Hur funkar föräldrapenning?
Hejsan,
Jag är 27 år och har känt mig redo för att skaffa barn länge nu. Anledningen till att vi inte har kunnat skaffa barn är för att jag har pluggat nu i 2 år och om lite mer än 2 månader är jag äntligen färdigutbildad!
Men det jag undrar över är det här med föräldrapenningen. Jag har googlat runt länge och har försökt att komma på hur det funkar. Är det så att man kan få en hög föräldrapenning (baserad på lönen) så fort man får ett fast jobb oavsett hur länge man jobbat på stället, eller måste man ha jobbat 6 månader på ett och samma ställe eller är det 1 år man ska ha jobbat på ett och samma ställe? Som ni märker så är jag förvirrad och behöver verkligen hjälp med att reda ut detta 😛
Jag kan berätta att innan utbildningen så har jag bara haft ströjobb och pluggat lite så jag har nog tyvärr inget att hämta därifrån utan det skulle förmodligen bli minimum för mig ifall jag skaffade barn nu.
Hoppas ni kan hjälpa mig så att jag vet när jag kan planera in att bli gravid, för jag vill bli det så fort som möjligt 😃
Föräldrapenningen baseras på din inkomst de senaste 12 månaderna. Och ja, det är ett jäkla trassel med att reda ut allt! Jag tror inte ens anställda på fsk har koll :P Men det bästa är ändå att ringa till dom för att få ett så klart svar som möjligt.
Sen så är fp aldrig särskilt hög ;) Det finns ett tak och det finns en lägstanivå :)
/Christine
Jag planerar ju att skaffa jobb i slutet på augusti (behöver en välförtjänt semester efter den här utbildningen 😛 ) så då måste ju jag vänta tills i januari nästa år med att skaffa barn om jag ska få en vettig föräldrapenning. Det känns som så himla lång tid när man har längtat så länge 😕
Du råkar inte veta vad lägsta- och högsta ligger på?
Alltså, kör på nu säger jag! Det kan ta år att bli gravid också, och skulle du bli det på en gång så löser det sig ändå ekonomiskt. Din sambo kanske kan ta ut mer exempelvis så du får möjlighet att komma ut i arbetslivet.
Jag tror lägsta ligger på typ 250:-/dag, sen kan man söka bostadsbidrag, och du får barnbidrag.
/Christine
#3 Haha, nu ska jag säga till honom att nu har du minsann sagt "kör på!" 😉
Aha, så man får andra bidrag också. Jisses, jag har haft noll koll. Ingen har berättat detta för mig tidigare 😛
Men nu undrar jag hur det blir om man får provanställning och så börjar de se att jag helt plötsligt har en mage innan 6 månader 😛 Nu är det visserligen som administratör inom vården så det kanske inte är så stor risk för att bli petad innan provanställningen är slut om man är gravid? Hm…
#4 - Ja, jag som själv fick kämpa på i två år för att bli gravid säger kör på ;) Ni verkar ju vara på det klara med vad det innebär eftersom du redan nu har frågor om detta :) Och framtidens jobb har du ju så gott som fixat.
Barnbidraget får du automatiskt, resten får du söka själv.
Blir du gravid under en provanställning så har dom ingen rätt att peta dig, däremot så sker det tyvärr. Dom måste ha en jäkligt bra anledning och graviditet är inte godtagbart.
/Christine
#5 Oj, ja man ska vara jäkligt tacksam att man ens kan få barn då det finns de som får kämpa på som tusan och de som tyvärr inte ens kan få barn. Det är verkligen inte så lätt som man tror har jag hört.
Okej, då vet jag det 🙂
Ja, jag vet ju att de inte får peta mig under provanställningen på grund av att jag är gravid, men det lär de ju inte säga är anledningen. De får ju ge en sparken under provanställningen utan anledning vad jag vet :/ Då kanske det är bäst att vänta med att skaffa barn tills det bara är typ 1-2 månader kvar av provanställningen för att vara på den säkra sidan (om nu provanställningen är 6 månader lång)? Har hört att det tar ett tag innan det syns att man är gravid.
Kör på, ekonomin löser sig!
Säger en som lever på aktivitetsersättning och en sambo som var arbetslös nästan hela graviditeten, han jobbar nu på timme. Vi har handlat allt vi behöver för första året, och har ändå kunnat unna oss t.ex. 2 vagnar, något vi aldrig kunnat drömma om ens förut. Vi trodde vi skulle gå på knäna alldeles, men begagnatmarknaden är sjukt stor för barnprylar!!
#7 Låter tryggt att höra att ekonomin löser sig :) Det enda är ju som sagt om jag får provanställning och hur lång den är, för jag vill inte riskera att bli petad för att jag är gravid :/
Ja, man kan nog spara en hel del slantar av att handla begagnat. Barnvagnar verkar ju vara riktigt dyra att köpa helt nya och förmodligen också helt onödigt att köpa nytt kan jag tänka mig :)
jag har betalat 2500:- och har för det fått 2 vagnar (ligg + sittdel till bägge):

#6 - När det syns är individuellt. Många sväller som tusan i början, och sen lägger det sig. på en del syns det tydligt v.12 på andra knappt alls v.20 ;)
/Christine
Du kan ju (utan att tjuvkika i andra trådar) försöka gissa hur långt gången jag är 😉

Och jag säger tvärtom… "säkra" det ekonomiska först. MEN det är bara MIN åsikt och jag känner en trygghet i att ha det så. Man skall ha jobbat 240 dagar innan beräknad födsel tror jag för att ersättningen skall baseras på lönen. Går nog att läsa på försäkringskassan även om det är väldigt krångligt att förstå i mina ögon…Jag tog examen i juni förra året och för att jag skulle hinna arbeta 240 dagar började vi försöka efter juli-mensen. Visst kan det ta tid att bli gravid men då hade jag ju bara hunnit jobba ännu längre. Jag blev dock otroligt nog gravid direkt och iochmed att vi väntade någon månad efter examen kommer jag få maximal föräldrapenning (finns ett tak, tjänar man över den summan får man inte högre föräldrapenning) då jag hinner jobba tiden som krävs. Jag har jobbat väldigt mycket under denna tid och jobbat mycket ob-timmar då även regelbunden ob-tillägg räknas in i det som föräldrapenningen grundas på.
Sedan vill jag som andra ovan tipsa om begagnat, vi har köpt otroligt mycket begagnat. Vissa saker ser knappt använda ut och en del är nya. Tradera, blocket och affärer som säljer begagnade barnkläder är superbra för att spara pengar!
#9 Wow, vad grejer du hade fått för de pengarna 😃 Ser fram emot när vi kan börja köpa barnvagnar 🙂
#10 Jag får kanske skylla på att jag blivit fet 😉 Jag undrar om det anses oschyst att hålla tyst om graviditet tills man fått fast?
#11 Haha, på den bilden skulle jag inte ens veta att du var gravid. Men när du säger det så så är du väl säkert gravid i 7:e månaden eller något sånt säkert 😉
#12 Jo, klart att jag egentligen också vilja ha mycket pengar när jag skaffar barn, men jag orkar snart inte vänta mer 😕
#13 Oj, du skojar?! När ska du föda?😃
#18 - 25:e maj ;)
/Christine
#19 Snart då 🙂
Off topic
Vill ni sprida ut kostnaderna så kan nu börja köpa saker om ni hittar bra men billigt, det gjorde jag och min man (det tog 3 år för oss att bli gravida).
Men vissa som det tar lång tid för att bli gravida tycker det däremot är riktigt jobbigt att se det man köpt. För oss var det inte så illa då vi hade en plan B (IVF eller vad det nu heter), plan C (spara massa pengar och fara till Danmark för IVF), plan D (spara ännu mer pengar och försöka adoptera) och en plan E (försöka bli fosterfamilj). Så det var inte så svårt för oss att köpa i förväg.
På så sätt känns det som om ni gör nått åt målet utan att börja än (o ni bestämmer er för att inte försöka direkt).
Man kan också tex spara pengar, bättra på kost och motion och liknande.
l'm back

#16 Bra gissat, går in i vecka 33 på fredag 😉
Och du har ingen skyldighet att berätta att du är gravid på jobbet förrän typ 2 månader innan beräknad födsel eller nåt sånt. Osäker då jag inte jobbar själv, men läste om det nyligen.
#16 Oj, coolt att jag gissade rätt! 😉
Sant, men är rädd att om det syns på mig att jag är gravid så kanske de säger upp mig innan prövotiden är slut 😕
#0 Minst 6 månader tillbaka (från FK : För att få föräldrapenning på sjukpenningnivå måste du ha haft en inkomst över 180 kronor per dag i minst 240 dagar i följd före den beräknade förlossningen. Du behöver inte ha arbetat på samma arbetsplats eller ha haft samma inkomst hela tiden, utan det är antalet dagar med inkomst som är det viktiga.)
Lägsta föräldrapenningen idag är enligt FK: 225 kr per dag före skatt
Högsta föräldrapenningen idag enligt FK : 946 kr per dag före skatt
På länken kan du justera efter din inkomst, Allt är före skatt.
https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/kassakollen
#23 se förnärmad ut om de frågar och säg att din vikt är din ensak :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#23 De har rätt att avsluta din prövotid av olika anledningar, men inte för graviditet. Men att genomföra prövotiden förutsätter att graviditeten är utan större komplikationer.
Jag tex får alltid extremt graviditetsillamående redan i vecka 4, så jag skulle aldrig kunnat arbeta den tiden.
#24 + #26 Tack :) Nej, jag vet ju att de inte får säga upp prövotiden pg a att jag är gravid, men det behöver de ju inte säga liksom. De kan ju påstå att det är pg a någonting annat :P
#25 Haha, det kanske man får göra :P
Men om jag nu måste ha haft en inkomst 240 dagar i följd, kan jag då bli gravid under den tiden och föda kanske 1 månad efter att de 240 dagarna har gått? Och med tanke på att 240 dagar bara är 8 månader så får jag ju kanske ta en alt. prövotid i beaktning, vill ju inte vara stor under prövotiden 😛
Har för mig att blir man sjukskriven men ändå haft för avsikt att jobba samma tid framöver så räknas det. Typ du blir anställd på heltid 11 mån. Du blir gravid och månad 6 blir du sjukskriven helt pga graviditetsbesvär. Då var ändå din avsikt att ha samma inkomst och den räknas därför in så. De får inte ta bort någon pga att hon är gravid. Men handen på hjärtat: om ni var chefer och hade två att välja på för framtiden och ni bara fick välja en… Vem valde ni? Har en tjej som jobbar ist för mig nu när jag varit hemma med bebis. Hon är gravid och kommer inte få fortsatt. Tyvärr är det ju så och anledningen blir ju något helt annat. Hon hade fått vara kvar annars på runt 75%. För min del var ekonomin viktig att ha klar innan vi skaffade barn. Hade tur och fick heltid tidigt och vi fick första när jag var 21. Levde halv fattigt som barn själv och vill kunna ge mina barn mer. Jag gillar att ha koll och att ha en bra ekonomi ger mig trygghet och lugn.

#29 beror ju helt på arbetsgivare. Män vinner på att vara föräldralediga. Det ses som att de är extra ansvarstagande. Vissa klarar även av att se att småbarnsmammor är effektiva då de är på plats :)
Min doktorandtjänst går ut i sommar, min arbetsgivare skyndade sig att ge mig en forskartjänst att komma tillbaka till, när jag sa att jag var gravid. Hon ser mitt värde på sikt, jag är duktig och kommer vara mer effektiv då tiden för jobb inte är lika flexibel som tidigare. Jag är borta ca 6 månader och jobbar deltid en period efter det. Arbetsgivaren ser dessa månader som en piss i havet.

Jag har samma vagnar som tanatosnyx men kan skryta med att mina gick på 1050 kr ihop, haha.
Oj, märkte att jag hade råkat skriva "prövotid", menade såklart provanställning :P Skriver om min fråga + lite mer.
Men om jag nu måste ha haft en inkomst 240 dagar i följd, kan jag då bli gravid under den tiden och föda kanske 1 månad efter att de 240 dagarna har gått? Och med tanke på att 240 dagar bara är 8 månader så får jag ju kanske ta en alt. provanställning i beaktning, vill ju inte vara stor under provanställningen :P Men om jag skulle bli fast anställd på en gång så är det ju nästan bara att tuta och köra, kanske bara vänta en månad för säkerhets skull ifall man skulle föda alldeles för jättetidigt? 😛

Du får oxå ta med i beräkningen att en graviditet kan vara oooootroligt jobbig för vissa och en dans på rosor för vissa. En del blir sjukskriva mycket tidigt pga extremt illamående så pass att de måste läggas in med dropp och vissa får sådan foglossning att de måste gå med kryckor osv ( gud vad uppmuntrande jag känner mig nu, några kan faktiskt jobba ända fram till barnet kommer även om de är få ) och jag vet inte om FP kan beräknas på den tiden du är sjukskriven eller om du måste vara på jobbet.

Sen kan alla få förtidigt, jag hann inte gå hem på havandeskapspenning ens, hade två arbetspass kvar men då låg jag på sjukhuset och födde barn 9 veckor förtidigt.. Hade haft en till synes okomplicerad graviditet, foglossning och sammandragningar men inte mer än vad som är "normalt" nej min moderkaka börja lossna och ingen vet varför. Nu låter jag jättenegativ men man kan inte gå och tänka att "äh jobba 8 månader som gravid är inga pix" allt kan hända men visst kan det går finfint också ☺️
#32, ja du kan bli gravid under tiden dessa 240 dagar pågår.
#33 och #34 Jag förstår att ni bara vill att jag ska veta alla sidor, bra som dåliga 🙂 Jag hade ju tänkt att om jag slipper provanställning så kan jag ju vänta i någon månad, kanske 3 bara för att vara lite mer på den säkra sidan. Jag vill ju helst föda absolut senast i september då jag tycker att oktober känns lite för nära inpå julen och jag har hört att det inte brukar vara så roligt för barnen eller föräldrars plånböcker 😛 Det där med att sjukskrivningen kanske inte räknas så trodde ju #29 att det gjorde det. Hm… Det är någonting jag får kolla upp.
#35 Tack för rakt svar 🙂
#30 Jag jobbar i butik och har inget "finare" jobb. Här är folk ganska utbytbara. Så tyvärr så fungerar det så här. Vore givetvis fint om det inte vore så! Tror tyvärr största delen av jobben är så. Kanske bara jag som tror så. Min man är hemma några timmar i veckan. Han är snickare för ett av de största företagen och det blev inte poppis. De hade till en början varit rejält klumpiga i sina ord till honom men efteråt bett om ursäkt.

#37 jo jag vet att det är lättare att byta ut folk i butik, men jag har också jobbat i butik i många år. Jag har även haft chefspositioner och anställt folk till butik. Iom att det är omsättning på folk så spelar det inte jättestor roll om ngn är borta ett år. Det finns alltid nya som är lätta att lära upp och när den föräldraledige kommer tillbaka är det ändå dags att fylla upp med folk. De killar som har lite mer "machojobb" sitter i en annan sits, problemet är ofta inte att de är borta, utan att de gör "kvinnogöra".
Det är 2015 och jag har flera gånger blivit förvånad över hur "gammalt" vi lever. Glad att maken vågar stå på sig och säga vad han tycker för det hade han gjort också när det hade varit på honom. Klart som f*n man vill vara hemma med sina barn om man får, även som man!

#39 Ja det är helt stört! Är väldigt tacksam över min bekantskapskrets där det inte finns någon tvekan hos någon att man delar upp föräldraledigheten.