Att tänka på innan
Hej!
I April-Maj hade vi tänkt försöka börja bebisverkstan här hemma! Vad är det vi båda ska tänka på? Jag har köpt folsyra som jag tänkte börja ta redan nu. Ingen av oss röker eller dricker alkohol. Dock har vi haft en jobbig period (inte mellan oss, annat runt oss..) med sjukdomar osv så antingen har vi ätit dålig mat eller ingen mat.
Jag har alltid varit lite överviktig men aldrig vägt så mycket som jag gör nu, ville gå ner och träna upp kroppen så att jag hade den redo för en bebis, men det har liksom inte hunnits.. har börjat lite smått nu iallafall men kommer inte kunna nå de mål jag hade velat egentligen. Men nu är vi på g iallafall. Men ja, vad ska vi mer tänka på? Jag har regelbunden mens med en kort cykel. Hur ofta ska man ha sex? Ge mig tips 😉
Välkommen hit! Ja folsyra är bara att börja med! Spermierna blir lite piggare av koffein så det gör inget om han dricker mycket kaffe, medan du kan dra ner lite på det 1-2 koppar per dag är lagom för dig. Träning är jättebra även om du inte hinner dit du själv vill, men kroppen mår alltid bra av det. Räkna ut din ÄL (ca 14 dagar före beräknad mens), och sex varannan dag.
/Christine
Skrota eventuella hormonella p-medel redan nu om du använder det, ofta behöver kroppen lite tid att bli normal efter avslut.
#1 Ingen av oss dricker kaffe.. dock dricker jag te ibland men det är inte mer än en kopp om dagen. Kanske får be sambon börja dricka kaffe då haha! 😃
#2 Har aldrig använt p-piller eller liknande 🙂 Men är så nojig att jag inte "kan", bara för att det inte har blivit något innan, men vi har ju aldrig försökt frenetiskt liksom.. Vet att han kan iaf, men är nojig för mig. Men det ska nog gå bra!
Jag har som ung och dum kört oskyddat flera gånger men det har aldrig tagit sig. Sen bestämde jag och maken oss för att vi ville ha barn och då tog det sig direkt. Det är ingen idé att oroa sig innan man fått eventuella problem fastställda och ni har ju lååångt kvar tills dess, om det ens sker. För de flesta går det ju vägen, och om det nu inte skulle det så får man ta det då. Kanske lätt för mig att säga som sluppit den våndan dock. Men att vara ledsen och orolig över ett problem som kanske inte ens finns tjänar ju inget till. Jag tror också att det kommer gå bra! :)
#4 Det har du rätt i :) men även om jag försöker att inte oroa mig så finns det någon sån tanke ändå.. Men ja, vi har ju inte ens nästan försökt så har ju ingenting att oroa mig för. Jag hoppas det! :)
Idag har vi fixat ordning i vårat hobbyrum, vi bor i en hyresrätt i en 3,5a. Idag har vi flyttat in i princip alla saker in till den lilla "skrubben" så så småningom kommer det bli nytt fint golv där inne och sen kan det bli bebisrum där! Känner mig glad över det. 🙂