Gravid iFokus

Gravid

Etikett: hälsa
Läst 1313 ggr
Minlycka
0

Själviska tankar om sin kropp

Önskan om att bli gravid är en sak. Men finns det någon här inne som har varit självisk och tänkt att en graviditet inte ska få förstöra ens kropp? Måste man ge upp sitt utseende för att skaffa barn?

Hur ofta är det så att kroppen återhämtar sig och ser ut som innan graviditeten?

Får man alltid hängbröst eller "påsar" efter amning?
Är det sant att man blir "slapp"?
Blir höfterna bredare efter en graviditet?
Försvinner bristningarna eller går dem tillbaka?
Hur gjorde ni för att komma tillbaka till er gamla kropp?

Nu menar jag absolut inget illa alls, eller att provocera någon. Jag menar inte att en kvinna som har varit gravid är på något sätt oattraktiv eller så. Vore en intressant diskussion då dessa frågor ständigt florerar och smyger efter som en myt. Eftersom jag inte har varit gravid så kan jag inte svara på frågorna själv!

Annette
0

De flesta blir lite slappare både här och där. Men det blir man säkert även om man inte fött barn, tids nog. Hur en graviditet påverkar kroppen är väldigt individuellt. Det vet man nog inte förrän efteråt ;)

Jag har aldrig haft någon ambition att se ut som 20 hela livet, så jag bryr mig inte om min kropp ändras. Funkar den till det jag behöver den till så är det okej.

[Anna-N]
0

Jag har fött barn för 14 veckor sedan så jag kan inte svara på hur mkt som händer med kroppen en längre tid efteråt. Just nu är jag "återställd" så gott som jag var innan graviditeten. Lite mera "hängmage" har jag minsann o några extra kilo tyngre.Generad Under graviditeten hade jag problem med åderbrock och svullna ben men det är så gott som borta. Hormonranden på magen är också borta.

Slapp blir man ju mer eller mindre när man blir äldre. Sen bryr jag mig inte om hur kroppen ser ut för den delen. Huvudsaken är att man är frisk och mår bra, sen om den är slapp här o där får man bjuda på. ;-)

lisette
0

*visslar*

hängtuttar - nej

bristningar - nej

hängig - ja, men det var jag redan innan lite grann

faktiskt så ser min kropp ut på ungefär samma sätt som tidigare. det enda jag kan komma på som är annorlunda är att jag är bredare om höfterna, men det är ju inte så konstigt faktiskt. har fyra kg kvar att gå ner sedan väger jag vad jag gjorde på inskrivningen.

MaMaMade
0

Jag tror att det är väldigt invividuellt. Har vänner som  fått allt det negativa, både m o utan träning efter födslar. Jag har även vänner som ser ut som innan de blivt gravida…både utan o med träning efter födseln. En del har t o m gått ner i vikt o kan inte gå upp igen.

Själv har jag ju inte fött mina barn men jag är 40+ o visst, man blir slappare m åren. Nu är jag en slappis som möjligen tar en lugnt strosande promenad m barn o hund några ggr/v så egentligen är jag rätt välbehållen m tanke på mitt leverna. Men ansiktsskinnet har blivit slappare. Brösten är helt OK men maggen har en rejäl bilring. Jag har också blivit bredare över höfterna, inte så mkt fett utan jag har "satt" mig. Rynkigare skinna överlag… Men som sagt; håller inte igång fysiskt direkt o jag håller inte på att smörja in ansiktet o pyssla så mkt på så sätt…det spelar kanske in? :)

Är det viktigt att alltid se ut som "förr"…då man var ung, smal o fast i hullet? Självklart ska man sköta om sig men man dör oftast inte av ett par kg för mkt (om man närmare sig klimakteriet är det bara bra då lite "rulitga" kvinnor ofta inte får samma övergångsprobem som de smala). Bristningar visar att du fött barn o är en mogen, erfaren kvinna. OK, hängbröst är kanske inte så kul…men kommer de efter en grav så har du iaf ngt att skylla på! ;)

Att få barn är bara *sååå* stort…jobbigt, javisst…men kärleken man får tillbaka är värt mer än livet! :) Har du dessutom lyckan att kunna få uppleva en graviditet o föda ditt barn…jag skulle inte tveka! Själv dras jag m övergångsåldersnojja…sörjer att jag inte längre kan bli gravid. Man har ju ngnstans i bakhuvudet alltid hoppats på att få uppleva det…

Vad du än bestämmer dig för hoppas jag att du blir lycklig m ditt liv. Kram på dig!