får mig att vilja ha barn ännu mer. Samma när jag tar hand om kompisars barn och dom säger att jag verkligen ser ut och beter mig som en mamma. 

Detta påverkar mig något enormt och jag blir ledsen och besviken på mig själv över tanken att det inte är rimligt för mig att bli gravid på minst 3 år. Jag sitter och läser om att vara gravid, kollar barnkläder och har inget intresse för något annat. 

Vad ska jag göra? Hur kan jag fokusera på andra saker i livet?

Aleya
0

Du verkar ju själv inse att det inte kanske är rätt tid att uppfostra ett barn. Mitt råd är att försöka fokusera på andra saker. Att få dig en stabil framtid. Hoppas de löser sig

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

VildaVittra
8

Som jag tipsat tidigare om här, så kan du ju faktiskt börja att förbereda för barn redan nu. Som att spara pengar så att det inte blir en ekonomisk kris om du blir sjukskriven under hela graviditeten. Du kan börja samla på dig saker som spjälsängar osv på andrahandsmarknaden och fixa till dom efter eget huvud, du kan sy/sticka/virka kläder och filtar. Börja äta ekologiskt och nyttigt (som att skippa insjöfisken) och träna så din kropp är tipptopp för graviditeten. 

Så du behöver inte fokusera på något annat, du styr bara din fokusering på att "boa".

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

zakkris
0

Vet verkligen hur du känner dig. Har haft sån stark barnlängtan sen jag var 17år, nu 23. Man tar sig igenom det. Vet att det är tufft, men se det som en sporre att bli klar med skola osv, de hade jag. Sa till mig själv att klarar jag skolan och får mig jobb så kan jag få mina barn. Nu har jag en sambo sen ett år tillbaka och jobb sen 8 månader tillbaka. Dock ingen bebis, men det börjar så snart komma på plats allt.  Man får försöka glädja sig åt annat så länge, jag personligen har hållt mig borta från små bebisar så mcyket som jag kan. Dock så jobbar jag med skolbarn så dem får jag stå ut med. Men samtidigt så får jag ut en typ av moderskänslor när de kommer till uppfostran osv, för tro mig dagens barn är inte enkla mot lärarna :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln