Gravid - ont emellan benen
Jag frågar åt en vän.
Hon är gravid i vecka 7 (6+1) och hon känner liten smärta mellan benen. Kom plötsligt nu idag och hållit i ett tag till och från idag, är det normalt? Gör liksom ont typ vid och mellan puppan och anal. Första barnet så hon är lite orolig, hon har inte känt något liknande tidigare och är väldigt orolig för missfall osv.
Jodå, är det mellangården så kan man få ont där. Jag hade mycket besvär där upp till typ v.18. Tror det hängde ihop med min foglossning som gav mig smärta i svanskotan. Det blev bättre en bit in i graviditeten, men det gick inte över helt.
Missfallet jag hade kändes som en hästspark i magen, helt annan smärta.
Okej, vad bra. :) Tack så mycket för ett snabbt svar! :)
Jo, man känna ont/ömhet där, jag brukar också få så vid mens. Smärta i magen ska man däremot oroa sig för.
/Christine
:)
Tack så mycket för svaren! :)
Men det gör som sagt en del ont och det känns som tryck liksom mellan benen. :/ Säger min vän. :(
Japp! Det är normalt. Ibland kan det kännas så obehagligt att man får för sig att hela graviditeten ska komma uttrillandes i gluggen! Det där trycket kan också bero på att blodtrycket ändras där nere, man kan få åderbråck, hemmorojder och uppsvullna blygdläppar samt allsköns krämpor. Det är ingen dans på rosor att vara gravid 😎 hon kan nog förvänta sig en hel del växtvärk också framöver. Typ mensvärk som sliter och drar i magen.
Är jättevanligt att det känns obehagligt så man t.ex. inte vågar sköta magen om man blivit trög till och med, för det känns som att man ska råka krysta ut bebisen. Det gör man dock inte!
Jag tror fortfarande inte att det är någon fara, hon får kontakta mvc om hon är orolig, vi sitter ju bara på ett forum och antar saker som du skriver åt henne, det blir svårt då :/
/Christine
Okej, tack så mycket för svaren. :)
En helt annan fråga. Är det också normalt att magen har blivit större så här tidigt i graviditeten? Svält upp rätt så rejält den senaste tiden.
Ja, det brukar vara gaser, och tarmarna som sväller, för en del lägger det sig efter nån vecka för andra övergår det i gravidmage sen.
/Christine