Hur ser eran jul ut?
Ja, helt enkelt, hur planerar ni julen i år? Några av er kommer ju ha en alldeles färsk bebis och några kanske ligger på förlossningen då ;)
/Christine
Själv är jag inte helt nöjd med hur det verkar bli. Det enda som kretsar är hur ska Nova kunna sova middag? Vi ska fira i mannens systers lägenhet, en trång trea, jag tycker inte dom har något utrymme alls, vi kommer vara sju personer och minst en hund, ev två. Dom bor på tredje våningen utan hiss. Hon kommer ju inte få ro nog att kunna somna i deras säng ens om jag ligger bredvid, en promenad med vagnen är ju uteslutet för, ja, det finns ingen hiss och hon sover gärna två timmar eller mer så det blir en jäkla lång promenad i så fall. Det enda jag kan tänka mig kanske skulle funka är att vi släpar upp vagnen och rullar den på deras balkong, men jag vet inte hur stor den är och det är ingen garanti för att hon somnar…
/Christine
Den blir lite utspridd.. Jag och sambon har hittills inte firat jul tillsammans, men i och med Alice så är det ju dags ;) Hans familj bor 20 mil bort och mina föräldrar är skilda så vi kommer ha ett himla pusslande framför oss framöver, inte minst med tanke på att jag ofta jobbar under julen. Nu i år hade jag hoppats på att vi skulle ha köpt ett hus och att vi skulle kunna fira där med bägges familjer. Kändes jobbigt att annars behöva "välja" om mor- eller farföräldrar skulle få fira första julafton med sitt första barnbarn.. Nu har vi ju inte lyckats köpa nått hus men det löste sig rätt bra ändå. Min mamma och hennes man ska resa bort över jul, så vi firar jul med dom i nästa vecka. Och då pappa kommer jobba på julafton (så honom firar vi också med nästa vecka) så blir det att vi åker till svärföräldrarna i år.
Kan tillägga att jag oroar mig lite också. Det kommer vara en hel del folk (vi kommer vara 6 pers som bor där plus extra folk på julafton), 2 hundar, 4 katter (varav 2 är våra som inte träffat deras katter förut) och så en bebis som kommer vara mitt i utvecklingssprång :( sambon vill gärna vara där i typ 1 vecka, jag tror att jag kommer få nog efter bara några dagar..
Hmmm . Om bebis bestämmer sig för att komma nu till helgen som han är beräknad att göra så blir det jul i Ösmo hos pappans föräldrar , om jag får gå övertid så blir det jul på BB … haha . :P
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
#1 Prova sängen/sovrum först, med stängd dörr och be gästerna visa hänsyn vid läggningen åtminstone. Sedan kan de prata normalt igen. Är Du nervös från början att det inte kommer gå, så känner hon av det med.
Jag kommer vara i v 33 då och stannar hemma. Svärisarna bor 40 min bort och jag orkar inte sitta och åka bil på julafton och sedan sitta på en stol i flera timmar med mina fogar. Sedan vet jag inte hur det blir, tar för givet att det blir jag och sonen som vanligt. Karln har sina barn denna jul, så de förväntar sig nog en vanlig släktjul.
Blir lugnt och skönt med andra ord.

Jag har "fött barn" på julafton förut. Det var inte kul, och tomten kom givetvis mitt när jag var på sjukhuset. Så jag har tänkt att fira jul som vanligt. Hemma hos mig (mamma och pappas hus, inte mitt radhus) med familjen. Julmat vid 14-tiden, sen Kalle Anka, tomte, julklappsspelet som vi införde som tradition förra året. Sen massa julklappar hela kvällen lång :) Fusk-firade jul för en månad sen, för min lillasyster och hennes pojkvän är i Österrike till April typ, så då åt vi både julmat och körde julklappsspelet :)
golf.ifokus.se
#5 - Jag vet att jag förstorar upp det hela, men jag förstår inte varför vi inte kan vara hos svärmor. Hon har en rymlig lägenhet med stor balkong och hiss så då är det bara att ta en sväng och ställa ut vagnen på balkongen. Men ja, det får lösa sig på någe vis…
/Christine

Vi har ju precis kommit hem med våran lilla prematurbebis nu här ikväll, men planerar julafton med svärföräldrarna,svåger och svägerska med andra ord blir vi 6 vuxna och 1 bebis om vi är här hemma eller hos svärisarna vet jag inte än beror lite på Lilli :) Med min familj kinner vi träffas hos (min) farmor en gång, hos (min) mormor oxh troligtvis uppesittarkväll med mina föräldrar och syskon så lite pyssel att stå med :)
Vi har sagt att vi inte vill fara runt på julafton nu när vi har Wilmer så i år ska vi vara hos min mamma på julafton, Rasmus pappa på juldagen och hos Rasmus moster med den sidan av släkten på annandagen.
Kommer bli vi tre, mamma, pappa och farmor på julafton. Lugnt och skönt med andra ord :)
Vi ska först den 23 till svärmor och stanna där över natten. Sen äter vi jullunch där och får skjuts till flygplatsen. Sen åker vi hem till Sverige och mina föräldrar. Där stannar vi sen. Själva julafton blir mest att komma dit och äta lite mat. Själva firandet spar vi till juldagen eller annandagen beroende på när min syster behagar komma med sin familj. Traditionellt har mina föräldrar åkt till henne men nu har vi Joel, pappa ett opererat knä(går på kryckor) och dom är mitt i flyttpackning. Fast jag gissar att hon gärna skulle sett att vi kommer. Bekvämt ska det vara! Sen att vi måste åka taxi och hon kör bil kvittar…. Jag är inte en stor fan av jul :p
Vi bestämde då vi fick BF (3:e Jan) uträknat att vi skulle fira jul hos mamma eftersom hon bor närmast BB. Vi slipper också maniskt städande före/efter om vi firar jul borta. Julmat får jag däremot ändå göra eftersom jag äter speckost.
Vi är bara borta över dagen däremot eftersom vi har djur hemma.
Men med tanke på när vi har BF så kan det bli på BB vi firar jul om vi har otur.
l'm back
Vi firar hos min mormor med mina föräldrar, syskon, kusiner med föräldrar. Är bara vi som har smått på mammas sida. Minsta är 19 år där efter Holly 😛 Richards syskon brukar komma på förmiddagen el dagen efter. Ska försöka få det till dagen efter så det inte blir skynda skynda. Ska bli skoj och se vad Holly tycker om tomten 😛
Vad många av er som verkar ställa in sig på en jobbig jul :( #3 vilket utvecklingssprång? Kan ju säga att tottes språng nu vid 6v ålder inte varit rolig! Jag har satt mer foten rätt ordentligt och daniel var med mig direkt. Vi ska vara hemma på julafton i vårt hus med alla våra djur. Mysigt och gosigt bara vi. Sen blir det hans mamma o man och min mamma o syskon på mellandagarna. På nyårsafton ska vi vara hos min mamma. Daniel börjar jobba vid 18 så han sticker till jobbet direkt från mamma och jag kör hem lite senare. Så på kvällen blir det jag, Elliot, hundarna och katterna som firar in nya året :) och kaninerna o hönsen med ;) uppgosade i soffan ned grevinnan och betjänten och massa gott. En lugn jul o nyår helt enkelt :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
På nyår ska vi åtminstone ha en annan barnfamilj här. Äta gott, dricka nått gott och ha det barnvänligt. Sådär lagom mysigt så alla trivs. Vi bor på ett högt berg så jag gissar att utsikten från balkongen kommer vara häftig.
Vi ska vara hos min mormor å hennes syster. 8-9 vuxna, 2 barn och en hund. På förmiddagen åker jag, killen å barnen till killens pappas grav. Sen efter lunch går hela familjen till min gammelmormors grav. Sen kalle anka, paketöppning å middag. En ostressig jul för en gångs skull. Så är väldigt avslappnad inför den här julen. 😄 Sen åker vi till landet ett par dagar efter jul.
Ah, nyår.. Tror jag ska vara hos mamma, vad Rasmus ska göra vet jag inte. Men jag vill i alla fall inte lämna Wilmer på hans första nyår, har ju ingen aning om hur han kommer reagera på raketerna.
#13 Dom har ett rejält språng som kan börja redan vid 14,5v men senast vid 17v och som pågår till 19v. Så vi kommer vara mitt uppe i det under jul. Vad jag hört från andra är dom där veckorna en rejäl utmaning.. Vi verkar inte påbörjat klängfasen riktigt än dock, njuter av lugnet före stormen ;)
Vi är först med mannens familj och åker sedan till min. Bor alla i samma stad så det är helt ok att åka. Tycker bara det ska bli skönt att vara bland andra som gärna leker med dottern så jag kan sitta bekvämt och vila och äta typ :P
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Oj, ja som varje år för vår del så åker vi till 4 olika ställen då både mina och min makes föräldrar är skilda… Så vi är på runtresa från 23-26e… Men det blir roliga besök då vi delar ut en speciell julklapp till var och en med "världens bästa mormor/morfar/farmor/farfar"-mugg till alla blivande med nya respektive(dubbel uppsättning av allt!). Så jag ser fram emot kringresandet detta år ;)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
#18 så ser jag den 23 och innan flyget den 24. Barnvskt! Farmor, farbror och gammel mommo till Joel är alla där och vill jul kramas. Stackars mig som får dricka en kopp glögg i soffan ensam. ;) Fick nu reda på att vi blir minst 13 st varav 4 är barn på nyår. Jösses så roligt!
Åh ja, barnvaktsdelen lär ju bli kanon. Ska ligga i mammas soffa och trycka i mig ris ala malta :D
Jag har bf med första barnet 19 dec så vi vågar inte planera någonting på julen. Vi förbereder oss på att vara ensamma och äta lite god mat tillsammans bara.
Den 23 har vi uppesittarkväll med Eltons gudmor sen julfrukost med min familj och jul middag med sambons. Lagom och kanon :)

Imorgon är det den årliga julfesten med kompisarna. Veganskt julbord <3 Är väl då alla kommer gissa att jag är gravid för att jag inte dricker. Hade gärna väntat liiite med att berätta för dem, men det kan inte hjälpas.
Annars blir det inte så mycket firande, jullunch med mamma och hennes man på julafton. Killen jobbar och hans familj är bortresta.

#24 Du får dricka något som ser ut som alkohol då om du vill vara hemlig ett tag till :)
golf.ifokus.se
Hänger ju här på Gravid-forumet fast vi inte har nån småtting eller nån på G, än! men jag och sambon gör iallafall som följer: Svärfar åker vi till den 21 eller 22, Sover hos mina föräldrar från den 23 till 24, viktigt med uppesittarkvällen, julfrukost där, sen åker vi till svärmor och äter julmiddag, se på kalle osv. Sen tillbaka hem till mina föräldrar som firar hos min moster under dagen, (vi firade med barnen på den sidan släkten redan nu i lördags så då är jag med sambon och svärmor istället). Sover hos mina föräldrar även till juldagen då vi far till min farmor och farfar tillsammans och firar med stora tjocka släkten på 23 personer. 3 barn, 3 tonåringar och resten vuxna :) på Annandagen blir det åter hos svärmor så min sambos systerdotter med familj får sina julklappar då dom inte är med oss på julafton. :) Jag älskar julen och att fara och flänga gör mig ingenting, huvudsaken jag får träffa släkterna :)
Nu känns våran jul helt förstörd, jag vill inte längre fira med släkten jag gift in mig i :( Vi pratade tidigare i veckan att det kommer en tomte i form av min bror för att dela ut julklappar, nu kommer det bara vara Nova där som är barn men det var ok. Sen i torsdags så är det plötsligt inte det längre? Det blir "meckigt" för dom? Och jag kan bara inte förstå hur dom menar? Vi får ingen förklaring och min man frågar väl inte direkt heller. Dom är den mest bekymmerslösa familjen jag känner, det är aldrig nåt som oroar dom utan dom tar det som det kommer med allt. Julafton är den enda dagen brorsan är ledig (han är kock och har dels julbord på en herrgård hela december plus det vanliga jobbet på en restaurang), han har erbjudit sig och vill verkligen göra det, han har varit tomte några år nu för Novas kusiner så han fortsätter så gärna med det. Men nu är han inte välkommen. Jag har helt tappat lusten och vill inte träffa dom alls. Om jag bara fick en förklaring så man kanske kunde förstå hur dom menar…
/Christine

27# Men va irriterande! Hur kan det vara besvärligt för dom att han kommer och är tomte liksom förstår inte..och så inte ens få en förklaring, usch förstår att du blir arg :(
#28 - Ja, och jag vet inte hur jag ska säga det till honom heller. har pratat med mamma idag och hon är också helt chockad. Alltså, visst kan man se det som en baggis men det känns på nåt vis viktigt att hon får en tomte…
/Christine

29# Jag förstår precis hur du menar, är en julälskare och har vart sen barnsben. Jag kommer liksom du se till att min dotter får sina klappar av tomten, jag minns själv när jag var liten glädjen, spänningen och förväntningarna på att tomten skulle komma och det vill jag ge min dotter också!
NU är våran Sixten född !!
han kom i morse kl.08.52, och vi ville åka hem redan på eftermiddagen vid 15 då jag var otroligt pigg i kroppen, lite ömhet i underlivet bara och endast lite eftervärkar har jag till o från och behövde ej sys.
jag klarade mig på lustgas och sedan någon form av bedövning för ryggen , sterlit vatten, 4 stick på en gång, sved så in åt helvete… men hjälpte helt okej.
52 lång och 4146g .
från o med första värk tills han var ute tog det 4 timmar. Känner mig sjukt stolt, och fasen så ont det gjorde ska jag erkänna.
Varför jag skriver i denna tråd är för att jag slapp fira jul på BB :P haha.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Stooort grattis! Woho!
/Christine
Grattis! :)
#31 grattis och välkommen Sixten!
Grattis!!!!
Grattis! Vilken fin tidigt julklapp, fastän han är sen! 😉😛

Grattis till Sixten :D och att du får fira jul hemma :) Klart han ska få vara tomte Christine. Det måste ju gå att lösa? Är väl inget krångligt att ha en tomte? Vi har alltid tomte, och yngsta barnet är min lillasyster som är 22. Hon är i Österrike så yngsta barnet i år är min bror som är 25. Men tomte är liksom standard ^^ Känns inte som julafton annars.
golf.ifokus.se
Pratade med mamma igår och min bror har krävt ledighet även på annandagen, då andra bror med familj kommer, dom har två barn på 4 och 6 så han kommer tomta då istället, men jag har ändå ingen som helst lust att åka till svägerskan och fira julaftonen. Dom har ju också köpt julklapp till Nova, så paket blir det men ingen tomte? Nej, jag är hellre hemma hos mamma och grillar korv.
/Christine
#38 men kan du inte vara det då? Säg rakt ut att i din familj kommer tomten till barnen!
#31 Grattis
l'm back

#38 Detta är första julen jag kommer fira med mannens familj och för att jag ens ska sätta min fot där är mitt krav att det ska komma en tomte! Nu är min man så snäll och ställer upp och gör det, men hade inte han velat så hade svärmor inte fixat någon tomte.. För det är ju inte så viktigt.. Jag är uppvuxen med massa folk och tomtar på julafton. Det är också enda gången hela min familj är samlad och faktiskt umgås. Men i år blir det ingenting med det och det känns tråkigt. Bara två barn på julafton? Det brukar vara runt 10 st. Tomt är vad det kommer bli..
Jo, det blir jag och Nova hemma hos mamma tillsammans med lillebror och mormor, vi grillar korv och gör en potatissallad så blir de tomte på annandagen istället. Jesper vill ju dock ta med sig Nova till sin syster men jag känner inte att vi är välkomna där. Han får göra som han vill men Nova ska vara med mig.
/Christine

#42 Hade gjort samma sak!
Men asså…va!? Blir helt vansinnig när jag läser det här Christine :/ julen anses ju vara barnens högtid, då får man väl för f-n bjuda till lite!jag hade också dissat svägerskans julfirande, du gör helt rätt!
#43 - Känns bara så tråkigt, vi har aldrig haft en dålig relation. Och när dom alltid är sånna som tar det som det kommer och lever på att "det löser sig" så undrar man ju vad som plötsligt har hänt?
/Christine

#45 Ja, jag tycker ju förstås att du borde få en vettig förklaring. Är det först okej att det kommer en tomte och sen helt plötsligt inte är det så måste de ju förklara sig.. Tycker det verkar konstigt att de bara ändrade sig så där :/ julen är för barnen, oavsett hur många barn som är med och firar… Usch vad tråkigt för dig iaf :( Förstår verkligen att du inte känner dig välkommen :(
Jag är glad att jag har er på min sida! ❤️
/Christine
Men fy vad bedrövligt! Klart barnen ska ha tomte!!! Enda gången vi inte haft det i släkten var när mina äldre kusiner ville vara nissar, men då var dom lite äldre också. Jag hade vänt upp himmel och helvete, jul ska vara jul! och när du fixat tomte och allt.. Så dumt! Nej jag kokar å dina vägnar!
#48 - Tack!
Ursäkta svordomar nu, jag brukar verkligen försöka låta bli det såhär. Men efter ett jävla tjatande på min man sen i torsdags då när det plötsligt blev såhär så ringde ändå upp syrran för att fråga varför. Så nu har jag fått en förklaring och hade kunnat acceptera den om den kommit från början. Hon har bjudit in till "sin" jul, som hon vill fira med familjen på "sitt" sätt och däri ingår ingen tomte och vi kommer som gäster och borde acceptera värdens önskan, fine. Men det känns väldigt awkward att åka dit ändå, dom vet ju att det inte var Jesper som undrade utan att det var jag. Dom pratade ändå med varandra igår och jag var fly förbannad över att han inte kunde öppna munnen och ställa den enkla frågan. Jag menar, har man kommit överens om en sak som blir ändrad så frågar man väl på en gång varför? Jag är inte tillräckligt nära för att själv ringa upp, dom tycker väl att jag är tillräckligt omständlig ändå som alltid måste veta tider osv i förväg medan dom bara kör på utan nånting att rätta sig efter.
/Christine
Jag förstår bara inte varför man som värd inte kan tillmötesgå sina gäster med en så simpel grej? Det tar inte hela kvällen för en tomte ska komma…
Men jag tycker ändå att resonemanget är lite konstigt? Finns det barn i "tomteålder" så känns det ju rätt självklart att det ska finnas en tomte!? Har dom aldrig haft nån tomte tidigare heller?
#50 - Nej, jag menar det, tar väl max tio minuter.
#51 - Jodå, dom hade tomte när dom var små. Nu är hon inte mycket för att hålla på traditioner, men det gick ju bra först och två dagar senare säger hon nej.
Nu vet jag inte hur jag ska göra, vill fortfarande inte dit även om vi är välkomna.
/Christine
det konstiga för mig är egentligen inte det att hon inte vill ha tomte utan att hon först gick med på det och nu säger nej.
#53- Ja, det är ju för mig också. Hade jag fått förklarat från början så hade jag antagligen inte brytt mig särskilt mycket.
/Christine

Jag ska helt ärligt säga att jag inte köper den förklaringen, det låter völdigt konstigt och om dom nu är såna så de "tar allt som det kommer" vad är det då som stör? Jag menar då borde hon inte haka upp sig på om det kommer en tomte som NI ordnar och som HON var med på från början och sen komma med "jag vill ha julen på mitt sätt och ni är gäster så…lev med de" det var det värsta jag hört på länge! Min fråga jag ställer mig är VAD som fått henne att ändra sig.. Jag förstår om det känns olustigt att gå dit, jag hade nog inte gått men jag är så jäkla stolt och tjurskallig ;) hehe
Hade hon kommit med det från början så hade jag varit okej med det men inte först säga ja och sen nej. Och då hade vi antagligen kommit till precis när maten serveras bara för att få en tomte innan. Jag är också tjurskallig, särskilt nu när jag är gravid.
/Christine
Jag har intalat mig att vi inte har så mycket att göra, men när jag skrev så inser jag att vi är hyfsat fullbokade :)
22/12 förbereda mat, måla staketet till julgranen, och sätta upp julgranen
23/12 - förbereda mat, ev uppesittarkväll med sambons släkt
24/12 - förmiddagen blir vi hemma, och jag tror att endast min mamma kommer (tror inte att mina syskon kommer, de har svårt att förstå vilket spring det är i ett väldekorerat hem när man åker bort med 1 åring, samt att vi fortfarande undviker mycket pälsdjur och ja min syster har sedan länge planerat in att julen ska firas hos henne). Sen från 15 ska vi till sambons släkt för lite julmys (där vi ska vara är det barnvänligt, då de har småbarn).
25/12 - På dagen ska sambon skruva bil, och sen på kvällen ska vi ut i vimlet. Har inte varit ute sedan 15 juni någon av oss. 2 gånger på 1 år.
26/12 - Förhoppningsvis låna bil, och försöka hitta fynd på mellandagsrean :)
Nyår ska firas hemma i lugn och ro, äldsta sonen är hos sin pappa. Lillkillen lägger sig vid 19.30 så jag och sambon ska bara ta det lugnt. Kanske fira nyår med sambons släktingar i år igen, vi får se.
#5 Nu vet jag hur vår jul kommer se ut. Kommer äta lite mat hemma hos karln med barn (& min son såklart) den 23:e. Jul åker dem till mina svärisar med familj. Jag och sonen är hemma och tar det lugnt.
Och i dagarna kommer karln med barn hit och äter något.