graviditet nr 2 likheter/skillnader?
Hej! Äntligen väntar jag mitt andra barn! Nu är jag nyfiken på ni som har flera barn hur era graviditet sett ut, likheter och olikheter? Kom magen fortare? Hur mådde ni? Var ni nojig? Osv! Tack på förhand :)
Första gången mådde jag kanon, denna gången (är i vecka 23) är det precis tvärtom. Har mått illa länge, nojat ganska mycket och känt mig allmänt nere. Magen kom tidigare denna gång men mycket av det var bara svullnad har jag insett såhär i efterhand. Det som är lika är magens form, och det är nog allt. Förutom glädjen över bebisen då :) Har en son och väntar mest troligt en pojk till.
Första: Mådde hur bra som helst hela tiden! Foglossningen började kännas v.35 och hon föddes 38+0 så det var inte mycket att klaga på.
Nu är jag i v.33 med andra barnet och fy vad dåligt jag har mått! Mådde konstant illa (utan att spy) fram till v.15, sen började jag spy med jämna mellanrum, inte varje dag men lite här och lite där, fram till v.22 typ.
Båda gångerna har jag dock haft ont under vänster revben från v.10 och framåt, men det jag hade då är ingenting mot nu! Det smärtar konstant och jag är sjukskriven sen 2, 5 vecka. Det är ingen som ger mig svar på vad det är, olika människor har sagt olika, det troliga är att det är en nerv som kommit i kläm.
/Christine
Mina var ganska lika. Skiljer 16 år mellan gångerna. Både gånger mådde jag illa hela graviditeten och fick foglossning väldigt tidigt som gjorde mig sängliggandes de sista 3-4 månaderna.
Och järnet sjönk. Mer med sonen, än dottern.
Gick upp 25 kg med sonen, knappt 10 kg med dottern. Gick ner allt snabbt båda gångerna. (Har 1 kg kvar nu 1 mån efter)
Likheter har varit det extrema graviditetsillamående. Skillnad har varit att jag fick foglossning tidigt med 2a barnet, och en enorm viktuppgång. Två pojkar på ca 3,9 kg och 5,3 kg vid födseln.
1:a barnet mådde jag hur bra som helat hela tiden. (Son) Barn 2-3 lite illamående ett par veckor och sen lite foglossning på slutet med trean, annars väldigt likt nr1. (Döttrar) Nu nr 4 (andra gener) illamående fram till vecka 14 ca + då och då när det går för långt mellan måltiderna. + tidig foglossning första känningarna runt v 9, deltids sjukskriven från v 16 och sen heltidssjukskriven från ca v 20. Så vi kan lugnt säga att den här graviditeten skiljer sig markant från tidigare.
Mvh. Silverhuldra

Med barn ett fick jag cmv-virus under första trimestern vilket gjorde mig sjukskriven två mån för jag blev allmänt klen och fick påverkad lever ( är målare så har tungt jobb) Dessutom var det väldigt tungt psykiskt då vi inte kunde veta hur detta skulle påverka barnet. När vi fått barnet friskförklarat hade jag sen en lätt graviditet. Lätt illamående v 8-12 ungefär. Gick upp 12 kg, mesta var vatten som kom efter v 30.
Barn två blev till efter 8 mån så det var ganska tätt. Magen kom snabbt och syntes redan från v 7 och blev snabbt stor men växte desto långsammare på slutet. Fick besvär med foglossning från v 30 men inget illamående alls nästan. Gick upp ca 8 kg. Var mycket lugnare över allt med tvåan, både graviditeten, förlossningen och allt som kommer sen, väldigt skönt :)
Så ganska lika och ganska lätta graviditeter.
Tack för att ni delar med er!:) jag är bara i V 8 mår lika bra som sist men svullnar om magen på kvällarna så mycket att jag måste knäppa upp. Men det avtar kanske lite senare :)
Jag har tre döttrar. De första två var lika. Mådde illa till v12-13 typ och sen var det väl ganska lugnt. Haft ljumskbråck med alla tre då livmodern trycker på neråt och stoppar upp. De två första föddes på BF-dagen. Så kom nr 3!!! 😛 Sjukskriven från v9 fram till förlossningen. Kräktes konstant från v9 fram till runt v23. Hade foglossning och sammandragningar som bara den. Mådde skit dygnet runt och var redo att hoppa framför tåget dagligen nästa . Gick över 8 dagar. Gått upp ca 30kg med alla tre som varit borta efter ca 4mån. MVC här sa att nr 3 sällan är som de två tidigare av någon anledning. Stämde bra här 😁😛
Nojig har jag blivit med nr 2 ( som jag inte fött än ;) bf 17 april ) Tror dom flesta upplever att man blir orolig och nervös även om man har en bra eller dålig första förlossning. Min var inte bra.. 4 dygn med igångsättning. Det tillåter jag aldrig mer! Tack vare den långa latensfasen var min bebis helt slut och hade 1.6 i socker så vi hamnade på neonatal i 9 dagar över jul! Wee.. Helt ärligt tror jag att FL behandlade oss fel.. Dom skulle nog snittat efter dygn 2. Då hade min pojk inte blivit så dålig. Och hur jag orkade fattar jag verkligen inte! Huuu.. Men sannolikheten att det blir likadant är väl minimal.. Men det hänger ändå över en. :S