Ekonomi?!
Har i många år längtat efter barn men min sambo har inte känt sig redo. (har varit tillsammans i 11 år). Den senaste tiden har jag mått väldigt dåligt pga min barnlängtan och känt mig väldigt stressad över situationen. Nu ÄNTLIGEN är killen redo! MEN.. nu börjar jag känna en oro över ekonomin. Killen jobbar 50% och får ut ca 10-12000. Dvs han har ingen stor lön, men en fast inkomst. Jag själv har lite bättre inkomst och får ut ca 10-22000, men har ist en osäker inkomst då jag jobbar som timanställd på 3 ställen. Nån mer som har en osäker/låg inkomst och ändå valt att skaffa barn? Hur har det gått för er? Hur många månader räknas sgi utifrån? Har hört allt från 6-12 mån. Pluggade i höstas och hade då väldigt låg/ingen inkomst. När mammaledigheten är slut kan man väl inte förvänta sig att man har kvar timanställningen? sedan undrar jag också hur man gör när man har barn och båda jobbar skift/oregelbundna tider. Förskolan har ju inte öppet kvällar och helger? Vi har inga föräldrar som kan hjälpa till med barnvakt. Jag har tidigare inte varit orolig över ekonomin, men nu börjar allt kännas mer verkligt och jag börjar känna smått panik och funderar om det är bäst att avvakta lite med barn. Men samtidigt Längtar jag så himla mycket efter barn och tänker på detta nästa dygnet runt och pga ålder och sjukdom så uppmuntrar min läkare mig att inte inte vänta allt för länge. Hoppas någon kan ge mig lite råd och tips så jag känner mig mer säker i mitt beslut.
Jag å maken jobbar heltid och får inte ut mer än ca 14000 så din sambos lön är nog inget problem. Vet inget om hur SGI räknas. Men man kan leva väldigt billigt fast man har barn så ekonomin klarar sig alltid. :)
Vårat liv har blivit "billigare" sen vi skaffa barn. Innan våra son så sprang vi på restaurang, uteställen, bio osv. Nu blir det inte av lika ofta för vi är ju hemma med sonen. Så vår livsstil har blivit billigare och roligare!😊