Graviditet är ingen sjukdom
Läste idag en typ "16 saker du inte ska säga till en gravid " och en av punkterna var just "graviditet är ingen sjukdom ". Det fick.mig lite fundersam…. Brukar folk.säga så? Är det inte självklart att det inte är en sjukdom ellet tänker jag konstigt?
Fick det svaret av försäkringskassan när jag skulle bli sjukskriven!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Ja, jag har hört det flera gånger under mina graviditeter. Typ minsta klagan över sin tjocka mage och orörlighet så har jag fått den kommentaren av en och annan. Och nej, det är ingen sjukdom men man blir väldigt förändrad både fysiskt och mentalt av en graviditet.
/Christine
Man kan ju bli jättedålig när man är gravid. Graviditeten i sig är väl ingen sjukdom, men det kan uppstå problem och den kan leda till en del problem. Tråkiga fk… #1
Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 

Jag tänkte så de första 5 månaderna. Nu har jag svårt att förstå hur jag ska överleva två månader till…
#4 kämpa på! Jag mådde illa och kräktes i 38 veckor! Det gick men man blir lite därefter.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Tror inte att det är en helt ovanlig kommentar nej, dock såklart inte menad som informativ utan enbart spydig. Väldigt onödig och okänslig dessutom.
Nä, graviditet är ingen sjukdom men en del upplever ju sina graviditeter som rena plågor. Då måste man få klaga lite utan att få höra något sådant. Ingen hade ju liksom valt att tillbringa flera månader hängandes över toaletten eller att inte kunna gå för att foglossningen gör att benen knappt håller om man hade alternativ.
Oj, hade ingen aning om att folk resonerade så och att.man kan. Få problem med fk för att man inte mår bra under graviditeten. Givetvis kan man må dåligt och en graviditet kan.absolut försvåra livet. Men jag tycker att det var så självklart att det inte var.en sjukdom att folk inte.ens ska behöva kommentera det? :-o
Graviditeten är ju ingen sjukdom i sig men den kan ju ge symptom som kan liknas vid sjukdom, som extremt graviditetsillamående och diverse smärtor som medför att det inte går att jobba eller leva normalt. Är inställningen att man ska härda ut eftersom man "är ju bara gravid"? Får man inte klaga då, för att man orsakat tillståndet själv? Nä, tycker det är en störig & onödig kommentar, som jag hoppas slippa.

Visst vi är ju lite bortskämda här uppe i norr. Vi är vana att någon ska ta hand om oss när vi inte mår bra och vi är säkerligen lite mer gnälliga än vi behöver under graviditeterna. Men det slog mig igår efter mitt läkarbesök, att hade jag inte varit gravid hade jag blivit sjukskriven på heltid i några månader för utbrändhet. Nu fick jag 3 veckor på halvtid. Bebis mår bra och tappen var opåverkad, då spelar det ingen roll hur jag mår.
#9 tråkigt att höra :-(

Jag har ändå tur. Jag har råd att ta tjänstledigt den sista tiden om jag inte vill ta ut föräldraledigt. Känns surt att använda de dagarna innan bebis, även om det eg inte spelar roll. Andra har det ju inte lika lätt.
Har inte läst svaren i tråden, men graviditet borde ju klassificeras som parasiterande sjukdom om något 🤪
Ja, hade jag inte varit gravid så hade jag fått röntgen och all världens smärtlindring för att dom skulle komma på vad felet är. Nu har jag fått bråka för att ens komma till en läkare.
/Christine

#13 precis, även om röntgen kanske inte är det bästa som gravid ;)

Sen att ryggont, trötthet och till viss del foglossningsbesvär inte räknas som sjukdom av fk övergår mitt förstånd. Alla de sakerna slår ju ut en totalt.
#14 - Nej, det är det ju inte, men jag har ju stått där och bönat att dom ska kolla upp det för jag har haft så ont. Just då struntade jag i hur farligt röntgen hade kunnat vara/inte vara, bara jag fick ett svar. Men det har jag fortfarande inte fått :P
/Christine
#15 får man inte vara hemma om man har sådana besvär av graviditeten? :-o Känns som jag har en.ganska skev bild om detta med att vara gravid :-( Jag hade en arbetskamrat förit som var sjukskriven till och från.i stort sett hela graviditeten pga stora besvär med illamåendet. Det räckte i princip att man sa bajskorv så var hon tvungen att gå och spy, stackaren. :-(

Ryggont och trötthet går bort totalt. Det blir du inte sjukskriven för. Foglossning beror lite på vad du har för jobb. Jag har ett kontorsjobb och då är det helt omöjligt.
Hon kanske bara var hemma och sjuk föresten, jag vet inte om det var sjukskrivning från en doktoR. Tar tillbaka det. Hm, tråkigt att det ska bara så. Det är tydligen inte kvinnor som sätter riktlinjer för sådant tydligen :-(

Åh det är så jävla stört att gravidsymjptom inte klassas precis som alla andra sjukliga symptom ! Jävla patriarkat!
Annat som inte heller är en sjukdom är ju t.ex brutet ben, köttsår, brännskador, förslitningsskador osv men där är det minsan inga problem att vara sjukskriven! Det borde vara så att i ansökningarna till FK skrevs bara symptomen in och inget om graviditeten skull enämnas, då skulle väldigt många gravida slippa lida.
Så jävla orättvist att om två personer vill ha barn ihop måste den gravida lida alla helvetets kval och inte ens få samhällets erkännande för detta.

Jag blev ju sjukskriven för sammandragningar, men det är ju de bakomliggande sakerna, trötthet, ryggont och foglossning som gör att jag inte klarar av mitt jobb. Att jag inte orkar med jobbet gör mig så stressad att jag får sammandragningar som gör ont och magkatarr som ger kramper. Först då, när det gått så långt är det ok liksom. På halvtid.
Ja, folk kläcker ur dig allt möjligt har jag märkt. Har fått höra att det inte är en sjukdom eller ett handikapp.
Nej, folk som inte har varit med om det vet inget själva. Tyvärr har jag tom fått höra det från mamma och om hur perfekta hennes graviditeter varit. Har dock svårt att tro att pappa minns det likadant :P
/Christine
Åh vad man älskar att bli jämförd med andra gravida kvinnor… "men hon klarar ju av att jobba." "men hon cyklar - tränar". JA, jag skulle gärna göra alla dessa saker om jag inte hade spytt, haft ont och haft migrän i 9 månader.

Haha, det var nästan det första min svärmor sa. Hon är så snäll så jag tror absolut inte hon menade det spydigt, men jag hajade i alla fall till. Jag tror att hon bara gärna ville säga något "klokt". När hon försöker det så kan det bli lite klyschigt och obetänksamt.
Vilken skillnad mot Finland. Jag blev sjukskriven i v. 30 för ryggobt,foglossning och annat gravidgrejs utan ett enda problem. (Jobbar med små barn på förskola) Sen får alla mammor gå senast 30 vardagar innan bf på mammaledigt.

#26 men då har du ju ett tungt jobb. Då får man graviditetspening två månader innan här, och det är lättare att bli sjukskriven för foglossning. Vi med kontorsjobb får det inte :)
#27 jag har inte behövt ansöka om något utan de där 30 vardagarna är obligatoriska. Trist att det ska vara svårt fast man har kontors jobb.
Jag tampas nu med en hemsk tarm som får mig att vakna av smärta varje natt och minst 4 gånger om dagen måste jag sätta mig och gråta på toaletten för att det gör så ont. Måste även ta av mig alla kläder för min kropp går upp i feber och svetten bara rinner och detta kan hålla i i över 1 timme. Satt på gynakuten igår i 5 timmar men graviditeten såg jättefin ut och jag hade ett litet svart hål på 7x8mm som satt på rätt ställe så det gör mig lycklig, har varit superorolig!
Mina problem började redan i vecka 4 och jag går snart in i vecka 7 och inget har hjälpt hittills mer än vila och tillgång till toalett! Det känns så förbaskat tråkigt att det ska vara en sån fight för att få bli sjukskriven. Jobbade en dag (jobbar på laget med mycket fysisk aktivitet) och fick ett smärtanfall och va tvungen att sitta på jobbets toalett i över 1 timme NAKEN! kändes jättejobbigt! Jag hoppas verkligen det går över snart!:(
Lider med er, beklagar att ni blir så dåliga utav era graviditeter @):-
#29 är du förstoppad pga gravidhormonerna? isåfall prova lactulos och ät inte järn i onödan
#31 Jag har ätit laxerande i 6 dagar så har inga problem med avföringen så att säga men smärtan är fortfarande där men avtar mer o mer så hoppas det är en fas i graviditeten som försvinner:)
Graviditet är kanske ingen sjukdom, men det kan vara ett jäkla funktionshinder! Antar att man blir helt åsidosatt när man blir gravid, så länge barnet är friskt kan mamman må lite hur som helst tydligen… Jag är inte gravid, men jag hoppas verkligen att jag får hjälp när jag blir det om alla mina åkommor blir värre! Har tack och lov en pojlvän som kommer kriga in i det sista för mig
Medarbetare på Skor iFokus